De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Peiling wiskunde in de derde graad secundair onderwijs

Verwante presentaties


Presentatie over: "Peiling wiskunde in de derde graad secundair onderwijs"— Transcript van de presentatie:

1 Peiling wiskunde in de derde graad secundair onderwijs
Voorstelling resultaten 28 mei 2015

2 Onderzoeksteam Promotor-coördinator prof. Rianne Janssen
Projectcoördinatie Eef Ameel, Barbara Luyten, Gudrun Vanlaar, Daniël Van Nijlen Inhoudelijke partners prof. Dirk De Bock prof. Johan Deprez prof. Dirk Janssens Toetsontwikkeling Marijke De Meyst, Miet Bijnens, Stephan Wellecomme, Peter Weyenberg, Jos Willems Kernpromotoren prof. Bieke De Fraine prof. Sarah Gielen prof. Francis Tuerlinckx prof. Wim Van den Noortgate Data-analyse Jo Denis, Lien Willem Organisatie Marjan Crynen, Sabine Beringhs, Evelyn Goffin, Anne Grosemans

3 Overzicht

4 Overzicht De peiling wiskunde Beschrijving van de steekproeven
Behandelen eindtermen Behalen eindtermen aso – basisvorming aso – specifieke eindtermen kso en tso Besluit

5 De peiling wiskunde Toetsen

6 Een drieledige peiling
Drie sets eindtermen = drie sets toetsen 1. aso basisvorming 2. aso specifieke eindtermen (pool wiskunde) 3. kso en tso

7 De grote lijnen van een peilingsproject
Startdag toetsontwikkeling WO natuur en techniek BaO Natuurwetenschappen SO1-A 3 september 2013 De grote lijnen van een peilingsproject eindtermen item-ontwikkeling vooronder-zoeken opgaven kalibratie-onderzoek meetschaal peiling cesuur-bepaling toetsnorm analyses rapportering okt ma 2013 jan - apr 2013 mei 2014 mei 2013 sept – dec 2014 jan – mei 2015 Steunpunt Toetsontwikkeling en Peilingen KU Leuven

8 De grote lijnen van een peilingsproject
Startdag toetsontwikkeling WO natuur en techniek BaO Natuurwetenschappen SO1-A 3 september 2013 De grote lijnen van een peilingsproject eindtermen item-ontwikkeling vooronder-zoeken opgaven kalibratie-onderzoek meetschaal peiling cesuur-bepaling toetsnorm analyses rapportering okt ma 2013 jan - apr 2013 mei 2014 mei 2013 sept – dec 2014 jan – mei 2015 Steunpunt Toetsontwikkeling en Peilingen KU Leuven

9 De grote lijnen van een peilingsproject
Startdag toetsontwikkeling WO natuur en techniek BaO Natuurwetenschappen SO1-A 3 september 2013 De grote lijnen van een peilingsproject eindtermen item-ontwikkeling vooronder-zoeken opgaven kalibratie-onderzoek meetschaal peiling cesuur-bepaling toetsnorm analyses rapportering okt ma 2013 jan - apr 2013 mei 2014 mei 2013 sept – dec 2014 jan – mei 2015 Steunpunt Toetsontwikkeling en Peilingen KU Leuven

10 De grote lijnen van een peilingsproject
Startdag toetsontwikkeling WO natuur en techniek BaO Natuurwetenschappen SO1-A 3 september 2013 De grote lijnen van een peilingsproject eindtermen item-ontwikkeling vooronder-zoeken opgaven kalibratie-onderzoek meetschaal peiling cesuur-bepaling toetsnorm analyses rapportering okt ma 2013 jan - apr 2013 mei 2014 mei 2013 sept – dec 2014 jan – mei 2015 Leerplannen niet vergeten te vermelden Steunpunt Toetsontwikkeling en Peilingen KU Leuven

