Download de presentatie
1
Het belang van voorlezen
Er was eens……. Het belang van voorlezen
2
voorlezen Jonger dan 1 jaar 30% Tussen de 2 en 5 jaar 90%
plaatjes kijken voorlezen in rijm Tussen de 2 en 5 jaar 90% Tussen de 9 en 12 jaar 40% 30% van de kinderen jonger dan 1 jaar wordt voorgelezen. Dit is jammer want het kan heel goed met een kind onder de 1 jaar. Je zult in het begin niet echt kunnen voorlezen, maar plaatjes kijken kan wel. Rond 3/4 jaar wordt dat voorlezen. Vooral voorlezen in rijm. 90% van de kinderen tussen de 2 en de 5 jaar wordt voorgelezen. 40% van de kinderen tussen de 9 en 12 jaar wordt voorgelezen. Dit komt omdat deze leeftijd zelf kan lezen. Maar voorlezen blijft leuk. Het is dus jammer dat het bij deze kinderen nog maar zo weinig gebeurt.
3
ontwikkeling De taalontwikkeling -nieuwe woorden -goed opgebouwde zin
Praten over het boek -actief met taal aan de slag Voorlezen is goed voor de taalontwikkeling van de kinderen. Ze leren nieuwe woorden, de woordenschat zal dus groeien. En doordat ze continue goed opgebouwde zinnen horen zullen ze hier ook van leren. Door met je kind te praten over het boek zal het actief met taal aan de slag gaan. Ook goed voor de taalontwikkeling.
4
ontwikkeling Luisteren/ concentratie
Fantasie/ begrip voor de wereld om zich heen Steun/ mogelijkheden tot gesprek Door je kind voor te lezen leert het goed te luisteren en zich te concentreren. Hij/ zij zal goed moeten luisteren waar het boek over gaat en zich hierop concentreren. Verder ontwikkelt het de fantasie en het begrip voor de wereld om zich heen. Als je met je kind praat over het boek en dit koppelt aan de wereld. Het boek kan ook steun geven en aanleiding zijn voor een gesprek. Bij vrolijke maar ook bij verdrietige gebeurtenissen.
5
ontwikkeling Gevoel van veiligheid Plezier Exclusieve aandacht
Rust en regelmaat Doordat je samen met je kind leest zal het een gevoel van veiligheid ervaren. Het plezier in lezen zal groeien en je kind zal genieten van de exclusieve aandacht. Ook is rust en regelmaat goed voor je kind, als je structuur in het voorlezen aanbrengt zal je kind hier extra van genieten.
6
Waar op te letten Een rustige plek. Maar bij de tandarts is ook een goed moment om zo de tijd te verdrijven. Lengte van de verhalen. Zorg dat de verhalen voor jongen kinderen kort zijn. Zo kunnen ze het verhaal in één keer horen. Hoe ouder het kind wordt hoe langer het verhaal mag zijn. Herhaling (voorspellen). Jonge kinderen vinden herhaling helemaal niet erg. Ze genieten ervan dat ze weten wat er gaat gebeuren. Zo leren ze ook voorspellen. Praten over het boek. Praat met je kind over het boek. Voor en na het lezen. De reactie van je kind. Zorg dat je er op let hoe je kind reageert. Als je kind het verhaal spannend vindt kun je het aanpassen door de spannende stukken net iets minder spannend te maken. Een leuk boek! Kies een boek wat jij ook leuk vindt. Zo lees je met meer plezier voor.
7
Voor het lezen Start met de kaft. Bespreek het plaatje, de titel, de schrijver en de tekenaar. Kijk naar de rug van het boek. Zo leert je kind de begrippen die bij het boek horen. Voorspellen. Bespreek waar het boek over kan gaan. Onthoud dit om dit later terug te kijken of dit klopte.
8
Tijdens het lezen Stemgebruik Gebruik je stem bij het verhaal. Praat hard/ zacht. Gebruik bij verschillende personen stemmetjes. Zo beleven de kinderen het boek echt. Bespreken wat er gebeurt Stel tussendoor vragen over wat er is gebeurd. Zo leren de kinderen echt te luisteren.
9
Na het lezen Bespreek het boek Kijk samen met je kind wat er precies is gebeurd. Verliep het verhaal zoals verwacht? Wat vond je van het verhaal?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.