De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Demand side management Studiedag “Koeling voor de industrie” – Energik 25/11/2014 - Jef Verbeeck Mogelijkheden voor koel- en vriessector.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Demand side management Studiedag “Koeling voor de industrie” – Energik 25/11/2014 - Jef Verbeeck Mogelijkheden voor koel- en vriessector."— Transcript van de presentatie:

1 Demand side management Studiedag “Koeling voor de industrie” – Energik 25/11/2014 - Jef Verbeeck Mogelijkheden voor koel- en vriessector

2 2 EnergyVille  EnergyVille: Toegepast Onderzoekscentrum voor Energie Technologie  Centrum met kennis en expertise, van fundamenteel onderzoek tot industrie begeleiding voor de energie sector  Ambitie om tot de op 5 van de Europese energie onderzoeksinstituten te behoren  Missie: “EnergyVille wil als leidend Europees expertisecentrum de drijvende kracht zijn voor de overgang naar een duurzame energievoorziening voor grote stedelijke omgevingen. Dankzij onze structurele relaties met alle relevante stakeholders, leveren we fundamenteel en toegepast onderzoek ten behoeve van de hele gemeenschap en leiden we competente mensen op. Zo bouwen we aan de duurzame energie voor de samenleving van morgen.” Inleiding

3 3 Inhoud Deel IUitdagingen in onze huidige elektriciteitsvoorziening Deel IIBusiness cases voor flexibiliteit aan de vraagzijde Deel IIIConcrete business cases voor de vriessector Deel IVConclusies

4 4 Uitdagingen in onze huidige elektriciteitsvoorziening Elektriciteitsvoorziening in het verleden

5 5 5.000.000 100 traditionele productie traditionele consumptie Elektriciteitsvoorziening in het verleden Uitdagingen in onze huidige elektriciteitsvoorziening

6 6 traditionele productie traditionele consumptie Elektriciteitsvoorziening in het verleden = Uitdagingen in onze huidige elektriciteitsvoorziening

7 7 Elektriciteitsvoorziening vandaag Uitdagingen in onze huidige elektriciteitsvoorziening

8 8 250.0005.000.000 100 hernieuwbare productie traditionele productie traditionele consumptie Elektriciteitsvoorziening vandaag Uitdagingen in onze huidige elektriciteitsvoorziening

9 9 = + hernieuwbare productie traditionele productie traditionele consumptie Elektriciteitsvoorziening vandaag Uitdagingen in onze huidige elektriciteitsvoorziening

10 10 Elektriciteitsvoorziening morgen? Uitdagingen in onze huidige elektriciteitsvoorziening

11 11 traditionele productiehernieuwbare productietraditionele consumptieflexibele consumptie Elektriciteitsvoorziening morgen? Uitdagingen in onze huidige elektriciteitsvoorziening

12 12 traditionele productiehernieuwbare productietraditionele consumptieflexibele consumptie =+ + Elektriciteitsvoorziening morgen? Uitdagingen in onze huidige elektriciteitsvoorziening

13 13 Inhoud Deel IUitdagingen in onze huidige elektriciteitsvoorziening Deel IIBusiness cases voor flexibiliteit aan de vraagzijde Deel IIIConcrete business cases voor de vriessector Deel IVConclusies

14 14 De 3 puzzelstukken tot “succes” Business cases voor flexibiliteit aan de vraagzijde “Heeft mijn toestel, installatie of bedrijf voldoende flexibiliteit?” “Kan ik geld verdienen met die flexibiliteit?” “Is de technologie en infrastructuur, die ik nodig heb om die flexibiliteit uit te baten, beschikbaar?”

15 15 Rol van de vriessector Business cases voor flexibiliteit aan de vraagzijde Waarom is de vriessector zo interessant?  Hoog elektriciteitsverbruik  Elektriciteit is een belangrijk deel van de operationele kosten  Een gesloten diepvriesopslagplaats kan gemakkelijk een aantal uren zonder koudetoevoer

16 16 Overzicht: het verleden Contract optimalisatieToegang groothandelsmarktPortfolio managementLokale netdiensten (DNB)Reserves (TNB)Andere netdiensten (TNB) Energie bedrijf Industrie KMOs Kleine afnemers Business cases voor flexibiliteit aan de vraagzijde

17 17 Overzicht: vandaag Energie bedrijf Industrie KMOs Kleine afnemers Contract optimalisatieToegang groothandelsmarktPortfolio managementReserves (TNB)Andere netdiensten (TNB) Nieuwe rol in de energiemarkt: “aggregator” Lokale netdiensten (DNB) Business cases voor flexibiliteit aan de vraagzijde