11 De grote lijnen van een peilingsproject
Startdag toetsontwikkeling WO natuur en techniek BaO Natuurwetenschappen SO1-A 3 september 2013 De grote lijnen van een peilingsproject eindtermen item-ontwikkeling vooronder-zoeken opgaven kalibratie-onderzoek meetschaal peiling cesuur-bepaling toetsnorm analyses rapportering okt ma 2013 jan - apr 2013 mei 2014 mei 2013 sept – dec 2014 jan – mei 2015 Steunpunt Toetsontwikkeling en Peilingen KU Leuven

12 De grote lijnen van een peilingsproject
Startdag toetsontwikkeling WO natuur en techniek BaO Natuurwetenschappen SO1-A 3 september 2013 De grote lijnen van een peilingsproject eindtermen item-ontwikkeling vooronder-zoeken opgaven kalibratie-onderzoek meetschaal peiling cesuur-bepaling toetsnorm analyses rapportering okt ma 2013 jan - apr 2013 mei 2014 mei 2013 sept – dec 2014 jan – mei 2015 Steunpunt Toetsontwikkeling en Peilingen KU Leuven

13 De grote lijnen van een peilingsproject
Startdag toetsontwikkeling WO natuur en techniek BaO Natuurwetenschappen SO1-A 3 september 2013 De grote lijnen van een peilingsproject eindtermen item-ontwikkeling vooronder-zoeken opgaven kalibratie-onderzoek meetschaal peiling cesuur-bepaling toetsnorm analyses rapportering okt ma 2013 jan - apr 2013 mei 2014 mei 2013 sept – dec 2014 jan – mei 2015 Steunpunt Toetsontwikkeling en Peilingen KU Leuven

14 De grote lijnen van een peilingsproject
Startdag toetsontwikkeling WO natuur en techniek BaO Natuurwetenschappen SO1-A 3 september 2013 De grote lijnen van een peilingsproject eindtermen item-ontwikkeling vooronder-zoeken opgaven kalibratie-onderzoek meetschaal peiling cesuur-bepaling toetsnorm analyses rapportering meetschaal okt ma 2013 jan - apr 2013 makkelijkste opgave moeilijkste opgave mei 2014 mei 2013 sept – dec 2014 jan – mei 2015 Steunpunt Toetsontwikkeling en Peilingen KU Leuven

15 De grote lijnen van een peilingsproject
Startdag toetsontwikkeling WO natuur en techniek BaO Natuurwetenschappen SO1-A 3 september 2013 De grote lijnen van een peilingsproject eindtermen item-ontwikkeling vooronder-zoeken opgaven kalibratie-onderzoek meetschaal peiling cesuur-bepaling toetsnorm analyses rapportering meetschaal okt ma 2013 jan - apr 2013 makkelijkste opgave moeilijkste opgave mei 2014 mei 2013 sept – dec 2014 jan – mei 2015 Steunpunt Toetsontwikkeling en Peilingen KU Leuven

16 De grote lijnen van een peilingsproject
Startdag toetsontwikkeling WO natuur en techniek BaO Natuurwetenschappen SO1-A 3 september 2013 De grote lijnen van een peilingsproject eindtermen item-ontwikkeling vooronder-zoeken opgaven kalibratie-onderzoek meetschaal peiling cesuur-bepaling toetsnorm analyses rapportering okt ma 2013 jan - apr 2013 mei 2014 mei 2013 sept – dec 2014 jan – mei 2015 Steunpunt Toetsontwikkeling en Peilingen KU Leuven

17 De grote lijnen van een peilingsproject
Startdag toetsontwikkeling WO natuur en techniek BaO Natuurwetenschappen SO1-A 3 september 2013 De grote lijnen van een peilingsproject eindtermen item-ontwikkeling vooronder-zoeken opgaven kalibratie-onderzoek meetschaal peiling cesuur-bepaling toetsnorm analyses rapportering okt ma 2013 jan - apr 2013 mei 2014 mei 2013 sept – dec 2014 jan – mei 2015 Steunpunt Toetsontwikkeling en Peilingen KU Leuven

