De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

WELKOM NAMENS: De Nederlandse Scheepsbouw- en toelevering De Nederlandse binnenvaart-branche De Nederlandse MKB maak-industrie De innovator voor de Binnenvaart.

Verwante presentaties


Presentatie over: "WELKOM NAMENS: De Nederlandse Scheepsbouw- en toelevering De Nederlandse binnenvaart-branche De Nederlandse MKB maak-industrie De innovator voor de Binnenvaart."— Transcript van de presentatie:

1 WELKOM NAMENS: De Nederlandse Scheepsbouw- en toelevering De Nederlandse binnenvaart-branche De Nederlandse MKB maak-industrie De innovator voor de Binnenvaart …. allen in de Nederlandse Maritieme familie: 20 APRIL 2016 DEMO-DAG: MET SPRONGEN NAAR EEN FIJN KLIMAAT !

2 Een ochtend over een té onbekend potentieel:  voor klimaat- en milieu-verbetering  voor file-vermindering zónder miljarden aan asfalt programma:1. presentatie 2. rondkijken alhier met toelichtingen 3. aan boord MS Nadorias 4. afrondend gesprek alhier 20 APRIL 2016 DEMO-DAG: MET SPRONGEN NAAR EEN FIJN KLIMAAT !

3 Presentatie: 1. Een serie 7 CONCRETE TECHNISCHE OPLOSSINGEN “…. voor niet – techneuten…..” (meeste staat hier) vanuit de Nederlandse Scheepsbouw- en maak-industrie, die metéén kunnen… 2. “moraal van het verhaal” : zoveel potentie…. …. neem dat mee in beleid 3. onze hoop over wat de politiek kan doen 20 APRIL 2016 DEMO-DAG: MET SPRONGEN NAAR EEN FIJN KLIMAAT !

4 1. 7 Technische oplossingen 2. Moraal van het verhaal 3. De politiek: doe méé ! FOTO NADORIAS 1.1. Diesel-elektrisch maken van een schip: PROBLEEM: Voor PIEK-vermogen sóms alle 1500 PK nodig…..... maar 80 a 90 % tijd gebruik je maar 250 á 400 pk, … motor draait dus op kwart = vies en onzuinig OPLOSSING: 80 a 90 % van de tijd: schroef door elektrische motor laten draaien, stroom uit één of twéé optimaal draaiende 250 pk generatoren EFFECT: 25 % minder CO2 20 APRIL 2016 DEMO-DAG: MET SPRONGEN NAAR EEN FIJN KLIMAAT !

5 1. 7 Technische oplossingen 2. Moraal van het verhaal 3. De politiek: doe méé ! Hier filmje Nadorias 20 APRIL 2016 DEMO-DAG: MET SPRONGEN NAAR EEN FIJN KLIMAAT !

6 1. 7 Technische oplossingen 2. Moraal van het verhaal 3. De politiek: doe méé ! 1.2. Diesel-elektrisch maken met BUFFER-ACCU’s; volledig hybride: PROBLEEM: Voor PIEK-vermogen sóms alle 1500 PK nodig…..... maar 80 a 90 % tijd gebruik je maar 250 á 400 pk, … motor draait dus op kwart = vies en onzuinig OPLOSSING: zie plaatjes….. 20 APRIL 2016 DEMO-DAG: MET SPRONGEN NAAR EEN FIJN KLIMAAT !

7 1. 7 Technische oplossingen 2. Moraal van het verhaal 3. De politiek: doe méé ! 1.2. Diesel-elektrisch maken met BUFFER-ACCU’s; volledig hybride i.p.v. 1800 PK…. 20 APRIL 2016 DEMO-DAG: MET SPRONGEN NAAR EEN FIJN KLIMAAT !

