Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdMonique Eilander Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Doelstellingen van Technisch Ontwerpen en hoe deze te beoordelen
Henk Pol, ELAN, Universiteit Twente
2
Doel van deze werkgroep
Inzicht krijgen in doelen van technisch ontwerpen (in VO) En de vraag of, en eventueel hoe, deze te toetsen Opzet werkgroep: Motivatie voor het onderzoek Zelf aan de slag met doelstellingen en eindtermen Eerste data, onder voorbehoud
3
Waarom technisch ontwerpen?
Vaardigheden spelen toenemende rol in het VO Technisch ontwerpen is daarvan één Beteren voorbereiding op vervolgopleiding Motivatie voor technische opleidingen Technisch ontwerpen VO vs. vervolgonderwijs Technisch ontwerpen NLT / Technasium zijn ‘nieuwe experimenten’ Start: wat betekent Technisch Ontwerpen in VO? Congruentie van doelstellingen is de basis Indicatie voor mate van invoering / succes ?!
4
Technisch ontwerpen in het VO
Technisch ontwerpen geïntegreerd in monovakken: Techniek 12+, Techniek 15+ (sinds vele jaren) Natuur, leven en technologie (NLT, top-bottom initiatief, sinds 2007) Het vak O&O, in het Technasium (bottom-up initiatief, sinds enkele jaren)
5
Wat is Technisch ontwerpen?
samenwerken productgerichtheid inventiviteit plannen en organiseren Onderzoeken: doorzetten individueel werken procesgerichtheid kennisgerichtheid
6
Technisch Ontwerpen: doelstellingen…
Waarom willen we technisch ontwerpen aanleren bij leerlingen?
7
Doelstellingen toetsen…
Hoe zouden de door u gestelde doelen kunnen worden getoetst?
8
Doelstellingen meten…
Welk niveau, verwacht u, zullen leerlingen kunnen bereiken voor de gestelde doelen?
9
Congruentie van doelen en eindtermen
Congruentie van doelen en eindtermen? Evaluation model (adapted from Stake, 1967, zie ook van den Akker, 1998) INTENDED ACTUAL INPUT -curriculum -teacher characts -school culture -infrastructure -students backgr Congruent? PROCESS -class. Practices -assessment - curr coverage -opportunity to learn OUTCOMES -students achievement -studs attitudes -studs participation < Contingent? > Contingent? Contingent? < Contingent? > Contingent? Contingent?
10
Wat betekent afhankelijk, congruent? En is dat goed / nodig?
Worden gestelde doelen bereikt? (Fullan & Stiegelbauer, 1991) Maar ook: zijn gestelde doelen reëel? Nieuwe doelen doorvoeren kost tijd (ook Fullan!) Docent speelt cruciale rol
11
Onderzoeksvragen Overall: hoe kan Technisch Ontwerpen goed worden geïmplementeerd in het VO? Voor nu: Wat zijn de doelstellingen en ervaren eindtermen van betrokkenen bij het implementeren van technisch ontwerpen binnen het technasium en hoe congruent zijn deze percepties binnen de verschillende groepen? In hoeverre is er congruentie tussen doelstellingen en eindtermen van verschillende groepen betrokkenen bij het implementeren van technisch ontwerpen in het Technasium?
12
Methodologie Perceptie van doelstellingen in kaart brengen van leerlingen, docenten, opdrachtgevers en directie Interview, enquête Vergelijking met documenten die doelen en eindtermen benoemen zoals landelijke documenten, opdrachten
13
Eerste data: mooie lijst met doelen
kennis maken met technische vervolgopleidingen leren problemen uit de echte wereld op te lossen kennis maken met technische beroepen verdieping van natuurkunde / scheikunde / biologie / de samenhang leren motiveren voor technische vervolgopleidingen kennis opdoen kinderen motiveren om met techniek bezig te zijn technisch inzicht krijgen leuke dingen doen leren technisch tekenen / technische vaardigheden voorbereiden op technische vervolgopleidingen leren door het oplossen van problemen (probleem gestuurd onderwijs) voorbereiden op technische beroepen in projecten leren werken kennis maken met het bedrijfsleven leren werken met een stappenplan kennis maken met problemen in het bedrijfsleven leren wat het verschil is tussen onderzoeken en ontwerpen het bedrijfsleven helpen problemen op te lossen leren opzoeken van informatie leren samenwerken met bedrijven leren gebruiken van informatie leren werken in een bedrijf leren dat niet alle informatie klopt als het op internet staat leren presenteren leren je eigen werk te promoten leren samenwerken Innovatief zijn / nieuwe producten leren bedenken leren onderzoeken Met je handen werken leren ontwerpen zelfstandig leren leren oriënteren in een onderzoek of ontwerp afspraken maken en je er aan houden leren problemen op te lossen Doorzetten
14
En een mooie lijst met eindtermen
Proces Vooronderzoek taakgericht werken, voer je de punten van de opdracht uit aan de opdracht voldoen zelfstandig werken innovatie / idee / onderscheiden van de ander plan van aanpak maken Idee project matig werken onderscheiden van de ander Samenwerken oriëntatie op het probleem leiding geven in een groepje keuze van materialen het werk verdelen in een groepje Onderbouwing overleggen met elkaar de conclusie overleg met opdrachtgever Opmaak je aan de afspraken houden snel werken / werkhouding / inzet bij onderzoeken: het voorstel / het verslag omgaan met kritiek inhoud van het verslag elkaar beoordelen onderbouwing van het verslag informatie opzoeken de conclusie van het verslag informatie op waarde schatten opmaak van het verslag houding tijdens de les omgaan met materiaal / gereedschap bij ontwerpen: het ontwerp inleven in de opdracht, begrijpen wat de opdracht inhoudt onderbouwing van het van het ontwerp Verdieping is het ontwerp reëel Stevigheid Product of het werkt Presentatie of het past bij het plan van eisen de ppt / hoe de presentatie eruit ziet, lettertype kwaliteit maquette presentatietechnieken, hoe presenteer je, houding, taal functionaliteit maquette dat je weet waarover je het hebt materiaal onderzoek vragen kunnen beantwoorden het kunnen verkopen logische opbouw van een presentatie hoe je je gedraagt tijdens andermans presentatie inhoud van de presentatie Originaliteit ondersteunen de plaatjes het verhaal
15
Past het in de doelen van het Technasium?
samenwerken (technasium: ontwerpen) productgerichtheid (technasium: ontwerpen) inventiviteit (technasium: ontwerpen) plannen en organiseren (technasium: ontwerpen) doorzetten (technasium: onderzoeken) individueel werken (technasium: onderzoeken) procesgerichtheid (technasium: onderzoeken) kennisgerichtheid (technasium: onderzoeken) voorbereiding op technische beroepen (toegevoegd) leren presenteren (toegevoegd) technische / praktische vaardigheden (toegevoegd)
16
Een eerste grove vergelijking van de doelen
17
Een eerste grove vergelijking van de eindtermen
18
En nogmaals alle diagrammen naast elkaar
19
Conclusies Nog zeer preliminary research, dus:…
Maar die rol van die docent…
20
Dank U voor uw aandacht! Henk Pol ELAN
21
Foto van genoemde doelen, gevonden in de werkgroep
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.