18 De grote lijnen van een peilingsproject
Startdag toetsontwikkeling WO natuur en techniek BaO Natuurwetenschappen SO1-A 3 september 2013 De grote lijnen van een peilingsproject eindtermen item-ontwikkeling vooronder-zoeken opgaven kalibratie-onderzoek meetschaal peiling cesuur-bepaling toetsnorm analyses rapportering okt ma 2013 jan - apr 2013 mei 2014 mei 2013 sept – dec 2014 jan – mei 2015 Steunpunt Toetsontwikkeling en Peilingen KU Leuven

19 De grote lijnen van een peilingsproject
Startdag toetsontwikkeling WO natuur en techniek BaO Natuurwetenschappen SO1-A 3 september 2013 De grote lijnen van een peilingsproject eindtermen item-ontwikkeling vooronder-zoeken opgaven kalibratie-onderzoek meetschaal peiling cesuur-bepaling toetsnorm analyses rapportering okt ma 2013 jan - apr 2013 mei 2014 mei 2013 sept – dec 2014 jan – mei 2015 Steunpunt Toetsontwikkeling en Peilingen KU Leuven

20 De grote lijnen van een peilingsproject
Startdag toetsontwikkeling WO natuur en techniek BaO Natuurwetenschappen SO1-A 3 september 2013 De grote lijnen van een peilingsproject eindtermen item-ontwikkeling vooronder-zoeken opgaven kalibratie-onderzoek meetschaal peiling cesuur-bepaling toetsnorm analyses rapportering okt ma 2013 jan - apr 2013 mei 2014 mei 2013 sept – dec 2014 jan – mei 2015 Steunpunt Toetsontwikkeling en Peilingen KU Leuven

21 aso – basisvorming Eindtermen opgedeeld in 6 toetsen: Reële functies
Exponentiële functies Goniometrische functies Afgeleiden Problemen oplossen met functies en afgeleiden Statistiek

22 aso – specifieke eindtermen
Specifieke eindtermen opgedeeld in 4 toetsen: Algebra Analyse Ruimtemeetkunde Statistiek, kansrekening en discrete wiskunde

23 kso en tso Eindtermen opgedeeld in 3 toetsen:
Functies met tabellen en grafieken Functies met algebra Statistiek

24 De peiling wiskunde Verloop afname

25 Afnamedesign aso basisvorming
4 toetsboekjes: telkens 3 van de 6 toetsen 4 lesuren aso specifieke eindtermen 4 toetsboekjes: telkens 2 van de 4 toetsen kso - tso alle leerlingen de 3 toetsen Elke school maakte één toetsboekje Dag van de peiling: Aso basisvorming: 20 mei 2014 Aso specifieke eindtermen: 21 mei 2014 Kso en tso: 20 mei 2014

26 Instructies - algemeen

27 Instructies – tips aso basisvorming

28 Instructies – tips kso en tso
Voor ET11: leerlingen kunnen grafieken tekenen van enkele eenvoudige functies (mede met behulp van ICT)

29 Voorbeeld formularium

30 Beschrijving van de steekproeven

31 De steekproeven aso: kso en tso: 4004 lln (waarvan 1579 pool wiskunde)
64 scholen kso en tso: 1637 lln 62 scholen toetsen SET: 1652 leerlingen uit 58 scholen deden die toetsen; enkele scholen deden enkel deze toetsen en niet die van de basisvorming

32 Achtergrondinformatie
Welke informatie werd onder andere verzameld? En wordt gebruikt om resultaten verder te kaderen.

33 Geslacht

34 Schoolse achterstand

35 Thuistaal

36 Opleidingsniveau moeder
Ook onderscheid tss aso basisvorming en aso pool wiskunde Algemeen hogere SES in aso dan tso. Leerlingen uit de pool wiskunde komen vaker uit een thuismilieu met een stimulerend klimaat m.b.t. wiskunde, wetenschap en techniek dan leerlingen uit andere aso-studierichtingen of kso en tso. Hun ouders hebben ook vaker een diploma behaald in een technische of wetenschappelijke richting (70%, t.o.v. 52% voor ouders van leerlingen uit de basisvorming en 53% voor het kso en tso) en oefenen vaker een beroep uit waarin ze veel wiskunde, wetenschappen of techniek gebruiken (58%, t.o.v. 42% voor ouders van leerlingen uit de basisvorming en 45% voor het kso en tso).

