Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJuliaan van der Laan Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Overzicht van Creaties van BArt leden, gepresenteerd tijdens de ledenbijeenkomst van 16 februaari 2016 rond het thema : Samengesteld door René Appels
2
Let wel: De opnames zijn niet gemaakt onder studio omstandigheden maar uit de hand en bij kunstlicht tijdens de ledenbijeenkomst. Daardoor kunnen de vormen en kleuren enigszins afwijken van de werkelijke.
3
Bij het titelblad Een schilderij van de Nijkerkse schilder Adri Langbroek was het uitgangspunt voor de opdracht aan alle leden: DE OPDRACHT *) WAS; We gaan allemaal uit van dezelfde afbeelding,waarin je veel kunt vinden: vlakken, donker-licht, lijnen/krassen, kleur. Aan de hand hiervan maakt iedereen zijn eigen werkstuk, door bijvoorbeeld: een detail eruit te vergroten en erop door te gaan (dus wél er zelf iets mee doen!) de afbeelding terug te brengen tot donker-/lichtvlekken of -vormen en het mooiste, spannendste deel als uitgangspunt voor jouw werk te nemen. de kleuren (van de hele afbeelding of van een detail) als uitgangspunt te nemen en met die kleuren zelf aan de gang te gaan. de tegenstelling lijn- vlak: neem een deel wat je erg interessant vindt en werk dat uit op jouw manier. Voor 3D-ers: idem, uitgaande van kleuren of vormen of lijnen. *) MET DANK AAN HELEEN POSTHUMUS, VINCENT JONKER-GEELS EN JETTY VAN WELL VOOR HET BEDENKEN EN UITWERKEN VAN DEZE OPDRACHT
4
, Een moeilijke opdracht, vond Seine Schoemaker. Als uitgangspunt nam hij de vrouw en de lijnen in het landschap. Na enkele keren het doek gedraaid te hebben (zie onder) koos hij voor de nevenstaande stand en completeerde het doek door er zelf de kleuren aan toe te voegen die hem aanspreken. Een kritische kijker zal kunnen zien dat er (net als in het originele doek) heel wat figuren verborgen zitten in dit schilderij
5
Marianne Appels had een filmpje bekeken waarop Adri Langbroek aan het werk was. Door gewoon die manier van werken te imiteren ontstond er vanzelf iets. Voor deze afbeelding werkte zij (net als Langbroek) op karton. Ze werkte met krijt, met ecoline, ze kraste met een mes … Wat zo bij toeval ontstond heeft zij verder uitgewerkt tot dit sfeervolle plaatje waarin de mensfiguur en de natuur spontaan in elkaar over lijken te lopen.
6
Geïnspireerd door de verwevenheid van de vrouwenfiguur met de achtergrond, het lijnenspel en de wijze waarop met diepte gewerkt wordt probeerde Marion Schmitz om die elementen op haar eigen manier te verwerken. Ze combineerde het grijs met complementaire kleuren roze en groen die samen weer een grijs vormen, waardoor de kleuren spontaan vermengen en weer los komen. “Ik vind dit mooier dan het originele schilderij”, verzuchtte een van de deelnemers
7
“Een goed schilderij kun je van alle kanten bekijken zonder dat het z’n sfeer en schoonheid verliest” Als deze uitspraak van een bekende BArt kunstenares in zijn algemeenheid niet waar is, dan is die zeker van toepassing op dit schilderij van Marlies Swarttouw Voornamelijk uitgaande van het lijnenspel in het schilderij van Langbroek geven nevenstaande beelden een impressie hoe zij dit op een fantastische wijze heeft weer gegeven. Zeg nou zelf.!!
8
Met kleine passe-partouts tastte Heleen Posthumus de afbeelding af, zoekend naar onderdelen die een aanzet konden geven tot een nieuw schilderij. Met olieverf op waterbasis maakte ze kleine schilderstukjes op glad papier. Gebruik makend van verschillende materialen, onderdelen selecterend en weer anders combinerend ontstond er opnieuw een geheel. Mooi te zien hoe al zoekend en experimenterend nieuwe mogelijkheden worden ontdekt die je ook later weer kunt toepassen.
9
Om een schilderij te maken naar aanleiding van een schilderij lijkt wel te doen, zou je zeggen. Maar hoe zit dat als een 3D-er daar iets van moet maken? Een creatieve B-Arter laat zich niet voor één gat vangen, zoals u zult zien. Hiernaast de oplossing van Thea Bentvelzen Zij zag voornamelijk vlekken in de foto. Toen zij bezig was met een vaas herkende zij de kleuring en is daarop verder gaan werken. Door gebruik te maken van temperatuurwisselingen (soms zelfs tot meer dan 900°) ontstonden er soortgelijke onverwachte effecten, zoals craquelure.. (De takken heeft ze later toegevoegd.)
10
André te Dorsthorst concentreerde zich zeer sterk op de vormen en het lijnenspel dat in de kleurvakken zichtbaar was. Om niet teveel afgeleid te worden door vormen van de afbeelding zelf heeft hij het schilderij omgedraaid, waardoor hij er vormen in ontdekte die hem niet eerder opgevallen waren. Het zijn die vormen en dat lijnenspel die hij herhaald heeft laten terugkomen in de klei voor nevenstaand werk. Het waren ook de grijze en gele kleuren in het schilderij die André gebruikte voor de finishing touch.
