De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Maak smering een “Red Hot” Prioriteit

Verwante presentaties


Presentatie over: "Maak smering een “Red Hot” Prioriteit"— Transcript van de presentatie:

1 Maak smering een “Red Hot” Prioriteit
Onthul de geheimen naar Proactief Onderhoud doormiddel van Sonic Lubrication Red Hot Priority Over and under-lubricated bearings can get hot. Make it a priority to lubricate properly. Proper lubrication is the most important proactive step to extending bearing life. UVLM, Inc. UVLM

2 Presentatie Agenda Lager fouten
Verandering van tijd/hoeveelheid gebaseerde smering Levensduur van een lager (badkuip curve) Vier sleutel elementen voor een succesvol smeer programma 1 – Luisteren naar lagers 2 – Basis smeer kennis 3 – Training 4 – Effectieve documentatie Nieuwe technologie voor smeervetten

3 Rollende element lagers
3. De kogels – Deze zijn de rollende elementen van de lager die de binnensteen buitenste ring scheiden en maakt het mogelijk de lager te laten draaien met minimale wrijving. 1. Binnen mantel – De kleinste van de twee ringen met een groef ter grootte van de kogels aan de buiten zijde die een pad vormt voor de kogels. De kooi – Het doel van de kooi is de kogels te scheiden van elkaar met een vaste afstand tussen de kogels om deze precies door het pad te sturen gedurende het draaien en voorkomt dat de kogels er uit vallen. 2. Buiten mantel – De grootste van de twee ringen. Deze heeft een groef aan de binnen zijde en vormt het pad voor de kogels. Rolling Element Bearing Four faults can occur. Inner race, outer race, ball spin frequency and cage frequency. Inner race and roller faults are more critical then outer race faults.

4 Heeft u lager problemen?
Wellicht heeft u? Fouten bij het opstarten Korte lager levensduur Dure reparaties Overtollig vet op de machines & de vloer Oververhitte lagers die vastlopen (teveel of te weinig smering)

5 Waarom zou u overstappen op Sonic Lubrication?
Redenen in overvloed. De besparingen zijn enorm!!! Sonic lubrication ensures the correct amount of grease reaches the bearing at the appropriate time. It eliminates over and under-greasing.

6 4 De sleutel tot succes Ultra-Lube Sonic detectie. Luister naar de lagers.

7 Luister naar de hoorbare (sonische) geluiden van lagers
ULTRA-LUBE Akoestische smeer methode Luister naar de hoorbare (sonische) geluiden van lagers Ultra-Lube Sonic Detection Simplicity is best for the Lubrication Technician. The Lubrication Technician requires a simple, safe and rugged tool designed specifically to accomplish the task of grease lubrication. The Ultra-Lube is the only tool on the market that holds a pioneer patent and was originally designed for the purpose of grease lubrication. The original unit, produced over ten years ago, is still in use on a daily basis. Safety features such as the “Break-away” plugs and sealed electronics make the tool very safe to use. Since the Ultra-Lube operates in the “sonic” frequency range, it allows the user to listen to the “timbre” or “quality of sound” of the bearing. At a median frequency range of 4.6kHz, the Ultra-Lube operates in the optimum hearing range, which also compliments vibration analysis equipment and their frequency range filters. Smeertechnici behoeven: Eenvoud Duurzaam

8 Waarom veranderen van tijd/hoeveelheid smering veranderen naar sonic
Gesmeerd totdat vet uit het seal komt Geen garantie dat het vet bij het lager komt Geen vet in lager te vinden na demontage Sonic smering in combinatie met Sonic Detectie bepaald of het vet de lagers bereikt Lubrication Demonstration Static Lubrication Demo Grease is pumped into the bearing housing until it extrudes from the seal. The shaft is removed with the bearing attached to reveal that grease did not enter the bearing. This actually happens when the soap build-up stops the flow of grease to a bearing. If the bearing was turning, the change in noise level could be heard using the Ultra-Lube. In this case there would have been no change in the noise level as the grease did not reach the bearing.

9 Levensloop van een lager
Het gebruik van Sonic Detectie is een proactieve stap om “Infant Mortality” bij het opstarten en geven de eerste signalen van lager fouten. Lagers raken defect bij lage vibratie (snelheid) metingen. (Reden voor een Dynamische smering’s methode) Bath Tub Curve Phase 1 Prevent “Infant Mortality” Starting equipment that is full of grease (extruding from seals) creates high heat due to the churning of the grease and the bearing can’t breath. As heat increases, the bearing clearances decrease causing instant fatigue and failure. Sonic detection can determine a problem at start up after a repair. At start up after static greasing, it is not known if the bearing is over or under greased or even if the grease reached the bearing at all. The only way to tell is by listening in a dynamic mode. Phase 2 Normal running noise level. If this section of the “bath tub curve” is extended, the bearing life is increased. The only way a change in noise can be detected is in the dynamic mode. Every bearing runs differently. If the increase in noise is detected early, greasing can be carried out to save the bearing. Greasing on a high priority basis when the bearing requires lubrication is the most proactive step available. Phase 3 Failure Mode As the noise level in the bearing rises and cannot be reduced through lubrication then The bearing must be monitored for eventual failure. Using Sonic Detection while greasing, the bearing noise level will decrease when grease is added but return to the higher level in seconds if a bearing fault is present. Conclusions: By monitoring the noise level and greasing dynamically, the bearing life can be extended and diagnostic work performed. Checking the lubrication dynamically will reduce the amount of grease used and the number of man hours required to complete the lubrication task, as a smaller percentage of equipment will require greasing. Vibratie (snelheid) Lager raakt defect Sonisch geluid neemt toe