37 Diploma leerkracht categorie 1: master wiskunde
licentiaat/master wiskunde licentiaat/master wiskunde-informatica categorie 2: master in een verwant domein licentiaat/master informatica master statistiek licentiaat/master fysica burgerlijk ingenieur / master in de ingenieurswetenschappen (behalve architectuur) categorie 3: master in een opleiding met een sterke wiskundige component burgerlijk ingenieur / master in de ingenieurswetenschappen: architectuur landbouwingenieur / bio-ingenieur / master in de bio-ingenieurswetenschappen handelsingenieur categorie 4: master in een opleiding waarin wiskunde een hulpwetenschap is licentiaat/master in een andere natuurwetenschappelijke discipline (chemie, biologie, geologie …) master in de biomedische wetenschappen industrieel ingenieur / master in de industriële wetenschappen binnenhuisarchitect / master in de binnenhuisarchitectuur licentiaat/master in een andere (toegepaste) economische discipline (TEW, handelswetenschappen …) categorie 5: andere een ander diploma, namelijk: ………………………………………… Bijv. regent wiskunde, L.O., voedings- en dieetleer

38 STEM-beleid

39 Behandelen eindtermen

40 Behandelen eindtermen aso basisvorming
Nee Deels Ja N % Reële functies ET14 270 100 ET23 6 93 ET32 268 1 8 91 Exponentiële functies ET21 3 97 ET22 2 98 ET24 4 94 Goniometrische functies ET26 ET27 95 ET28 ET29 ET30 De leerlingen hebben de leerstof helemaal gezien op het moment van de peiling. (ja) De leerlingen hebben de leerstof slechts gedeeltelijk gezien op het moment van de peiling. (deels) De leerlingen hebben de leerstof (nog) niet gezien op het moment van de peiling. (nee)

41 Behandelen eindtermen aso basisvorming
Nee Deels Ja N % Afgeleiden ET15 270 1 99 ET16 100 ET17 ET18 Problemen oplossen met functies en afgeleiden ET19 269 13 86 ET20 4 94 ET25 ET31 8 91 Statistiek ET33 268 19 15 66 ET34 17 70 ET35 24 16 59 ET36 22 11 67 ET19: het begrip afgeleide herkennen in situaties buiten de wiskunde

42 Behandelen eindtermen aso specifieke eindtermen
Nee Deels Ja N % Algebra ET1 113 4 96 ET2 7 89 ET3 112 1 ET4 3 95 ET5 9 21 70 Analyse ET6 100 ET8 ET9 ET10 6 94 ET11 99 ET5: de basiseigenschappen van een reële vectorruimte (beperkt tot dimensie 2 en 3) herkennen en gebruiken.

43 Behandelen eindtermen aso specifieke eindtermen
Nee Deels Ja N % Ruimtemeetkunde ET13 113 12 11 77 ET14 24 8 68 ET15 22 67 Statistiek, kansrekening en discrete wiskunde ET16 5 9 86 ET17 21 25 54 ET18 2 17 81 ET14: afstanden tussen punten, rechten en vlakken berekenen; ET17: de binomiale verdeling of de normale verdeling gebruiken als model bij een kansexperiment.

44 Behandelen eindtermen kso en tso
Nee Deels Ja N % Functies met tabellen en grafieken ET10 117 3 21 76 ET11 118 4 96 ET12 8 7 85 Functies met algebra ET13 116 13 84 Statistiek ET14 119 9 82 ET15 14 17 69 ET16 34 16 50 ET 10: bijzonderheden van grafieken, eventueel aangevuld met tabellen, aflezen zoals periodiciteit, symmetrieën, stijgen en dalen, extreme waarden, lineaire en exponentiële groei. ET 16: het gemiddelde en de standaardafwijking gebruiken als karakteristieken van een normale verdeling.

