Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdChristel Bosmans Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Geheugen Vandaag: Hoofdstuk 6: Opslaan (acquisition / encoding) 10 september: Hoofdstuk 7: Onthouden (retention / consolidation / storage) 17 september: Hoofdstuk 8: Terugzoeken (retrieval)
2
Overzicht dit college Beroemde geheugenmodellen Power law of learning
Elaboratie: generation effect Priming Chunking Onthouden van sensorische versus semantische informatie
3
Nieuws: 3 september 2007 Wereldrecord voor geheugen Brit
MANAMAH - Een Brit heeft tijdens de geheugenwereldkampioenschappen in Bahrein aan de Perzische Golf een wereldrecord gevestigd. Ben Pridmore kon na dertig minuten een langere binaire code (bijvoorbeeld ) onthouden dan ooit iemand voor hem: 4140 nullen en enen gaf hij in de correcte volgorde weer.
4
Atkinson & Shiffrin (1968) Dual-memory theory
6
ROOS
7
ZOON
8
BLOEM
9
DOOS
10
NARCIS
11
VENT
12
HAAS
13
MAN
14
KRENT
15
NIEUW
16
ROZIJN
17
LEEUW
18
TULP
19
TIJGER
20
HULP
21
BEER
23
Atkinson & Shiffrin (1968) Evidentie: recency effect primacy effect
Korte-termijngeheugen: Acoustisch Lange-termijngeheugen: Semantisch Recency effect: vooral bij rijmwoorden aan het eind van de lijst met woorden (korte-termijngeheugen, vooral sensorisch) Primacy effect: vooral bij synoniemen aan het begin (lange-termijngeheugen, dingen die een zinvolle betekenis hebben worden hierin opgeslagen)
24
Atkinson & Shiffrin (1968) Helaas, het model heeft toch afgedaan
Het onderscheid tussen het korte- en langetermijngeheugen is niet goed te maken
26
ABC
27
ZPM
28
KLM
29
ODG
30
NXG
31
RTL
32
BMW
33
QYP
34
SZP
35
SVP
36
GCN
37
KPN
38
JZM
39
IBM
40
LNS
41
SBS
43
Baddeley (1986) Werkgeheugen
Baddeley spreekt liever van werkgeheugen dan van korte-termijngeheugen In de phonological loop vindt de rehearsal van verbale informatie plaats Informatie hoeft niet eerst door de phonological loop (verschil met korte-termijngeheugen uit het Atkinson & Shiffrin model) Het visuo-spatial sketchpad is voor de rehearsal van visueel-spatiele informatie
45
BOS
46
KAR
47
PEN
48
ROK
49
GIL
51
DEPARTEMENT
52
TENTOONSTELLING
53
ROUTEBESCHRIJVING
54
FLESOPENER
55
BERGBEKLIMMER
57
Baddeley (1986) In the phonological loop kan verbale informatie 2 sec. worden vastgehouden
58
Baddeley (1986) Visuo-spatial sketchpad Brooks matrix:
Spatial information: In the starting square put a 1 In the next square to the right put a 2 Etc. 1 2 3 4 5 6
59
Baddeley (1986) Visuo-spatial sketchpad Brooks matrix:
Non-spatial information: In the starting square put a 1 In the next square to the quick put a 2 Etc. 1
60
Baddeley (1986) Visuo-spatial sketchpad 1 2 3 4 5 6 Brooks matrix:
Proefpersonen kunnen 8 spatiële zinnen onthouden; slechts 5 nonsense zinnen
61
Baddeley (1986) Zijn de phonological loop en het visuo-spatial sketchpad twee verschillende mechanismen? Onderzoek van Hanley et al (1991): Patient met hersenbeschadiging in de rechterhelft Hanley et al (1991). Impairment of visuo-spatail sketch pad. The Quarterly Journal of Experimental Psychology, 43A(1),
62
Visuo-spatiële tests Brooks matrix:
Patient scoort beter op de nonsense zinnen dan op de spatiele zinnen Corsi blokken: proefleider legt blokken in bepaalde volgorde; proefpersoon reproduceert deze volgorde Patient scoort slecht Geheugen voor gezichten:
63
Phonological loop test
Fonologische gelijkheid: Geheugen voor B C D G P T V Fonologische ongelijkheid: Geheugen voor H J L R S Y Z Patient scoort goed, met name op geheugen voor letters met fonologische gelijkheid
64
Baddeley (2000)
65
Baddeley (2000) Episodic buffer:
Tijdelijke opslag van informatie van verschillende bronnen waarbij een integratie wordt gemaakt om een goede episodische representatie te verkrijgen Episodic memory refers to the memory of events, times, places, associated emotions, and other conception-based knowledge in relation to an experience.
