Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Samen sterk in verandering
Evidence Based Management Eric Barends, Managing director, Center for Evidence-Based Management Maxime Loose, Adviseur P&O, AgO
2
Meer weten? Eric Barends Maxime Loose,
Managing director, Center for Evidence-Based Management Boekje over de principes van evidence based management: Een aantal exemplaren zijn ook beschikbaar bij Maxime Maxime Loose, Adviseur bij AgO
3
De conclusie Evidence based management:
is een aanpak die toelaat betere beslissingen te nemen op basis van het best beschikbare ‘bewijs’. sluit aan op een evolutie in veel verschillende domeinen lost een aantal problemen op die vandaag voorkomen in management
4
De conclusie Best Beschikbare ‘bewijs’: Kritisch proces:
4 Bronnen: Wetenschappelijk bevindingen professionele ervaring organisatiedata- en feiten opinies van stakeholders Kritisch proces: Ask Acquire Appraise Aggregate Apply Assess
5
Evidence Based Management
Wat is het? Evidence Based Management
6
Het uitgangspunt Kritisch denken en De best beschikbare gegevens
De beste beslissingen worden genomen op basis van Kritisch denken en De best beschikbare gegevens
7
Wat is bewijs? Wetenschappelijk onderzoek
Organisatiecijfers en -feiten ‘Benchmarks’ Beste praktijken Professionele ervaring …
8
Alle managers Maar Nemen beslissingen op basis van gegevens
Weinig managers besteden aandacht aan de kwaliteit van deze gegevens
9
De hoogst betaalde opinie
Trust me, 20 years of management experience
10
Dus Leer managers en organisaties Gegevens uit verschillende bronnen
Kritisch te evalueren
11
Ask Acquire Appraise Aggregate Apply Assess
12
“Door to needle time”, 48 UK hospitals in Westmidland
Het probleem Our hospital “Door to needle time”, 48 UK hospitals in Westmidland
13
Het probleem Bespreek met je buur
Our hospital Bespreek met je buur Wat zijn mogelijke oorzaken van deze verschillen “Door to needle time”, 48 UK hospitals in Westmidland
15
Evidence based practice
Waar komt het vandaan Evidence based practice
16
Medicine: Founding fathers
David Sackett Gordon Guyatt McMaster University Medical School, Canada
17
Hoe het begon…
18
De evolutie van evidence based Practice
1991 Medicine 1998 Education 1999 Social care, public policy 2000 Nursing 2000 Criminal justice 2010 Management
21
Evidence Based management
Ok… maar waarom hebben we het nodig Evidence Based management
22
Hoe evidence Based zijn we?
“I’ve never thought I need more evidence before making a decision; I know what needs to be done, we get on with it and we get results.”
23
Waar-waarschijnlijk-onwaarschijnlijk- Fout?
Incompetente medewerkers halen meer voordeel uit feedback dan competente medewerkers Taakconflict verbetert de prestaties van een werkgroep terwijl relatieconflict de prestaties zal schaden Werknemers aanmoedigen om te participeren in het beslissingsproces is effectiever om organisatiepresaties te verhogen dan prestatiedoelstellingen te bepalen
24
Hoe goed zijn managers op de hoogte van onderzoek?
HR- professionals: kregen stellingen voorgelegd gebaseerd op een duidelijke wetenschappelijke consensus Juist – Fout – Weet niet HR-professionals, lijnmanagers en HR-consultants deden het ongeveer even goed Maar we deden het niet beter dan toeval: 52,8% vragen correct Stel je voor bij dokters, ingenieurs,… - HR Professionals' beliefs about effective human resource practices: correspondence between research and practice, (Rynes et al, 2002, Sanders et al 2008) - Segers et al. (2009), Niets is zo praktisch als een goede theorie: wie weet dit in HRM?, Tijdschrift voor HRM (juni), p 7- 28 Voor mij was het onderzoek van o.a. Rhyes nogal verassend. Het onderzoek werd ook gerepliceerd in België en nederland Door o.a Seegers in In het onderzoek werd aan verschillende groepen van HR-professionals een aantal vragen gesteld waarover in de wetenschappelijke literatuur een duidelijke consensus is. Een eerste vaststelling was dat HR-professionals, lijnmanagers en HR-consultants het ongeveer even goed deden. Er bleek echter ook dat we nipt geslaagd waren, gemiddeld hadden we 52,8% van de vragen correct. Dat vond ik toch niet zo geruststellend (ik ben niet helemaal zeker of het veel beter zou gedaan hebben). Stel je voor dat je zou weten dat dokters deze resultaten behalen…ik vermoed dat het een ‘kop’ waard is in de standaard
25
Outcome: not better than random chance
26
Lees de wetenschappelijke literatuur?
HRM: 1350 artikelen in 2010 (ABI/INFORM): Als je dat wil opvolgen 3 à 4 artikelen per dag lezen voor een HR-Manager Een ‘general manager’ zou er ongeveer 50 per dag moeten lezen
27
Gebruik je gezond verstand?
Begrensde Rationaliteit
28
Begrensde Rationaliteit
System 1 snel Intuïtief, associatief Heuristieken & ‘biases’ System 2 Traag (lui) Overdacht Redeneren Rationeel
29
We're generally overconfident in our opinions and our impressions and judgments.