45 Behalen eindtermen Cesuurbepaling

46 Algemene introductie over de cesuurbepaling
Meetschaal per toets OPGAVEN ordenen op meetschaal naar moeilijkheidsgraad moeilijkste opgave hoe? - niet door onderzoekers - wel volgens resultaten van de leerlingen in de peiling makkelijkste opgave 46

47 Algemene introductie over de cesuurbepaling
Analyses LEERLINGEN OPGAVEN volgens vaardigheid volgens moeilijkheidsgraad beheersing in termen van kansen

48 Cesuurbepaling Centrale vraag Wie?
Startdag toetsontwikkeling wiskunde SO3 (aso, tso & kso) Periodieke Peiling van de Leerlingenprestaties in het Leerplichtonderwijs 4 september 2012 Cesuurbepaling Centrale vraag Welke opgaven moeten leerlingen aankunnen opdat we kunnen zeggen dat ze de eindtermen beheersen? Wie? Leerkrachten, pedagogisch adviseurs/begeleiders, lerarenopleiders, inspectie, beleidsmedewerkers Niet de onderzoekers Centrum voor Onderwijseffectiviteit en -evaluatie KU Leuven

49 Algemene introductie over de cesuurbepaling
cesuur bepalen moeilijkste opgave bijkomend deze opgaven moeten de leerlingen nog niet beheersen om aan de eindtermen te voldoen hoe? meetschaal in twee delen streep boven de laatste opgave die een leerling nog moet beheersen basis deze opgaven moeten de leerlingen zeker beheersen cesuur makkelijkste opgave 49

50 Algemene introductie over de cesuurbepaling
analyses LEERLINGEN OPGAVEN bijkomend deze opgaven moeten de leerlingen nog niet beheersen om aan de eindtermen te voldoen deze leerlingen beheersen (minstens) de eindtermen basis deze opgaven moeten de leerlingen zeker beheersen cesuur deze leerlingen beheersen de eindtermen niet

51 Behalen eindtermen Resultaten

52 aso - basisvorming

53 Percentage leerlingen dat de eindtermen haalt

54 Resultaten per leerlingengroep

55 Resultaten per leerlingengroep

56 Resultaten per studierichting
Mss de opvallendste aanduiden met een kleurtje of kadertje?

57 Detail pool wiskunde Reële functies Exponentiële functies
Reële functies Exponentiële functies Goniometrische functies Aantal leerlingen Percentage leerlingen dat de eindtermen behaalt Economie-wiskunde 6 uren wiskunde 75 88 85 100 82 84 7 uren wiskunde 22 77 15 93 8 63 Klassieke talen-wiskunde 69 96 87 99 91 29 76 95 32 8 uren wiskunde 97 54 56 80 Moderne talen-wiskunde 25 12 92 78 Wetenschappen-wiskunde 290 231 219 74 94 61 90 167 153 132 Op een aantal punten 8u meer kans de eindtermen te bereiken dan lln uit 6u.

58 Detail pool wiskunde Afgeleiden
Afgeleiden Problemen oplossen met functies en afgeleiden Statistiek Aantal leerlingen Percentage leerlingen dat de eindtermen behaalt Economie-wiskunde 6 uren wiskunde 72 79 82 73 75 7 uren wiskunde 15 40 8 50 22 59 Klassieke talen-wiskunde 74 86 92 69 83 39 32 84 29 8 uren wiskunde 34 97 56 91 Moderne talen-wiskunde 45 67 25 44 Wetenschappen-wiskunde 278 219 289 80 61 87 99 66 146 98 132 90 167 + verschillen binnen de 6u

59 Samenhang achtergrondkenmerken met toetsprestaties

60 Overzicht kenmerken context en input
Leerlingkenmerken Schoolkenmerken Geslacht Schooltype Leeftijd Onderwijsnet Thuistaal Verstedelijkingsgraad Leermoeilijkheden GOK-concentratiegraad Sociaal-economische status Studierichting

61 Voorbeeld prestatieverschillen studierichting
Reële functies Variabele N %/M COEF SF sign Intercept 1870 46,221 0,846 *** Studiegebied Studierichtingen zonder pool wiskunde of wetenschappen Economie-moderne talen° 392 Economie-moderne talen 2-3 uur wiskunde 338 86,22%