8 1. 7 Technische oplossingen 2. Moraal van het verhaal 3. De politiek: doe méé ! 1.2. Diesel elektrisch maken met BUFFER-ACCU’s; volledig hybride EFFECT: Brandstof/ CO2: 40 a 45 % minder Nox: 95 % minder (met nageschakelde technieken) Fijnstof : 95 % minder (met nageschakelde technieken) 20 APRIL 2016 DEMO-DAG: MET SPRONGEN NAAR EEN FIJN KLIMAAT !

9 1. 7 Technische oplossingen 2. Moraal van het verhaal 3. De politiek: doe méé ! 1.3. LNG (vloeibaar aardgas) als brandstof: Dual-fuel oplossing: in plaats van diesel wordt LNG de brandstof Hybride LNG- elektrisch: LNG in een hybride installatie 20 APRIL 2016 DEMO-DAG: MET SPRONGEN NAAR EEN FIJN KLIMAAT !

10 1. 7 Technische oplossingen 2. Moraal van het verhaal 3. De politiek: doe méé ! 1.3. LNG in Dual-fuel toepassing: 20 APRIL 2016 DEMO-DAG: MET SPRONGEN NAAR EEN FIJN KLIMAAT !

11 1. 7 Technische oplossingen 2. Moraal van het verhaal 3. De politiek: doe méé ! 1.3. LNG- dual-fuel, of LNG en volledig hybride: EFFECT LNG DUAL-FUEL:CO2 ca. 20 % minder NO x ca. 90 % minder Fijnstofca. 90 % minder EFFECT LNG- DUAL-FUEL ÉN HYBRIDECO2ca. 50 – 55 % minder NO xca. 95% minder Fijnstofca. 95 % (ca. 99%) minder 20 APRIL 2016 DEMO-DAG: MET SPRONGEN NAAR EEN FIJN KLIMAAT !

12 1. 7 Technische oplossingen 2. Moraal van het verhaal 3. De politiek: doe méé ! 1.4. Flexibele tunnel in binnenvaart; FLEX TUNNEL PROBLEEM: in ondiepte varen: schroef kan geen water onder het schip vandaan halen….. Zo maar 25 % te veel uitstoot / CO2 OPLOSSING: FLEX TUNNEL: toestroom van OPZIJ beter 20 APRIL 2016 DEMO-DAG: MET SPRONGEN NAAR EEN FIJN KLIMAAT !

13 1. 7 Technische oplossingen 2. Moraal van het verhaal 3. De politiek: doe méé ! 1.4. FLEX TUNNEL 20 APRIL 2016 DEMO-DAG: MET SPRONGEN NAAR EEN FIJN KLIMAAT !

14 1. 7 Technische oplossingen 2. Moraal van het verhaal 3. De politiek: doe méé ! 1.4. FLEX TUNNEL EFFECT: varieert met de diepte van het water…. Ondiep CO2 besparing tot 27 % Diep geen besparing tov vaste tunnel GEMIDDELD “over all”: ca. 10 % 20 APRIL 2016 DEMO-DAG: MET SPRONGEN NAAR EEN FIJN KLIMAAT !

15 1. 7 Technische oplossingen 2. Moraal van het verhaal 3. De politiek: doe méé ! 1.5. LUCHTSMERING ONDER WATER PROBLEEM: veel weerstand = wrijving met water OPLOSSING: creëer een LUCHTLAAGJE onder de vlakke bodem 20 APRIL 2016 DEMO-DAG: MET SPRONGEN NAAR EEN FIJN KLIMAAT !

16 1. 7 Technische oplossingen 2. Moraal van het verhaal 3. De politiek: doe méé ! 1.5. LUCHTSMERING ONDER WATER EFFECT CO2:ca. 15 % minder (varieert per diepgang) 20 APRIL 2016 DEMO-DAG: MET SPRONGEN NAAR EEN FIJN KLIMAAT !