- Daniel Kahneman
30
Begrensde Rationaliteit
Limbisch systeem & hersenstam (systeem 1) neo cortex (systeem 2)
31
Systeem 1: nodig om te overleven
95%
32
Systeem 1: heel gevoelig voor bias
Seeing order in randomness Overconfidence bias Halo effect False consensus effect Group think Self serving attribution bias Sunk cost fallacy Cognitive dissonance reduction Confirmation bias Authority bias Small numbers fallacy In-group bias Recall bias Anchoring bias Availability bias
33
It's not a case of: 'Read this book and then you'll think differently
It's not a case of: 'Read this book and then you'll think differently. I've written this book, and I don't think differently. - Daniel Kahneman
34
Te veel informatie De hoeveelheid informatie neemt sneller toe dan ons vermogen om informatie te verwerken: hierdoor zijn we niet meer in staat het kaf van het koren te scheiden
35
Bevestigingsbias We selecteren informatie die in overeenstemming is met onze eigen ideeën, overtuigingen en voorkeuren en negeren informatie die daarmee in strijd is.
36
McKinsey (1997 / 2001)
37
War on Talent
38
Evidence Based= veiligheidshelm
Confirmation bias Patern recognition Selection bias Small numbers falllacy Halo effect
39
Bespreek Kun je een voorbeeld bedenken van een beslissing waarbij bias waarschijnlijk een rol speelde?
40
Evidence Based Management
4 bronnen Evidence Based Management
41
Vroeger Vandaag
42
Online databanken ABI/INFORM Business Source Elite PsycINFO
Web of Knowledge ERIC Google Scholar
43
Professionele ervaringen
Hoe verzamelen?
44
Een casus
46
Casus 1
47
Casus 1
48
Maslow, A.H. "A Theory of Human Motivation”
Casus 1 Maslow, A.H. "A Theory of Human Motivation”
49
Case 1 bespreek met je buur
Welke aanvullende evidence zou je willen hebben en hoe zou je deze kunnen verzamelen?
50
Professionele ervaring en oordeel
51
Onderzoeksbevindingen
Wahba, M. A., & Bridwell, L. G. (1976). Maslow reconsidered: A review of research on the need hierarchy theory. Organizational Behavior and Human Performance, 15(2) Maslow, A.H. (1943). "A Theory of Human Motivation," Psychological Review 50(4)
52
Organisatiedata en -feiten
Financiële data (cash flow, slovabiliteit,…) Organisatieuitkomsten (ROI, markt-aandeel,…) Klantenimpact (klantentevredenheid,…) Prestatieindicatoren (bezettingsgraad, faalfrequentie,…) HR-gegevens (absenteëisme, betrokkenheid,…) Marketing data (merkbekendheid, klantenfeedback,…) ‘Zachte data’ (organisatiecultuur, vertrouwen in senior management, leiderschapsstijl, …) Gegevens van benchmarking …
53
Case 1 bespreek met je buur
Welke data worden volgens jou binnen de Vlaamse Overheid verzameld? Welke heb je al gebruikt?
54
@ Inostix
55
Voorbeelden
56
Laszlo Bock (CHRO Google)
People operate with beliefs & biases. To the extent you can reduce both and replace them with data, you gain a clear competitive advantage
57
Casus 2 Het bestuur van een grote verzekeringsmaatschappij heeft plannen om zijn regionale organisatiestructuur om te zetten naar een productgebaseerde structuur. Volgens het bestuur zal de herstructurering de martktaanwezigheid van het bedrijf verzekeren en leiden tot een grotere klantenfocusfocus. De accountmanagers van het bedrijf zijn het daar echter grondig mee oneens, zij stellen dat het verlaten van de regio-gebaseerde structuur de klantentevredenheid zal
58
bespreek met je buur Welke organizational evidence zou je willen hebben om een goede beslissing te kunnen nemen?
62
Casus 3: burnout
64
“We moeten iets met burn out.”
65
Bespreek met je buur Wat zou jouw ‘evidence-based’ aanpak zijn?
66
Ask Acquire Appraise Aggregate Apply Assess ASK
67
Heeft de Vo een probleem met burnout?
Hoe groot is dat probleem? Kun je burnout terugdringen? Kun je burnout voorkomen? Wegen de kosten op tegen de baten? …
68
Ask Acquire Appraise Aggregate Apply Assess Acquire Appraise
69
bespreek met je buur Wat zou je willen weten en hoe zou je deze ‘evidence’ verzamelen?
70
Ask Acquire Appraise Aggregate Apply Assess Acquire Appraise
71
bespreek met je buur Wat zou je willen weten en hoe zou je deze ‘evidence’ verzamelen?
72
Ask Acquire Appraise Aggregate Apply Assess Acquire Appraise
73
bespreek met je buur Wat zou je willen weten en hoe zou je deze ‘evidence’ verzamelen?
74
Ask Acquire Appraise Aggregate Apply Assess Acquire Appraise
75
bespreek met je buur Wat zou je willen weten en hoe zou je deze ‘evidence’ verzamelen?
80
bespreek met je buur Wat zou jouw advies zijn?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.