62 Voorbeeld prestatieverschillen studierichting
Reële functies Variabele N %/M COEF SF sign Intercept 1870 46,221 0,846 *** Studiegebied Studierichtingen zonder pool wiskunde of wetenschappen Economie-moderne talen° 392 Economie-moderne talen 2-3 uur wiskunde 338 86,22% Economie-moderne talen uur wiskunde 54 13,78% 1,617 1,246

63 Voorbeeld prestatieverschillen studierichting
Reële functies Variabele N %/M COEF SF sign Intercept 1870 46,221 0,846 *** Studiegebied Studierichtingen zonder pool wiskunde of wetenschappen Economie-moderne talen° 392 Economie-moderne talen 2-3 uur wiskunde 338 86,22% Economie-moderne talen uur wiskunde 54 13,78% 1,617 1,246 Humane wetenschappen 229 -1,685 0,802 * Humane wetenschappen 2-3 uur wiskunde 185 80,79% Humane wetenschappen uur wiskunde 44 19,21% 1,216 1,335

64 Voorbeeld prestatieverschillen studierichting
Reële functies Variabele N %/M COEF SF sign Intercept 1870 46,221 0,846 *** Studiegebied Studierichtingen zonder pool wiskunde of wetenschappen Economie-moderne talen° 392 Economie-moderne talen 2-3 uur wiskunde 338 86,22% Economie-moderne talen uur wiskunde 54 13,78% 1,617 1,246 Humane wetenschappen 229 -1,685 0,802 * Humane wetenschappen 2-3 uur wiskunde 185 80,79% Humane wetenschappen uur wiskunde 44 19,21% 1,216 1,335 Grieks-Latijn 24 4,323 1,514 ** Klassieke en moderne talen 119 0,330 0,946 Klassieke talen-talen 2-3 uur wiskunde 98 82,35% Klassieke talen-talen 4-5 uur wiskunde 21 17,65% 2,680 1,919

65 Voorbeeld prestatieverschillen studierichting
Reële functies Variabele N %/M COEF SF sign Intercept 1870 46,221 0,846 *** Studiegebied Pool wetenschappen Economie-wetenschappen 60 6,245 1,384 Economie-wetenschappen 4 uur wiskunde 46 76,67% Economie-wetenschappen 5-6 uur wiskunde 14 23,33% 0,502 2,322 Klassieke talen - wetenschappen 110 7,866 1,106 Klassieke talen-wetenschappen 4 uur wiskunde 66 60,00% Klassieke talen-wetenschappen uur wiskunde 44 40,00% 0,374 1,555 Moderne talen-wetenschappen 117 4,814 0,933 Moderne talen-wetenschappen 4 uur wiskunde 97 82,91% Moderne talen-wetenschappen 5-6 uur wiskunde 20 17,09% 3,702 2,035 Sport 42 8,603 1,908

66 Voorbeeld prestatieverschillen studierichting
Reële functies Variabele N %/M COEF SF sign Intercept 1870 46,221 0,846 *** Studiegebied Pool wiskunde Economie-wiskunde 97 10,360 1,031 Economie-wiskunde 6 uur wiskunde 73 75,26% Economie-wiskunde 7 uur wiskunde 20 20,62% 3,608 1,860 Economie-wiskunde 8 uur wiskunde 4 4,12% -3,853 3,496 Klassieke talen - wiskunde 123 13,473 1,113 Klassieke talen-wiskunde 6 uur wiskunde 65 52,85% Klassieke talen-wiskunde 7 uur wiskunde 28 22,76% 1,091 1,749 Klassieke talen-wiskunde 8 uur wiskunde 30 24,39% 4,977 1,538 ** Moderne talen-wiskunde 21 9,247 1,680 Wetenschappen-wiskunde 536 10,854 0,737 Wetenschappen-wiskunde 6 uur wiskunde 279 52,05% Wetenschappen-wiskunde 7 uur wiskunde 93 17,35% 1,954 1,132 Wetenschappen-wiskunde 8 uur wiskunde 164 30,60% 5,435 0,745 Prestatieverschillen zijn ook in absolute zin zeer groot! Behalen eindtermen KT-WIS 6u 96% en 8u 97%