66
Overzicht dit college Beroemde geheugenmodellen Power law of learning
Elaboratie: generation effect Priming Chunking Onthouden van sensorische versus semantische informatie
67
Power law of learning Power law of practice: Knopjes drukken
Achteruit lezen van tekst Sigaren rollen Wiskundige bewijzen leveren Gereedschap maken Boeken schrijven
68
Power law of learning
69
Power law of learning In de data zit een power trend
Hoe kom je erachter dat je data een power trend laten zien? Doe een log-log transformatie
70
Log-log transformatie
Veronderstel een power functie: y = a x b Neem het logaritme van beide zijden van de vergelijking: log(y) = log (a) + b log(x) [want log ax = log a + log x, en log (x)b = b log (x)]
71
Log-log transformatie
Nu vervangen we log(y) door Y, log (a) door A en log(x) door X: Y = A + b X Dit is een lineaire functie. Linaire functies zijn gemakkelijk te herkennen.
72
Verschil powerfunctie en exponentiële functie
Powerfunctie: y = a x b Met x en y als variabelen, en a en b als constanten Exponentiële functie: y = a c bx Met x en y als variabelen, en a, b en c als constanten
73
Waarom is een powerfunctie interessant?
Belangrijke eigenschap: Negatieve acceleratie = iedere eenheid van oefening leidt tot steeds kleiner wordende verbetering in prestatie “Law of diminishing returns” Oefening zal de sterkte van een herinnering vergroten, maar met steeds mindere hoeveelheden
74
Overzicht dit college Beroemde geheugenmodellen Power law of learning
Elaboratie: generation effect Priming Chunking Onthouden van sensorische versus semantische informatie
75
Elaboratie: generation effect
Onthouden gaat gemakkelijker als de proefpersoon actief met de stof bezig is Bekend voorbeeld: generation effect Klassieker: Slamecka & Graf (1978) Pagina
76
Elaboratie: generation effect
Slamecka & Graf (1978) Lees-conditie: woordparen, bijv. sea-ocean, save-cave Genereer-conditie: bedenk zelf een synoniem of rijmwoord Pagina
77
Elaboratie: generation effect
Bertsch et al (2007) Meta-analyse: 86 studies Groot verschil tussen genereren en lezen (halve standaarddeviatie) Pagina
78
Elaboratie: generation effect
1. Lexicale-activatie-hypothese Bij het genereren van een woord zoekt een proefpersoon zijn semantisch geheugen af Semantisch geheugen = geheugen van begrippen en kennis (inhoud) Crutcher & Healy (1989 Bij het genereren van een woord zoekt een proefpersoon zijn semantische geheugen af - dit activeert gerelateerde semantische kenmerken die later als “retrieval cue” worden gebruikt
79
Elaboratie: generation effect
2. “Cognitive effort”-hypothese Het genereren van een woord vereist meer cognitieve processen dan alleen het lezen van een woord Crutcher & Healy (1989 Bij het genereren van een woord zoekt een proefpersoon zijn semantische geheugen af - dit activeert gerelateerde semantische kenmerken die later als “retrieval cue” worden gebruikt
80
Elaboratie: generation effect
Evidentie: volgens de lexicale- activatie-hypothese zou het generation-effect alleen optreden bij woorden met een betekenis McElroy & Slamecka (1982) Crutcher & Healy (1989) Bij het genereren van een woord zoekt een proefpersoon zijn semantische geheugen af - dit activeert gerelateerde semantische kenmerken die later als “retrieval cue” worden gebruikt
81
Elaboratie: generation effect
McElroy & Slamecka (1982) 4 condities: lezen versus genereren woorden versus non-woorden non-woorden: achterstevoren geschreven: blik - kilb Crutcher & Healy (1989) Bij het genereren van een woord zoekt een proefpersoon zijn semantische geheugen af - dit activeert gerelateerde semantische kenmerken die later als “retrieval cue” worden gebruikt
82
Elaboratie: generation effect
McElroy & Slamecka (1982) Generation effect werd alleen gevonden voor woorden, niet voor non-woorden Crutcher & Healy (1989) Bij het genereren van een woord zoekt een proefpersoon zijn semantische geheugen af - dit activeert gerelateerde semantische kenmerken die later als “retrieval cue” worden gebruikt
83
Elaboratie: generation effect
Crutcher & Healy (1989) Vier condities: 1) Lees: 6 x 8 = 48 2) Reken zelf uit: 6 x 8 = ? 3) Met rekenmachine: 6 x 8 = ? 4) Check zelf antwoord: 6 x 8 = 48 Per conditie vijf sommen Crutcher & Healy (1989) Bij het genereren van een woord zoekt een proefpersoon zijn semantische geheugen af - dit activeert gerelateerde semantische kenmerken die later als “retrieval cue” worden gebruikt
84
Elaboratie: generation effect
Crutcher & Healy (1989) Vier condities: Herinnerd 1) Lees: 38% 2) Reken zelf uit: 68% 3) Met rekenmachine: 42% 4) Check zelf antwoord: 68% Dus niet het genereren zelf, maar cognitieve operaties verbeteren geheugen Crutcher & Healy (1989) Bij het genereren van een woord zoekt een proefpersoon zijn semantische geheugen af - dit activeert gerelateerde semantische kenmerken die later als “retrieval cue” worden gebruikt
85
Overzicht dit college Beroemde geheugenmodellen Power law of learning
Elaboratie: generation effect Priming Chunking Onthouden van sensorische versus semantische informatie Crutcher & Healy (1989) Bij het genereren van een woord zoekt een proefpersoon zijn semantische geheugen af - dit activeert gerelateerde semantische kenmerken die later als “retrieval cue” worden gebruikt
86
Priming Is deze letterreeks een woord of niet? plam
Overgang hierheen is niet duidelijk: waar komt lexicale decisie ineens vandaan? Wat is het belang van deze taak, nut, toepassingen? Taak: zo snel mogelijk ja of nee drukken
87
Priming Is deze letterreeks een woord of niet? fiets
88
Priming Is deze letterreeks een woord of niet? xxxxx wiel fiets
Bij priming wordt de cue gebruikt om de info weer op te roepen, dat kan dus ook onbewust. Ook door spreiding van activatie tussen geheugensporen.
