De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Uitwerking workshop sponsoring NHC 2015 24 januari 2015.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Uitwerking workshop sponsoring NHC 2015 24 januari 2015."— Transcript van de presentatie:

1 Uitwerking workshop sponsoring NHC 2015 24 januari 2015

2 1)Hoe kan een vereniging haar locatie & accommodatie inzetten om een sponsor voor lange tijd aan zich te binden? moderator: Tom Taminiau (Rabobank) 2) Stel je bent Marketing Manager en hebt een mooi budget voor marketinginvesteringen. Lokale sportsponsoring is zo’n optionele investering. Wat zou je graag terug willen zien voor je investering/wat verwacht je als tegenprestatie? moderator: Jan-Willem de Koster (SAP) / Rolf Martens(KNHB) 3) Hoe bereik, verbind, benut ik de bijgaande waardevolle community? moderator: Martijn Elffers 4) Welke kosten drukken op een begroting die in barter te sponsoren zijn? moderator: Arlette van der Meulen(KNHB) Stellingen NHC 24 2015 HC. Allesiraak Leden van de vereniging Familieleden (niet lid) Vrienden en kennissen van leden Leden van de vereniging Zakelijk Netwerk van leden

3 Programma per workshopronde Workshopronde 1: Dreamer perspectief (15 min) 2 min: in stilte individueel ideeën genereren 10 min: gezamenlijk sparren over de gegenereerde ideeën (alles is nog mogelijk in dit stadium) 3 min: in bullets de beste ideeën samenvatten op het werkblad. Workshopronde 2: Realist perspectief (15 min) 3 min: in stilte individueel ideeën genereren gebruikmakend van de inspiratie van de dreamers 10 min: gezamenlijk sparren over de haalbaarheid van de gegenereerde ideeën 2 min: Aanvullen / (leesbaar) doorstrepen en bundelen van de beste ideeën op het werkblad. *note: De ideeën kunnen ook worden aangevuld, maar dan wel direct vanuit een realist perspectief Workshopronde 3: The critic perspectief ( 15 min) 3 min: in stilte individueel de ideeën bekijken en de uitdagingen / beren op de weg schetsen 10 min: gezamenlijk sparren over de haalbaarheid en de uitdagingen 2 min: Aanvullen / (leesbaar) doorstrepen en bundelen van de beste haalbare ideeën op het werkblad. *note: De ideeën kunnen ook aangevuld worden, maar dan wel direct vanuit een Critic perspectief Samenvatting (10 min) 10 min: De 4 thema’s plenair bespreken en de ideeën samenvatten en omzetten in een bruikbaar online kennisdelingsdocument. (www.hockeycorner.nl)

4 1) Hoe kan een vereniging haar locatie & accommodatie maximaal benutten om sponsors voor lange tijd te binden A) Benutten verenigingslocatie buiten het reguliere hockeyseizoen: -Zomerhockeytrainingen (mogelijkheid tot het genereren van extra contributie) -Zaalhockeyfunctionaliteit op de club, middels balken op het veld en eventueel een mobiele overkapping van het veld in het winterseizoen. -Een ijsbaan in de winter (Leonidas, Rotterdam) -Een Beachhockeyveld in de zomer (Cranendonck, Maarheeze) B) Verenigingsaccommodatie inzetten voor (tijdelijk) commercieel gebruik: -Accommodatie gebruiken voor externe feestjes (bedrijfsfeestjes/huwelijken/ jubilea, bedrijfspresentaties etc.). -Clubhuizen als outlet voor bedrijven: Fysioruimte voor reguliere behandelingen/ externe spreekruimte voor een bank (hypotheekgesprekken). -Organisatie van bedrijfshockeytrainingen voor bedrijfshockeyteams. -Ruimte(s) inrichten voor het moderne, sportieve werken, met internet hot spot, presentatieruimte, printfaciliteit, koffie-, thee- en lunchgelegenheid C) Zichtbaarheidslocatie benutten: -Moderne exposuremogelijkheden middels: Led-Boarding (score bord XL), roll boarding, digitale billboards voor actuele communicatieboodschappen. -Narrow casting mogelijkheid als sponsorcommunicatieplatform D) Overige -Fruitteelt op de vereniging om gezonde voeding te stimuleren en tevens horeca uitgaven te beperken. -‘Fonds sociaal sporten’ oprichten, voor het gehele aangepast hockeyaanbod. Een sociaal maatschappelijk-aanbod met een hockeyaanbod voor iedereen.