67

68

69

70

71

72

73 Exponentiële functies Goniometrische functies
Leerlingkenmerken Reële functies Exponentiële functies Goniometrische functies Afgeleiden Problemen oplossen Statistiek Jongens + Leeftijd (t.o.v. op leeftijd) voor op leeftijd één jaar achter meer dan één jaar achter - Beperkingen bij het leren Dyslexie Dyscalculie ADHD ASS

74 Exponentiële functies Goniometrische functies
Gezinskenmerken Reële functies Exponentiële functies Goniometrische functies Afgeleiden Problemen oplossen Statistiek Gunstige sociaal-economische status van het gezin Thuistaal (t.o.v. uitsluitend Nederlands) Nederlands met andere taal - Uitsluitend andere taal Stimulerend thuisklimaat voor wetenschap en techniek + Attitude van ouders tegenover wiskunde

75 Exponentiële functies Goniometrische functies
Attitudes Reële functies Exponentiële functies Goniometrische functies Afgeleiden Problemen oplossen Statistiek Elaboratieve studiemethode + Controlerende studiemethode Intrinsieke motivatie voor wiskunde Instrumentele motivatie voor wiskunde Academisch zelfconcept wiskunde Wiskunde in de toekomst Beide strategieën worden nauwelijks toegepast, zeker elaboratief. Voorbeelden van controlerende leerstrategieën zijn nagaan wat de belangrijkste zaken zijn om te leren, uitzoeken welke begrippen je nog niet goed begrepen hebt, bijkomende informatie opzoeken als je iets niet begrijpt of je stap voor stap proberen de procedure te herinneren. Elaboratieve leerstrategieën zijn bijvoorbeeld nieuwe manieren zoeken om een probleem op te lossen, zoeken hoe je het geleerde in het dagelijks leven kan gebruiken, proberen nieuwe wiskundebegrippen te begrijpen door ze in verband te brengen met zaken die je reeds kent en of nagaan hoe je nieuwe leerstof kan toepassen bij andere interessante zaken.

76 Exponentiële functies Goniometrische functies
Diploma leerkracht Reële functies Exponentiële functies Goniometrische functies Afgeleiden Problemen oplossen Statistiek Diploma leerkracht (t.o.v. master wiskunde) master in een verwant domein master in een opleiding met een sterke wiskundige component - master in een opleiding waarin wiskunde een hulpwetenschap is  - ander diploma

77 aso – specifieke eindtermen

78 Percentage leerlingen dat de eindtermen haalt

79 Resultaten per leerlingengroep

80 Resultaten per leerlingengroep

81 Resultaten per studierichting
Algebra Analyse Ruimte-meetkunde Statistiek, kansrekening en discrete wiskunde Economie-wiskunde 10 11 32 24 Klassieke talen-wiskunde 51 43 54 46 Moderne talen-wiskunde (6u) 23 29 13 Wetenschappen-wiskunde 41 35 50 39 Mss de opvallendste aanduiden met een kleurtje of kadertje?

82 Resultaten per studierichting
Algebra Analyse Ruimte-meetkunde Statistiek, kansrekening en discrete wiskunde Economie-wiskunde 10 11 32 24 6 uren wiskunde 9 26 7 uren wiskunde 20 13 Klassieke talen-wiskunde 51 43 54 46 44 34 41 33 59 63 50 8 uren wiskunde 62 79 55 Moderne talen-wiskunde (6u) 23 29 Wetenschappen-wiskunde 35 39 30 28 31 38 37 65 49 73 67

83 Samenhang met toetsprestaties

84 Statistiek, kansrekening en discrete wiskunde
Leerlingkenmerken Algebra Analyse Ruimtemeetkunde Statistiek, kansrekening en discrete wiskunde Jongens + Leeftijd (t.o.v. op leeftijd) voor op leeftijd meer dan één jaar achter Beperkingen bij het leren Dyslexie - ADHD ASS Voor motivatie en zo vergelijkbaar. Geen samenhang met diploma.

