Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdAnnelies van Dijk Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
VIAVINCI PRIMO Opleiding Taalexpert 1 Keuzemodule Nederlands als tweede taal 11 november 2015
2
VIAVINCI Welkom Kort voorstelrondje Brainstorm betekenis tweede taalverwerving Belang NT2 (zowel onder-/midden- als bovenbouw) Theorie mbt tweede taalverwerving Overeenkomsten/verschillen T1 en T2-verwerving Verschillende benaderingen T2-onderwijs Eigen ervaringen T2-verwerving/-onderwijs Uitleg opdrachten
3
VIAVINCI Herkenbaar?
4
VIAVINCI Voorstellen Wie ben je? (naam, functie) Wat zijn je leerwensen? Waarom deze module? Wat is je kennis tot nu toe betreffende NT2? Huidige situatie (hoeveel nieuwkomers klas/school)?
5
VIAVINCI Doel van deze bijeenkomst Oriëntatie begrip (N)T2 Theorie tweede taalleren Belang NT2-onderwijs Inventarisatie gewenste informatie m.b.t. NT2-onderwijs Probeer steeds een koppeling naar eigen praktijk te maken.
6
VIAVINCI Brainstorm Nederlands als tweede taal
7
VIAVINCI Belang NT2-onderwijs Discussie: belang van goed NT2-onderwijs in de: -Onderbouw -Middenbouw -Bovenbouw
8
VIAVINCI Diverse begrippen Meertaligheid: in het dagelijks leven twee of meer talen gebruiken T1: eerst verworven taal, moedertaal T2: later aangeboden en verworven taal Effecten van tweetaligheid: -Substractief: negatieve effecten - Additief: positieve effecten T1: chair T2:stoel Vormen van tweetaligheid: -Simultaan -Successief
9
VIAVINCI Wanneer is iemand tweetalig? (discussie)
10
VIAVINCI Theorie T2-verwerving Universeel T1 Tussentaal T2 Progressie Fossilisatie krompraters Variabel (dus 1x uiting goed is nog geen garantie)
11
VIAVINCI Variabel taalgebruik T2-sprekers (Hoe woon je in Nederland, met een groep, alleen…?) Met Nederlandse vrouw…in eh, flatje…ik weet niet. Ik woon beneden. Weet niet hoe zegt dat (Je kunt het woord niet vinden?) Het…eh, gebouw zelf…zijn drie etaasj…ik woon in beneden. Een grote woonkamer en twee slaapkamer en keuken (Heb je ook een tuin?) Ik heb grote tuin aan achterkant van huis. Met veel bo…bomen, bloemen, heel mooi. (Heb je zon in de tuin?) Ja, ’s morgens vele zon, goed schijnt, ’s middags nee (Er is geen zon?) Geen zon…de zon gaat andere kant gebouw, dus geen zon ’s middags) (Kun je je werk een beetje omschrijven?) Ik…eh, werk die Japans kantoor, met drie Japans mensen, met de geen Nederlandse mensen, alleen Japan mensen. Ik doet…eh, importeren en exporteren…eh, van de zaden en ook bonen en (onverstaanbaar) zaden van de groenten en de bloemen van De Japan naar Nederlands. (Uit: Appel & Vermeer, 2008)
12
VIAVINCI Theorie T2-verwerving Universeel T1 Tussentaal T2 Progressie Fossilisatie krompraters Variabel (dus 1x uiting goed is nog geen garantie) Thema-rhema structuur
13
VIAVINCI Thema-rhema structuur Emel (= Ayla’s jongere zusje) huilt, omdat vallen. Pappa kijken, pop kopen. Eentje zusje geven. Met de onder draaien, zij zegt mamma. En huilen, dan zo doen. En zelf, kammen. Spelen altijd. Alleen twee kinte (=kinderen), Emel en ikke. (uit: Gillis&Schaerlaekens, p. 359)
14
VIAVINCI Theorie T2-verwerving Universeel T1 Tussentaal T2 Progressie Fossilisatie krompraters Variabel (dus 1x uiting goed is nog geen garantie) Thema-rhema structuur Compenstatiestrategieën Vermijdingsstrategieën
15
VIAVINCI Overeenkomsten T1- en T2- verwerving Het is dezelfde taak, namelijk het verwerven van taal Iedereen kan het Vaste verwervingsvolgorde Begrip gaat vooraf aan productie
16
VIAVINCI Verschillen T1- en T2-verwerving Voorkennis groter bij T2 Taalaanbod, manier van leren Relatie met totale ontwikkeling Startpunt verschilt bij T2 Eindpunt verschilt meer bij T2 Tempoverschillen groter bij T2
17
VIAVINCI Benaderingen T2-onderwijs Grammatica-vertaalbenadering -Cognitieve-code-leren Audio-linguale benadering Communicatieve benadering Receptieve benadering* (TPR)(TPR) Handelingspsychologische benadering* * deelbenaderingen, geen taaltheoretische basis
18
VIAVINCI Helaas… Dè benadering voor T2-onderwijs bestaat niet.
19
VIAVINCI Duik in het verleden… Welke benadering lag ten grondslag aan de T2-verwerving? Hoe heb je dat ervaren? Zou je het zelf anders doen? Hoe? Let op: dit ging om taalleren. Beperkt aantal uur per week les (in moedertaal)
20
VIAVINCI Opdrachten Ga na op welke manier NT2-onderwijs op jouw school wordt aangeboden in de methode. -Welke benadering(en) ligt/liggen hier ten grondslag? -Kies een les uit die je goed vindt en eentje waar je nog iets aan zou willen veranderen. Neem beide lessen mee naar de volgende bijeenkomst. Neem een gesprek met een anderstalig kind op (10-15 min.). Werk ongeveer 5 min. uit Neem dit mee naar de volgende bijeenkomst. Schrijf een kort reflectieverslag (half A4-tje) van deze bijeenkomst. Welke nieuwe, nuttige informatie heb je gekregen, aan welke informatie heb je naar aanleiding van deze bijeenkomst nog behoefte?
21
VIAVINCI Afronden Zijn er nog vragen? Wat neem je mee uit deze bijeenkomst? Evaluatieformulieren
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.