De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Z09D: ONDERZOEK hoorcollege 1 coördinator: Silvana Beerends Pavlović 03A01.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Z09D: ONDERZOEK hoorcollege 1 coördinator: Silvana Beerends Pavlović 03A01."— Transcript van de presentatie:

1 Z09D: ONDERZOEK hoorcollege 1 coördinator: Silvana Beerends Pavlović s.pavlovic@hva.nl s.pavlovic@hva.nl 03A01

2 Wie ben ik?

3

4 1. INLEIDING MINIMAL VIABLE PRODUCT (MVP)

5 1. INLEIDING LIFE IS TOO SHORT TO BUILD SOMETHING NOBODY WANTS.

6 1. INLEIDING “KILL YOUR DARLINGS” WEES KRITISCH OVER JE PRODUCT/ONDERNEMING IN HET BEROEPENVELD: scrum, agile, iteratie, sprint… WERK MET JE KLANT – User Xperience EXPERIMENTEER DURF TE FALEN

7

8 LEAN STARTUP-MODEL 1.CREATE 2. STEER 3. ACCELERATE Blok 1: twee sprints Blok 2: derde sprint DE VIER P’s - MV PRODUCT - PRIJS - PLAATS - PROMOTIE 1. INLEIDING PIVOTS – a structured corse correction

9 CREATE (blok 1) de feedbackloop 1. INLEIDING

10 2. ONDERZOEK IN DRIE SPRINTS SPRINT 1: WEEK 2hoorcollege  basis en uitleg werkcollege  aan de slag coaching  bijsturen WEEK 3werkcollege  presenteren SPRINT 2: WEEK 4hoorcollege werkcollege coaching WEEK 5/6werkcollege 7 DAGEN!

11 INLEVEREN BLOK 1 (sprint 1 en 2) individueel porfolio (inleveren op DLWO): dinsdag 15/03 vóór 16.00 uur ‘s middags 2. ONDERZOEK IN DRIE SPRINTS

12 SPRINT 3: BLOK 2  één measure p.p.  één measure-cyclus!  één groepscoaching INLEVEREN BLOK 2 (alles) individueel porfolio (inleveren op DLWO): vrijdag 10/06 vóór 16.00 uur‘s middags

13 2. CANVAS IN DRIE SPRINTS

14 De vier P’s: PRODUCT (problem/solution/consumer s.) PRIJS (revenue streams) PROMOTIE (unique value proposition) PLAATS (channels)

15 doel: vanuit idee (MVP) tot een startup. CHECK JE BEDRIJFSFUNDAMENT! keuzes maken en verantwoorden. zelfstandig d.m.v. onderzoek een bijdrage leveren aan het groepsproduct en bedrijf. eigen bijdragen inleveren als portfolio. 2. HET DOEL IN DRIE SPRINTS

16 ALLE DOCUMENTEN ZIJN TE VINDEN OP MEDIAONDERNEMERSCHAP.DMCI.HVA.NL afgekort #MMO16 ALLE OPDRACHTEN INLEVEREN OP DLWO 2. HET DOEL IN DRIE SPRINTS

17 MEASURE 3. LEAN/DESIGN THINKING/CANVAS HOW TO

18 CREATE (blok 1) de feedbackloop 1. BUILD MVP 1.0 2. MEASURE 3. LEARN (RE)BUILD MVP 2.0 4. BUILD 5. MEASURE 6. LEARN 3. LEAN/DESIGN THINKING/CANVAS

19 CREATE (blok 1) de feedbackloopDe vier P’s 1. BUILD MVP 1.0 PRODUCT 2. MEASURE 3. LEARN (RE)BUILD MVP 2.0 4. BUILD (onderneming) PRIJS, PROMOTIE, PLAATS 5. MEASURE 6. LEARN 3. LEAN/DESIGN THINKING/CANVAS

20

21

22 MINIMAL VIABLE PRODUCT FEASIBLE, VIABLE, DESIRABLE

23 3. LEAN/DESIGN THINKING/CANVAS IDEO Method Cards

24 3. LEAN/DESIGN THINKING/CANVAS IDEO Method Cards

25 3. LEAN/DESIGN THINKING/CANVAS LEARN: Analyseer de informatie die je hebt verzameld om patronen en inzichten te herkennen. LOOK: Observeer mensen om te ontdekken wat ze doen, in plaats van wat ze zeggen dat ze doen.

26 3. LEAN/DESIGN THINKING/CANVAS ASK: Maak gebruik van participatie van mensen om informatie te ontlokken die relevant is voor jouw project. TRY: Maak simulaties om in te kunnen voelen wat mensen willen en om designs te evalueren

27 4. WAT GAAN JULLIE DOEN? VRAAG SPRINT 1: “Welke aanpassingen aan de solution en de definitie van de customer segments, early adopters, problem en existing alternatives zijn nodig om deze beter aan te laten sluiten op de wensen en behoeften van de doelgroep?” MVP

28 4. WAT GAAN JULLIE DOEN? DE UITGEBREIDE BRAINSTORM UIT WEEK 1 IS DE BASIS VOOR JULLIE ONDERZOEK. IS DIE NOG NIET GOED UITGEWERKT, DOE DAT VANDAAG NOG! (één uur per onderdeel per persoon is voldoende) MVP

29 4. WAT GAAN JULLIE DOEN? customer segments early adopter solution problemalternatives DE KLANT / HET PRODUCT  OP ZOEK NAAR DE KLANT!