5 2) Als Marketing Manager heb je een mooi budget voor marketinginvesteringen. Lokale sportsponsoring is zo’n optionele investering. Wat zou je graag terug willen zien voor je investering? A)Naamsbekendheid en associatie met de specifieke hockey community en haar unieke profiel. -Verspreiden van mijn bedrijfscontent via (social) media. -Zichtbaarheid op de club (shirts / boarding / doelen, sponsorbalk narrow casting / op de teamauto etc.) -D1/H1 op de foto met het product / dienst / pand van mijn organisatie -Ambassadeurs binnen de vereniging (of business club) voor mijn producten en/of diensten A)New Business -Omzetstijging, middels een podium, kruiwagen voor new business, ruimte om mijn producten of diensten te presenteren aan leden en achterban -Een community met trouwen klanten en ambassadeurs voor mijn producten of diensten en gerichte activatie onder de leden C) Gebruik maken van waardevolle resources die binnen een club aanwezig zijn -Gebruik van communicatie-experts om de afstemming met de doelgroep te fine tunen -Kruisbestuiving met andere sporten (voetbal / tennis / golf). -Vertaling van teksten website door leden met een goed linguïstisch vermogen -Een podium voor een pilot / testcase / marktonderzoek / testpanel etc. C) Waardering - Gerichte aandacht in, en waardering voor, mijn organisatie en een oprecht gevoel van samen optrekken. -Terugkoppeling van de investering van de sponsorgelden, prestaties van de teams of het ontvangst bij leden. -Koken voor de sponsoren / feestavond organiseren voor de sponsor en haar medewerkers. -Oppascentrale voor de kinderen van de business club door jeugdleden (tijdens de wedstrijden van D1&H1D1/H1 schrijft als tegenprestatie teamverslagen in EN/NE voor de achterban van het (inter)nationale bedrijf. D) Positieve maatschappelijke impact: -Samen als team (trots) werken aan vooruitgang van de club en haar (in)directe omgeving.

6 3) Welke kosten drukken op een begroting die in bartervorm te sponsoren zijn? A) Accommodatie: -Een fysiotherapieruimte beschikbaar stellen voor de reguliere behandelingen. -Het clubhuis overdag beschikbaar stellen voor kinderopvang / BSO. (creëert mogelijk ook nieuwe leden of nieuwe vrijwilligers in de club) -Onderhoud clubhuis organiseren door klusbedrijven met tijdelijk te weinig klandizie. (bijv. schildersbedrijf) in ruil voor zichtbaarheid op de verenigingswebsite en boarding. -Leegstaande (zaalhockey)zalen van bijvoorbeeld nabijgelegen recreatieparken in ruil voor bezoek van leden aan het zwembad, bowling of verblijf. -Een sponsorrelatie aangaan met een plaatselijk café en indien gewenst incidenteel je clubhuis ter beschikking stellen in bijvoorbeeld de wintermaanden voor een nieuwsjaarfeest / kerstfeest etc. van het betreffende café / restaurant. B) Product: -Clubhuis als verkoopplek van taart/koekjes / cake (verkoop door leden en beschikbaar gesteld door lokale bakker, die flyer op de bar bij de taart/cake kan plaatsen) -Producten huis-aan-huis/vrienden/bekenden verkopen zoals geraniums vlak voor moederdag -Samenwerking met groothandel (zoals Macro, Sligro). Vereniging gebruikt Macro als vaste leverancier voor alle consumptieproducten in ruil voor een professioneel koffiezetapparaat en koffiebonen. Daarnaast doet verenigingen alle overige inkopen bij deze groothandel. -Het busje van een kinderdagverblijf (dat door de weeks gebruikt wordt) inzetten om in het weekend D1 & H1 in te vervoeren. Eventueel in combinatie met het gebruik van de ruimte overdag in het clubhuis. -Vervoer met Connexxion en/of lokale vervoerder van D1/H1 of supporters (vrienden van/ business club) -Vitrine voor materialen / eventueel shirtverkoop van de plaatselijke sportwinkel. Verkoop tegen korting voor de leden of voor elk verkocht product ontvangt de club een %. -Verzekeringen van accommodatie laten sponsoren -Brillenzaak levert kleding scheidsrechter + ‘wij zien beter’ / gratis uniformiteit voor je arbitrage. -Autodealer + assurantie -De verlichting van veld 1 wordt aangeboden door de energieleverancier.