85 kso en tso

86 Percentage leerlingen dat de eindtermen haalt

87 Resultaten per leerlingengroep

88 Resultaten per leerlingengroep

89 Resultaten per studierichting
Functies met tabellen en grafieken Functies met algebra Statistiek Chemie Chemie (3 of 4) 64 57 14 Techniek-wetenschappen (6) 98 95 80 Handel Boekhouden-informatica (4 of 5) 54 59 36 Handel (2 of 3) 51 45 34 Informaticabeheer (4) 78 70 Secretariaat-talen (2) 6 10 8 Hout Houttechnieken (2) 11 30 Lichaamsverzorging Schoonheidsverzorging (2) 4 3 Mechanica-elektriciteit Elektrische installatietechnieken (2) 31 20 Elektromechanica (3 of 4) 82 67 40 Industriële wetenschappen (6 of 8) 91 94 62 Overige mechanica-elektriciteit (2, 4 of 5) 73 27

90 Resultaten per studierichting
Functies met tabellen en grafieken Functies met algebra Statistiek Personenzorg Gezondheids- en welzijnswetenschappen (2 of 3) 24 18 22 Jeugd- en gehandicaptenzorg (2 of 3) 7 2 Sociale en technische wetenschappen (2 of 3) 35 31 13 Sport Lichamelijke opvoeding en sport (2 of 3) 40 49 11 Toerisme Onthaal en public relations (2) 12 5 10 Toerisme (2) 8 14 Overige tso-studierichtingen (2 tot 6) 36 33 Kso (2, 3 of 4) 43 37 28

91 Samenhang met toetsprestaties

92 Functies met tabellen en grafieken
Leerlingkenmerken Functies met tabellen en grafieken Functies met algebra Statistiek Jongens + Leeftijd (t.o.v. op leeftijd) voor op leeftijd één jaar achter - meer dan één jaar achter Beperkingen bij het leren (t.o.v. geen) Dyslexie Dyscalculie ADHD ASS

93 Functies met tabellen en grafieken
Gezinskenmerken Functies met tabellen en grafieken Functies met algebra Statistiek Gunstige sociaal-economische status van het gezin Thuistaal (t.o.v. uitsluitend Nederlands) Nederlands met andere taal - Uitsluitend andere taal

94 Besluit

95 Behalen van de eindtermen – aso
aso basisvorming zwakke resultaten maar zeer grote verschillen tussen studierichtingen binnen pool wiskunde: 8 uur beter richtingen zonder wetenschappen of wiskunde: zeer laag resultaat (m.u.v. Grieks-Latijn) aso specifieke eindtermen hele lijn beperkte groep die minimumdoelen bereiken opvallend contrast tussen 6 en 8 uur

96 Behalen van de eindtermen – kso en tso
doelstellingen gerealiseerd bij zeer beperkte groep van leerlingen grote verschillen tussen studierichtingen koplopers: industriële wetenschappen en techniek- wetenschappen aantal groepen bijzonder laag: bijv. toerisme, jeugd- en gehandicaptenzorg, schoonheidsverzorging

97 Samenhang met achtergrondkenmerken
Jongens beter dan meisjes, ook nog binnen de selecte groep van pool wiskunde (ruimtemeetkunde en statistiek). Verschillen tussen studierichtingen: opvallend groot, ook binnen pool wiskunde. Binnen aso geen samenhang met thuistaal na controle voor o.a. studierichting, kso en tso wel.

98 Samenhang met achtergrondkenmerken
Voor alle leerlingen blijkt motivatie voor wiskunde en academisch zelfconcept positief met de resultaten samen te hangen (ook na controle voor aantal uren wiskunde). Weinig systematische effecten van schoolkenmerken en leerkracht- of klaskenmerken.

99 Verdere informatie Algemene informatie peilingsonderzoek Paralleltoetsen


Download ppt "Peiling wiskunde in de derde graad secundair onderwijs"

Verwante presentaties


Ads door Google