10 Bearing Sound Samples Lager voor het toevoegen van vet
Lager gedurende het toevoegen van vet Lager na het toevoegen van vet Klik hier voor het geluid Klik hier voor het geluid Vet bereikt het lager niet. Bearing Recordings Top Recording : 0-16 Seconds – Bearing needing lubrication and sound pattern as grease is slowly injected. 16-22 Seconds – Grease film complete throughout bearing reducing noise level and affecting quality of sound. Before greasing quality of sound described as “gritty, sandy or rough” and quality of sound after, described as “smooth or quieter”. Bottom Recording: 0-22 Seconds – Example of bearing when grease path is blocked. No change in noise level. For actual sound byte samples, visit

11 Vier basis scenarios voor vetsmeer detectie:
Ruis niveau neemt af – vet bereikt het lager en was benodigd. Ruis niveau neemt toe – vet bereikt het lager en was niet benodigd. Ruis niveau neemt af en het teruggekoppelde geeft een potentiele fout weer. Betrek de trillings analyse groep bij dit punt. Geen verandering – vet heeft het lager niet bereikt. Only four simple scenarios that the Lubrication Technician has to know in order to proactively and properly lubricate bearings. A main issue is to determine if the grease reached the bearing and then when to involve the vibration analysis group.

12 Acceleration Envelope Filters
Proof positive why bearing noise occurs in the Sonic Frequency range. Acceleration Enveloping is a vibration analysis tool and is industrially accepted. Sample above shows two commonly available filters for collecting data, 500Hz – 10kHz and 5kHz – 40kHz.

13 Trillings analyse - Acceleration Envelope
Filter gebied 500Hz – 10kHz No valuable data can be gathered from noise in the ultrasonic range (above 20kHz). This fact is proven by above examples of actual collected data. Filter gebied 5kHz – 40kHz

14 Draai een lager Droge lager met beschadigingen
Draai het lager met de hand Hoorbare of akoestische ruis is hoorbaar Smeer de lager Het wrikkende geluid zal verdwijnen When a dry damaged bearing is spun, defects can be heard audibly, demonstrating that bearing noise occurs in the Sonic frequency range.

15 Hoeveelheid vet gebruikt in draaiende machines – Gebaseerd op tijd/hoeveelheid smeer schema’s

16 Re-Lubrication Chart Time/Amount Based Lubrication Schedule
Bearing No. Amount of replenishment 62XX 72XX NU2XX 222XX 6210 30g 6212 40 6213 50 6214 6215 60 6216 6217 80 6218 6220 100 6222 120 6224 6226 140 6228 160 6230 180 6232 200 6234 250 6236 300 6238 350 6240 400 6244 6248 500 Bearing No. Amount of replenishment 63XX 73XX NU3XX 223XX 6310 40g 6312 60 6313 80 6314 6315 100 6316 6317 120 6318 6320 160 6322 220 6324 270 6326 300 6328 400 6330 450 6332 500 6334 600 6336 700 6338 800 6340 900 6344 6348 Re-Lubrication Chart Time/Amount Based Lubrication Schedule Lube charts treat all bearings equally and often call for too much grease. After listening to bearings it is evident that each bearing is different and a substantially smaller amount of grease is usually required. This is important, because it helps to qualify that an existing time/amount based schedule is correct or incorrect. Using the Ultra-Lube will help customize the actual lubrication requirements for each piece of rotating equipment.

17 Huidige smeermethoden
PM’s verkregen door smeerschama’s Electrotechnicus voegd voorgeschreven hoeveelheid vet in de motoren Werktuiktechnicus smeert ventilatoren en pompen PM documentatie keert terug naar katoor Simplified view of how PM’s are done Generally, there is no inventive thinking in the PM system. The old methods must change to increase reliability. There must be more monitoring done by the Lubrication Techician and less grease added for an improved result to produce less over/under lubrication.