7 3) Welke kosten drukken op een begroting die in bartervorm te sponsoren zijn? C) Diensten: -Samenwerking met reclamebureau/drukker voor huisstijl etc. Als tegenprestatie zichtbaarheid op de flyer/poster oid en/of ‘hofleverancier schap’. Plaatselijke drukkerij is hofleverancier van de hockeyvereniging en mag hier mee communiceren. Merkbouwen van de drukkerij alsmede van de vereniging. Dit kan op de gevel van de drukkerij, maar ook op de app / website of bijvoorbeeld middels content in de krant. -Samenwerking met een sportschool incl. persoonlijke begeleiding voor de topteams. (Zij vervullen op hun beurt de ambassadeurrol van de sportschool)Andere leden krijgen % korting op lidmaatschap. D) Duurzaamheid: -Je zou slim gebruik kunnen maken van de mogelijkheden op een locatie om energie in te winnen voor de verlichting van je velden, energieverbruik clubhuis, middels zonnepanelen of bijvoorbeeld middels windenergie als je op een open locatie zit. Dit zou je collectief kunnen inkopen met naastliggende (sport)accommodaties. E) Doelgroep: -Trainers -> die werken voor sponsoren -Stages -> grotere verenigingen kunnen gezien worden als een leer/werkomgeving (maatschappelijke stages). -Bedrijfshockey promoten door twee teams standaard in een sponsorfee te verwerken. Bedrijfshockey geeft vervolgens een inkomsten boost op de rustige trainingsavonden. -65+-ers die in ruil voor een sociale ontmoetingsplek met koffie/ thee en bijvoorbeeld lunch gaan klussen op de verenigingen. -Avondcompetitie voor dames (succesvol in andere regio’s en goed voor de horecaomzet) -Stageplek beschikbaar stellen voor / CIOS / ALO voor ‘technisch’ kader functies.

8 4) Hoe bereik, verbind en benut ik de onderstaande community optimaal? -Oppascentrale inrichten en ouders van kinderen meer tijd en ruimte bieden om onderdeel te worden van de vereniging. -Zichtbaarheid/podium creëren om een sponsorboodschap te kunnen uiten in presentatievorm of op en rondom de accommodatie. B) Sponsoractiviteiten -In de zomer (beach)hockeytoernooi organiseren en hier een associatieve sponsor aan koppelen -Tours organiseren naar landelijke en regionale bezienswaardigheden (bierbrouwerij) (business club on tour). -Heren 1 / Dames 1 kookt of organiseert een feestavond met dj voor haar sponsoren en relaties -Beschikbaar stellen van resources voor de sponsor (community building) C) Samenwerken / verbinden -Samenwerken & verbinding zoeken met andere (sport)verenigingen en/of gemeentelijke instanties -Sociale netwerken met elkaar verbinden en elkaars waardering online uitspreken zodat deze gedeeld kan worden. -Sponsoren vormen een raad van advies voor de vereniging voor meer betrokkenheid en creëren een legacy -Trots en betrokkenheid creëren door de verenigingsresultaten expliciet en proactief te delen. A)Accommodatie -De vereniging gebruiken als ontmoetingsplek en als startpunt voor andere sportieve of culturele activiteiten. -Het clubhuis maandelijks inzetten als externe horecagelegenheid voor een plaatselijke eetcafé/ restaurant -Accommodatie uitruilen buiten het hockeyseizoen met andere (sport) of buurtverenigingen (bridgeclubjes, muziekschool of kamp etc.) -Accommodatie inzetten als afzetkanaal voor plaatselijke producten (bijvoorbeeld: je vereniging inrichten als fruitdesk) -Accommodaties inzetten als bioscoopruimte voor kindermiddagen -Accommodatie inzetten voor het flexibele (sportieve) werken -Bedrijfshockeytoernooi of sponsorhockeytoernooi organiseren, zodat je hiermee ook een podium biedt voor de achterban van de vereniging bijvoorbeeld de (business)clubleden


Download ppt "Uitwerking workshop sponsoring NHC 2015 24 januari 2015."

Verwante presentaties


Ads door Google