17 1. 7 Technische oplossingen 2. Moraal van het verhaal 3. De politiek: doe méé ! 1.6. ECOLOGISCH EXPERIMENTEEL VISSERSCHIP 20 APRIL 2016 DEMO-DAG: MET SPRONGEN NAAR EEN FIJN KLIMAAT !

18 1. 7 Technische oplossingen 2. Moraal van het verhaal 3. De politiek: doe méé ! 1.6. ECOLOGISCH EXPERIMENTEEL VISSERSCHIP combinatie allerlei technieken: - diesel-electrische aandrijving - warmte-terugwinning - integraal power-management - lichte materialen, nieuw ontwikkelde rompvorm en composiet-technologie - visverwerking aan boord in een ononderbroken koelketen - nieuwe vis-technieken EFFECT : CO2 ca. 80 % minder bij vergelijkbare vis-capaciteit 20 APRIL 2016 DEMO-DAG: MET SPRONGEN NAAR EEN FIJN KLIMAAT !

19 1. 7 Technische oplossingen 2. Moraal van het verhaal 3. De politiek: doe méé ! 1.7. SCRUBBER ONTZWAVELING-TECHNOLOGIE PROBLEEM: Zware olie als brandstof: veel SO2 (zwavel) uitstoot OPLOSSING: Scrubber-technologie: Zwavel binden/ afvangen in fijn verneveld zeewater, dan het zwavel uit zeewater halen, en schoon water terug 20 APRIL 2016 DEMO-DAG: MET SPRONGEN NAAR EEN FIJN KLIMAAT !

20 1. 7 Technische oplossingen 2. Moraal van het verhaal 3. De politiek: doe méé ! 1.7. SCRUBBER ONTZWAVELING -TECHNOLOGIE EFFECT: vrijwel alle SO2 eruit 20 APRIL 2016 DEMO-DAG: MET SPRONGEN NAAR EEN FIJN KLIMAAT !

21 1. 7 Technische oplossingen 2. Moraal van het verhaal 3. De politiek: doe méé ! Moraal van het verhaal 1/3 NEDERLAND transportland kampt met:  FILES en géén geld en ruimte voor veel extra wegen…  vrachtauto: in lab. schoon, maar in file: onzuinig en vies NEDERLAND Klimaat-bewust land heeft wensen en verplichtingen:  enorme CO2 –reductie taakstellingen  enorme Zwavel en Nox en fijnstof uitdagingen 20 APRIL 2016 DEMO-DAG: MET SPRONGEN NAAR EEN FIJN KLIMAAT !

22 1. 7 Technische oplossingen 2. Moraal van het verhaal 3. De politiek: doe méé ! Moraal van het verhaal 2/3 NU AL…. Kan er zo veel uit de file:  3000 tons SHALIMAR: 100 grote 30-tons vrachtwagens  Ook TLN zegt: op weg wat op weg MOET, anders water… NU al…. Kan er zo veel uit de lucht:  CO2 uitstoot per ton-kilometer: weg 65 gram, water: 25 gram  30 ton over weg: 500 PK nodig; 3000 ton over water: 3 x 500 = 1500 PK 20 APRIL 2016 DEMO-DAG: MET SPRONGEN NAAR EEN FIJN KLIMAAT !

23 1. 7 Technische oplossingen 2. Moraal van het verhaal 3. De politiek: doe méé ! Moraal van het verhaal 3/3 POTENTIEEL VAN SCHEEPSBOUW IN (binnen-)SCHEEPVAART bovenop NU AL: bij brééd invoeren technologieën… CO2 binnenvaart: min 40-45 % projectie op héél NL goederenvervoer: CO2 NL VERVOERSLAND: min 12-15% (bij spoor/ weg/ water: 5 / 60/ 35 %) 20 APRIL 2016 DEMO-DAG: MET SPRONGEN NAAR EEN FIJN KLIMAAT !