18 18 Overzicht: de toekomst? Energie bedrijf Industrie KMOs Kleine afnemers Contract optimalisatieToegang groothandelsmarktPortfolio managementLokale netdiensten (DNB)Reserves (TNB)Andere netdiensten (TNB) Nieuwe rol in de energiemarkt: “aggregator” Business cases voor flexibiliteit aan de vraagzijde

19 19 Inhoud Deel IUitdagingen in onze huidige elektriciteitsvoorziening Deel IIBusiness cases voor flexibiliteit aan de vraagzijde Deel IIIConcrete business cases voor de vriessector Deel IVConclusies

20 20 Achtergrond Concrete business cases voor de vriessector Op basis van welke studies zijn de verdere resultaten gebaseerd?  E-harbours project (Europees Interreg project)  E-store (KIC InnoEnergy)  Individuele consultancy opdrachten

21 21 Situering in de markt Energie bedrijf Industrie KMOs Kleine afnemers Contract optimalisatieToegang groothandelsmarktPortfolio managementLokale netdiensten (DNB)Reserves (TNB)Andere netdiensten (TNB) Nieuwe rol in de energiemarkt: “aggregator” Concrete business cases voor de vriessector vries- sector

22 22 Dag/nacht/peak contract optimalisatie  Verschuif zoveel mogelijk verbruik naar nachttarief  Tracht pieken te vermijden  Trends:  Verschil tussen dag- en nachttarief wordt steeds kleiner  Sommige leveranciers hebben geen piek component meer Concrete business cases voor de vriessector  Theoretisch haalbare besparing: -6%

23 23 Afschakelcontract met aggregator voor reserves  Installatie kan een beperkt aantal keren per jaar afgeschakeld worden door een aggregator. Aggregator verkoopt dit door aan Elia onder R3- DP:  Maximaal 40 keer per jaar  Maximaal gedurende 2h  Minimaal 12h tussen activaties  Aggregator kan deze voorwaarden versoepelen Concrete business cases voor de vriessector  Typische haalbare besparing: -3,4%

24 24 Optimaal elektriciteit aankopen op de Belpex  Belpex prijzen varieren per uur  Gemiddelde prijs varieert rond de 40euro/MWh  Typische variaties zijn +/-20 euro/MWh  Slechts in zeer uitzonderlijke omstandigheden stijgt de prijs boven de 100euro/MWh of zakt de prijs onder 0euro/MWh Concrete business cases voor de vriessector  Theoretisch haalbare besparing: -7,5% (e-harbours)  Theoretisch haalbare besparing: -30% (e-store) -7,5% is inclusief alle andere verbruikers in het bedrijf, inclusief alle kosten -30% is enkel op elektriciteitskost, zonder transmissie en distributiekosten

25 25 Rechtstreeks hernieuwbare energie aankopen  In e-harbours project verschillende cases doorgerekend waarbij windenergie rechtstreeks van een windturbine aangekocht wordt  Hierdoor moeten geen distributie- en transmissiekosten en bepaalde bedragen betaald worden  Enkel toepasbaar als windturbine op bedrijfsterrein of aanpalend staat Concrete business cases voor de vriessector  Theoretisch haalbare besparing: -15%

26 26 Deel IUitdagingen in onze huidige elektriciteitsvoorziening Deel IIBusiness cases voor flexibiliteit aan de vraagzijde Deel IIIConcrete business cases voor de vriessector Deel IVConclusies Inhoud

27 27 Conclusies  De meest gangbare en eenvoudige manier is een samenwerking met een aggregator  Toch zijn er een aantal andere mogelijkheden die financieel interessanter kunnen zijn maar die beduidend meer inspanning van de vrieshuiseigenaar vergen.

28 28 Uw flexibiliteit: “Demand Response Audit” Conclusies  VITO heeft hiervoor een systematische aanpak ontwikkeld onder de vorm van een “Demand Response Audit ”  4 stappen:  Identificatie van flexibiliteit  Kwantificatie van flexibiliteit  Valorisatie van flexibiliteit  Exploitatie van flexibiliteit

29 29 Vragen? Conclusies Jef Verbeeck Researcher Energy Technology VITO NV | Boeretang 200 | 2400 Mol tel. +32 14 33 59 17 | fax +32 14 32 11 85 | jef.verbeeck@energyville.bejef.verbeeck@energyville.be


Download ppt "Demand side management Studiedag “Koeling voor de industrie” – Energik 25/11/2014 - Jef Verbeeck Mogelijkheden voor koel- en vriessector."

Verwante presentaties


Ads door Google