Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdIrma Maria Bogaert Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
SADANopdracht Wat dansen met je doet. Een kwalitatief onderzoek bij kinderen met een mentale beperking. Michelle Vandenhende
2
Mentale beperking Internationale discussie naamgeving - U.K.: ‘ learning disabilities’ - Vlaanderen: ‘ mentale handicap’
3
3 criteria diagnose mentale beperking Significante beperking in intelligentie Gelijktijdig optredend met significante beperking in het adaptieve gedrag Het optreden van de beperkingen vóór het 18 de levensjaar
4
Niveaus mentale beperking Zwakbegaafd: IQ 70/75-85/90 Lichte verstandelijke handicap: IQ 50/55-70 Matige verstandelijke handicap: IQ 35/40-50/55 Ernstige verstandelijke handicap: IQ 20/25-35/40 Diepe verstandelijke handicap: IQ lager dan 20/25
5
VAPH Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap Integratie Participatie Gelijkheid
6
Onderwijs & vrijetijdsbesteding Buitengewoon onderwijs MPI (medisch-pedagogisch instituut) Jeugdwerkingen en vakantiekampen (Jomba, Akabé, G-sport,…)
7
ASS Autismespectrumstoornis 75% van de mensen met ASS hebben ook een verstandelijke beperking
8
Definitie dans ‘Horen en voelen, de muziek laten stromen in je hart en je lichaam, je licht en vrolijk voelen, samen met andere dansers en dan bewegen op het ritme van de muziek met de mogelijkheden die je hebt, dat is dansen.’ (Swinnen, 2011, p.3)
9
Tijdperken dans De prehistorie bij ceremonies en bij de jacht. De Oudheid bij verschillende rituelen. De Middeleeuwen hierbij verbood de christelijke cultuur het dansen, in de late middeleeuwen de dodendans, volksdans en hofdans. De renaissance werd dans een statussymbool. De moderne dans hier werd dans gebruikt om emoties en gevoelens te uiten. De postmoderne dans was een reactie op de moderne dans. De postmoderne choreografen zijn van mening dat dans enkel om beweging gaat. Neo-expressionisme hierbij ligt de nadruk op de expressie van de gevoelsinhoud.
10
Bewegingsexpressie Emoties uiten Communicatiemiddel Eigenwaarde van de persoon behouden Ontwikkelen van zelfexpressie Positief lichaamsbeeld
11
Bronnen Lasat, M.(2013). Wat dansen met je doet. Een kwalitatief onderzoek bij kinderen met een mentale beperking. Plaats: Universtiteit Gent/ Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen Schalock, R.L., Borthwick-Duffy, S.A., Bradley, V.J., Buntinx, W.H.E., Coulter, D.L., Craig, E.M. (2010). Intellectual Disability: Definition, Classification, and Systems of Supports. Washington DC: AAIDD. APA, Americain psychiatric organization (1994). Diagnostic and statistical manual of mental disorders - Fourth edition. Washington DC: APA Swinnen, L. (2011). Inclusie dans. Dans voor dansers met een verstandelijke handicap. Bombeke L. (2009). Durf je dans! Plantyn NV. Pratt, R.R. (2004). Art, dance and music therapy. Physical medicine and rehabilitation clinics of North America, 15, 827-841.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.