30 4. WAT GAAN JULLIE DOEN? Opzet en aanpak, worksheets en checklists: zie #MMO16-site

31 4. WAT GAAN JULLIE DOEN?

32 STUDENT 1: CANVAS-ONDERDEEL: “CUSTOMER SEGMENTS AND EARLY ADOPTER” METHODE: surveys and questionnaires (ask)

33 4. WAT GAAN JULLIE DOEN? surveys and questionnaires (ask) DOEL: klantprofiel testen. Is je beoogde klant de juiste? Waar bevindt deze klant zich? Zou de klant je product gebruiken?

34 4. WAT GAAN JULLIE DOEN? MIDDEL: kleinschalige vragenlijsten/enquêtes. VOORBEREIDEN: - Respondenten zoeken (aantal in overleg met docent afhankelijk van je onderneming) -10 concrete vragen bedenken (plus antwoordschaal) -Letten op formulering -Keuzes verantwoorden -Waar doelgroep te vinden (desk)? -Keuze van vragen (eventueel weggelaten opties vermelden) Maak gebruik van “OPZET + AANPAK” op #MMO16- site + hulpmiddel vragenlijst tips

35 4. WAT GAAN JULLIE DOEN? STUDENT 2 CANVAS-ONDERDEEL: “SOLUTION” METHODE: card sorting d.m.v. panel (ask) maak gebruik van: “ OPZET + AANPAK CARD SORTING” op #MMO16-site

36 4. WAT GAAN JULLIE DOEN? - Solution testen - Functionaliteiten / services testen “zet op verschillende kaartjes onderdelen, functies, of attributen. Laat mensen de kaartjes ordenen op een manier die voor hen logisch is.”

37 4. WAT GAAN JULLIE DOEN? Zoek 4 respondenten (verantwoord de keuze) 2X een 1 op 1 met respondent 1X een 1 op 3 met respondenten -laat respondenten hardop nadenken -film de card sorting -analyseer de data

38 4. WAT GAAN JULLIE DOEN? STUDENT 3: CANVAS-ONDERDEEL: “PROBLEMS” METHODE: de vijf “why’s” (ask)

39 4. WAT GAAN JULLIE DOEN? de vijf “why’s” (ask) DOEL: problemen in het fundament oplossen: drie kernproblemen ontdekken. Welke problemen liggen ten grondslag aan het gebruik/aankoop van of behoefte aan product of dienst? Zijn dit andere problemen dan die we hadden voorzien?

40 4. WAT GAAN JULLIE DOEN? de vijf “why’s” (ask) MIDDEL: 3 interviews VOORBEREIDEN: - bedenk openingsvraag (allerbelangrijkts!) - Welke personen? En waar te vinden? -verantwoord keuzes/vragen. Maak gebruik van “OPZET EN AANPAK - THE 5 WHY’S”, op #MMO16-site

41 4. WAT GAAN JULLIE DOEN? STUDENT 4: CANVAS-ONDERDEEL: “ALTERNATIVES” METHODE: competitive product survey (learn)

42 4. WAT GAAN JULLIE DOEN? competitive product survey (learn) DOEL: verzamel, vergelijk en evalueer producten van de concurrent en ontdek oplossingen/workarounds. Welke alternatieven zijn er? Hoe gaan andere bedrijven om met alternatieven?

43 4. WAT GAAN JULLIE DOEN? MIDDEL: combinatie van - 3 interviews : met welke middelen lossen klanten het al op) - deskresearch: wie maken alternatieve oplossingen/workarounds VOORBEREIDING: - welke vragen (soort, formulering)? - topiclijst - welke respondenten en waar te vinden? - verantwoord keuzes/vragen. Maak gebruik van “OPZET + AANPAK” op #MMO16-site + hulpmiddel vragenlijst tips

44 Voorwaarden selectie respondenten 1.Respondent is geen medestudent 2.Respondent is geen familielid 3.Elke respondent mag maar 1 keer meedoen Interviews opnemen video

45 4. WAT GAAN JULLIE DOEN? Direct na dit hoorcollege / voor het werkcollege 1)Verdeel de methodes onderling 2)Maak voor jouw methode opzet + aanpak en neem mee naar werkcollege 3)Snap wat je gaat doen => Bekijk filmpjes methode en zoek aanvullende voorbeelden mediaondernemerschap.dmci.hva.nl

46 4. WAT GAAN JULLIE DOEN? NEEM LAPTOP, OORDOPJES EN OPDRACHTEN MEE NAAR WERKCOLLEGES EN COACHINGS KOM VOORBEREID

47 KILL YOUR DARLINGS


Download ppt "Z09D: ONDERZOEK hoorcollege 1 coördinator: Silvana Beerends Pavlović 03A01."

Verwante presentaties


Ads door Google