89
Priming wiel xxxxxx fiets
Doordat je wiel hebt gezien ben je sneller in het herkennen van fiets De letters xxxxxx worden gebruikt als maskering om te voorkomen dat je woord echt herkent Nut: onderzoeken van het lexicon en de relaties tussen woorden Ook: ortografische priming: wiel en ziel Bij amnesie patienten (Korsakoff’s bijvoorbeeld) is de maskering niet nodig: ze hebben geen korte termijn geheugen; toch zie je wel de effecten.
90
Method - Study 1 (Karlijn Massar, Groningen)
Subliminal priming (17 ms) with words related to physical attractiveness or social dominance Words used: Attractiveness: sexy, slender, beautiful, pretty Social Dominance: tough, money, success, power Every word was preceded by third-person personal pronoun (he or she)
91
Method Study 1 Under the pretext of an ‘association task’:
”Please indicate as quickly as possible whether these two words are related to each other.” HOUSE
92
Method Study 1 Under the pretext of an ‘association task’:
”Please indicate as quickly as possible whether these two words are related to each other.” SHE
93
Method Study 1 Under the pretext of an ‘association task’:
”Please indicate as quickly as possible whether these two words are related to each other.” PRETTY
94
Method Study 1 Under the pretext of an ‘association task’:
”Please indicate as quickly as possible whether these two words are related to each other.” TREE
95
Method study 1 After the task, participants read a scenario (male version): “You are at a party with your girlfriend and you see an unfamiliar boy flirting with her. You notice that she appears to enjoy this and responds to it, and that she is also flirting with this boy.”
96
Method study 1 Dependent variable: Jealousy slider 0 100
not jealous at all extremely jealous
97
Results – Study 1 men women Jealousy
30 40 50 60 70 80 90 men women Jealousy Social Dominance Attractiveness Interaction: F(3,72) = 4.05, p < .05, η2 = .05
98
Method – Study 2 Parafoveal subliminal priming (60 ms) with line drawings of figures with an attractive or an unattractive body shape. For men: shoulder-to-hip ratio For women: waist-to-hip ratio
99
Parafoveal priming *
100
Results – Study 2 MEN: F (1,34) = 5,74, p <.02, η2 = .15 WOMEN:
30 40 50 60 70 80 attractive unattractive Jealousy 30 40 50 60 70 80 attractive unattractive Jealousy
101
Overzicht dit college Beroemde geheugenmodellen Power law of learning
Elaboratie: generation effect Priming Chunking Onthouden van sensorische versus semantische informatie
103
PSNMWTQR
105
VQ SA LH JG
107
AUTO
108
TAFEL
109
VORK
110
ROOD
111
KAST
112
BLAUW
113
MES
114
TRAM
115
LEPEL
116
BED
117
GEEL
118
BUS
119
STOEL
120
GROEN
121
BORD
122
FIETS
124
JURK
125
BROEK
126
SOK
127
TRUI
128
ZAAG
129
HAMER
130
SCHROEF
131
TANG
132
BERK
133
EIK
134
BEUK
135
KASTANJE
136
DUITS
137
FRANS
138
ENGELS
139
GRIEKS
140
Overzicht dit college Beroemde geheugenmodellen Power law of learning
Elaboratie: generation effect Priming Chunking Onthouden van sensorische versus semantische informatie
142
De student droeg het boek
143
Het bier werd door de ober getapt
144
Nadal werd verslagen door Ferrer
145
De tuinman snoeide de struik
146
De buurman las de krant
148
De ober tapte het bier
149
De docent droeg het boek
150
Kintsch’s theorie over proposities
Betekenisvolle informatie wordt opgeslagen in kleine eenheden (proposities) Tennisser Nadal, die op de US Open nooit verder wist te komen dan de kwartfinale, verloor van Ferrer in de vierde ronde
151
Kintsch’s theorie over proposities
Tennisser Nadal, die op de US Open nooit verder wist te komen dan de kwartfinale, verloor van Ferrer in de vierde ronde Nadal is een tennisser Hij heeft deelgenomen aan de US Open Op de US Open kwam hij nooit verder dan de kwartfinale Nadal verloor in de vierde ronde van Ferrer
152
Kintsch’s theorie over proposities
Nadal is een tennisser die in de vierde ronde verloor van Ferrer en en nooit verder kwam dan de kwartfinale op de US Open
153
Maandag Hoofdstuk 7
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.