24 1. 7 Technische oplossingen 2. Moraal van het verhaal 3. De politiek: doe méé ! POLITIEK/ BELEID: DOE MÉÉ:  Infrastructuur-beleid Nederland: denk INTEGRAAL…. (en niet separaat weg/ water / spoor) 20 APRIL 2016 DEMO-DAG: MET SPRONGEN NAAR EEN FIJN KLIMAAT !

25 1. 7 Technische oplossingen 2. Moraal van het verhaal 3. De politiek: doe méé ! POLITIEK/ BELEID: DOE MÉÉ:  Infrastructuur-beleid Nederland: denk INTEGRAAL…. (en niet separaat weg/ water / spoor) steeds: AO Scheepvaart resp. AO Spoor resp. AO Wegen waarom niet: AO “Nationale Vervoerscapaciteit” of….. AO “infrastructuurkaart verdeling goederenstromen” 20 APRIL 2016 DEMO-DAG: MET SPRONGEN NAAR EEN FIJN KLIMAAT !

26 1. 7 Technische oplossingen 2. Moraal van het verhaal 3. De politiek: doe méé ! POLITIEK/ BELEID: DOE MÉÉ:  Infrastructuur-beleid Nederland: denk INTEGRAAL…. (en niet separaat weg/ water / spoor)  Herken en ZET IN: de Nederlandse (Maritieme) Industrie als “ENABLER VAN DE NATIONALE VERGROENINGS-AGENDA” (en zet dit in je verkiezingsprogramma’s…) 20 APRIL 2016 DEMO-DAG: MET SPRONGEN NAAR EEN FIJN KLIMAAT !

27 1. 7 Technische oplossingen 2. Moraal van het verhaal 3. De politiek: doe méé ! POLITIEK/ BELEID: DOE MÉÉ:  Infrastructuur-beleid Nederland: denk INTEGRAAL…. (en niet separaat weg/ water / spoor)  Herken en ZET IN: de Nederlandse (Maritieme) Industrie als “ENABLER VAN DE NATIONALE VERGROENINGS-AGENDA” (en zet dit in je verkiezingsprogramma’s…)  “PUT YOUR MONEY WHERE YOUR MOUTH IS…..” nogmaals: ZET IN…. 20 APRIL 2016 DEMO-DAG: MET SPRONGEN NAAR EEN FIJN KLIMAAT !

28 1. 7 Technische oplossingen 2. Moraal van het verhaal 3. De politiek: doe méé ! POLITIEK/ BELEID: DOE MÉÉ:  “PUT YOUR MONEY WHERE YOUR MOUTH IS…..” dat deed u eerder…. 20 APRIL 2016 DEMO-DAG: MET SPRONGEN NAAR EEN FIJN KLIMAAT !

29 1. 7 Technische oplossingen 2. Moraal van het verhaal 3. De politiek: doe méé ! POLITIEK/ BELEID: DOE MÉÉ:  Infrastructuur-beleid Nederland: denk INTEGRAAL…. (en niet separaat weg/ water / spoor)  HERKEN en ZET IN: de Nederlandse (Maritieme) Industrie als “EEN (nu onbenutte…) ENABLER VAN DE NATIONALE VERGROENINGS-AGENDA” (en zet dit in je verkiezingsprogramma’s…)  “PUT YOUR MONEY WHERE YOUR MOUTH IS…..” nogmaals: ZET IN…. 20 APRIL 2016 DEMO-DAG: MET SPRONGEN NAAR EEN FIJN KLIMAAT !

30 dank namens allen in…….  nu rondkijken en toelichting bij diverse opstellingen  aan boord MS Nadorias  napraten en retour met lunch-pakket 20 APRIL 2016 DEMO-DAG: MET SPRONGEN NAAR EEN FIJN KLIMAAT !


Download ppt "WELKOM NAMENS: De Nederlandse Scheepsbouw- en toelevering De Nederlandse binnenvaart-branche De Nederlandse MKB maak-industrie De innovator voor de Binnenvaart."

Verwante presentaties


Ads door Google