11
Op dezelfde manier begon ook Jeanne te Dorsthorst aan haar opdracht: de originele afbeelding omdraaien en vanuit de vlakken kijken waar je herkenbare vormen en kleuren ziet die je verder uit gaat werken. Aardig is het om te zien (en dat bleek ook al uit de vorige eindproducten) dat verschillende personen in één afbeelding toch verschillende dingen zien. Waren het de billen in de vorige afbeelding; Jeanne zag er duidelijk een wat droevig, scheefkijkend clowntje in. Vanuit die waarneming heeft ze (met uitzondering van de kleur) de clown naar haar eigen eigen stijl doorbewerkt. Inclusief de gekleurde neus.
12
Weer even terug naar 2D. Of is het toch 3D?? Al lijkt het ook een afbeelding in het platte vlak, dankzij de quilt- techniek zitten er verschillende ruimtelijke elementen in deze uitwerking van de opdracht door Jo Huijsman Het landschap in Langebroeks schilderij deed Jo sterk denken aan de zee. De kleur, de palen in de branding. Gebruik makend van diverse stoffen, watten, uitpluizend vilt en verschillende diktes garen ontstond zo een heel bijzonder eindproduct.
13
Toeval bestaat niet, zegt men wel, maar je zou daaraan gaan twijfelen als je kijkt naar het keramisch werkstuk dat Hilde Grooters maakte naar aanleiding van de opdracht. Ook zij zocht naar herkenbare en uitvoerbare delen in het schilderij en herkende in het kleur- en lijnenspel de zee, de branding en de paalhoofden. Op een licht gebogen keramische ondergrond heeft ze kans gezien om er, gebruik makend van verschillende glazuren, bijzonder goed de oorspronkelijke kleuren in te verwerken
14
Bouke Veltman werd direct getroffen door de sfeer die het schilderij van Adri Langbroek ademt.. “Hij probeert dingen te zeggen die je moeilijk uit kunt drukken,” aldus Bouke. En hij slaagde erin ook een bijzonder schilderij weg te zetten. Een beeld dat in zijn zachtheid heel krachtig wordt. Het lijkt een landschap, maar het is het net niet.. Hoe je het ook bekijkt: sfeer heeft het zeker.
15
Zeer gevarieerd. Dat kan men gerust stellen van de diversiteit aan werken en technieken die BArt- leden tentoonspreiden. Wie het hart verpand heeft aan het maken van grafisch werk kijkt weer met heel andere ogen naar een gegeven opdracht. Het hier afgebeelde werk van Lies Prins Is daar een mooi voorbeeld van. Na diverse keren het schilderij op de computer bekeken te hebben waren het steeds opnieuw de blauwe en gele kleurvlakken die haar intrigeerden. En daarnaast vond zij inspiratie in de tere lijnen die zij steeds zag. Beide elementen heeft ze verwerkt in nevenstaande linosnede.
16
koos ervoor om de vorm en het realisme die zijn eigen stijl zo kenmerken juist los te laten, deze keer helemaal abstract te werken, en toch te proberen de afzonderlijke vlakken met elkaar te verbinden. Het loslaten van strakke gezichts- en vormherkenning heeft hij ervaren als bijzonder ontspannend. Joop Huisman
17
Wie zich aanvankelijk afvroeg wat die aardewerk schaal met deksel deed tussen de werkstukken die alle geënt waren op het schilderij van Adri Langbroek moest even wachten op de toelichting van de maakster, keramiste Corry Lankveld Evenals vele anderen was Corry ook op zoek gegaan naar elementen in het schilderij die haar de mogelijk gaven dat ook in keramiek uit te voeren. In het schilderij ontdekte zij een gezicht dat ze vervolgens gebruikte als het centrum van een deksel. Maar het waren niet zozeer de vormen als wel de kleuren die haar uitnodigden om die ook in keramiek uit te voeren. En zie hier het resultaat.
18
Harry’s grote passie is “Hakken in hout” Het ligt dus voor de hand dat bij een opdracht als deze er eerst gezocht wordt naar een vorm, structuur of kleur die geschikt is voor verdere uitwerking. Voor Harry was dat de vorm. En daarna ga je op zoek naar een stuk hout waaruit je die vorm ook kunt maken. Ook Harry heeft het schilderij van alle kanten bekeken voordat hij het dier met de grote ogen ontdekte; iets wat anderen gemist hebben, maar wat voor Harry voldoende inspiratie opleverde voor deze houtsculptuur. Harry Lankveld
19
Last but not least: ; de geselecteerde bijdrage van Vincent Geels Geselecteerd, want Vincent had verschillende schilderijen gemaakt naar aanleiding van de opdracht. Uitgangspunt voor haar was de vrouw, maar ze schilderde haar dan wel aan de Berkel. Vincent heeft Adri Langbroek persoonlijk ontmoet. In dit schilderij heeft zij gewerkt op de manier zoals Adri dat doet;.Ze heeft daarbij ook vastgehouden aan de door hem gebruikte kleuren. Het materiaal: olieverf op karton. Het resultaat: een schilderij dat zo aan de collectie van Adri toegevoegd zou kunnen worden.
20
Niet alleen Bart-leden maken mooie dingen. In Berkelland e.o. zitten veel creatieve mensen die vaak hele mooie dingen maken Ook HUN werk willen wij graag zien en ook HUN werk zou vaak best wel geëxposeerd mogen worden. Maar alleen kom je daar niet zo gemakkelijk toe. Via Kunstkring BAt kan dat wel. Ook u kunt zich aansluiten bij KUNSTKRING B-ART Ga naar onze website: http://www.kunstkringbart.com/about/lid-worden/ en meld u aan. of kom eens vrijblijvend kijken op een van onze ledenbijeenkomsten. De eerstvolgende vindt plaats op 13 april a.s.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.