18 Vragen Is dit de huidige manier van smeren? Waarom?
Heeft elke lager die hoeveelheid vet nodig conform het voorgeschreven interval? Moeten soomige lagers vaker gesmeert worden? Kan het zijn dat er teveel wordt gebruikt? Wat zijn de gevolgen van het teveel of te weinig smeren? Wat voor vet wordt er nu gebruikt in ventilatoren en pompen? Wat is het juiste type vet omschreven in PM? Hoe kan PM’s anders worden gedaan? Meer bewijs gevonden en minder actie? Awareness questions and statements Become more aware of how to grease and properly lubricate bearings. Ask questions about the current procedure. Does it follow common sense, logic or inclusion of newer methods? Apply these thought processes towards implementation of a proactive lubrication system.

19 Tekens van smeer problemen
Een in het geheel toenemen van wrijving verkregen middels sonic detector Een toename in temperatuur - over smering - een droge lager Opgeblazen seals Vervuiling van gevoelige gebieden Vroegtijdige fouten - infant mortality - verkorte levensduur * Het teveel smeren is tegenwoordig ook een milieu probleem

20 “Meer feite onderzoek + minder Actie = Betere resultaten”
Smeer gedachten Smering is de meest goedkope en proactieve benadering om lager fouten te reduceren 83% van motor storingen zijn lager gerelateerd Lager integriteit – Maak onderscheidt tussen uitlijningsfouten en onbalans zaken Verander het denken bij PM’s door opleiding en training “Meer feite onderzoek + minder Actie = Betere resultaten”

21 4 Sleutel tot succes Ultra-Lube Sonic detectie. Luister naar de lagers
Smeer kennis

22 Smeer kennis Welke vetten zijn er nu in gebruik?
Wat is het type bindmiddel? Wat is de viscosiyeit van de basis olie? Wat heeft het specifieke apparaat nodig? Is een vetsoort voor alle machines goed? Some basic lubricant knowledge is vital. Know which thickener is used and the base oil viscosity. These two elements are usually not known and the equipment suffers from not having the correct ones. Knowing which type of grease is correct for equipment is very important. Not all greases are recommended for all applications. Beware of “all-in-one” grease.

23 Zijn uw vetten Compatible?

24 ALEMITE VET PISTOOL .9 grams/slag .06 in3 16 shots/in3
1 shot is gelijk aan 1 inch van een potloot Example of a typical grease gun calibration. All grease guns vary.

25 4 Sleutel tot succes Ultra-Lube Sonic detection. Luister naar de lagers Kennis van vet Training, Training, Training – om de bestaande cultuur om te buigen

26 Training Creeer een gemeenschappelijke proactieve filosofie
Coordineer smeer en tril analyse teams Breng de veranderingen in de PM procedures onder de aandacht Demonstreer goed hoe data te verzamelen en te administreren Breng de proactieve voordelen van Sonic detectie bij Belicht de 4 smeer scenarios/oplossingen Rand materiaalinspecties – b.v. Tandwielkasten,kleppen enz Creeer bewustzijn van machine problemen o.a. plaats van montage, lager pad, vet toevoer,lager fout modes, etz. Training has a large payback in a short period of time. Upper level management must back the lubrication program and be willing to train the Lubrication Technicians for a faster return on investment. Training will motivate Lubrication Technicians to do a better job, which will also lead to higher morale and job satisfaction. Being responsible for a particular area and having the right tools to do the job (knowledge and equipment) correctly creates ownership of the equipment and increased reliability.

27 4 Sleutel tot succes Ultra-Lube Sonic detection. Luister naar de lagers Kennis van vet Training, Training, Training – om de bestaande cultuur om te buigen Documenteer goed om zo een maximaal resultaat te behalen

28 Effectieve Documentatie: Smeren als een High Priority!
Adding lubrication, as a high priority, to an effective report, will greatly affect the longevity of the equipment . When personnel react quickly to a lubrication issue, bearings can be saved from failure (short and long term). Report should supply answers to the 3 basic questions. Drie vragen die beantwoord moeten worden: Wat is het probleem? Wat kan er gedaan worden om het op te lossen? Wanneer zal het defect raken?

29 Voorbeelden van besparingen in de industrie bij Algoma Steel Inc.
3000hp Motor – Downtime 1Mil/8hrs Saved 2 shifts x $1Mil = $2 Million 200hp Fans – verminderd lager onderhoud. kosten van $250,000/jr naar $100,000/jr 60% bespaard Examples of Savings 3000 hp Motor – Saving one bearing on a critical motor that could shut down the entire plant saved 16 hrs at $1 million per 8 hrs. Total savings $2 million dollars. Look at the most critical equipment first and work down from there. 200hp Fan - Baghouse maintenance was costing $250,000 per year. After rebuilding the fans and using Ultra-Lube to monitor the lubrication in the bearings, a savings was realized of $150,000 per year. Lubrication monitoring is the key to a successful program.

30 For More Information: CONTACT INFORMATION Visit our UVLM, Inc. UVLM


Download ppt "Maak smering een “Red Hot” Prioriteit"

Verwante presentaties


Ads door Google