Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdFrancisca van Veen Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Bijeenkomst vakcoördinatoren
2
2 Opzet Voorstelling vakbegeleiding Doel bijeenkomsten Uitnodigende school
3
3 Programma Leesvaardigheid Peilingen Leesdidactiek Lessuggesties Informatie uitwisselen Vragen en ervaringen samenbrengen Nieuws uit het vakgebied
4
4 Peilingen Informatieve teksten Beschrijvend niveau Mediawijsheid – omgaan met media Woordstrategieën (context en tekstintern) Activerende en persuasieve teksten Info ordenen, evalueren en samenbrengen Mediawijsheid – kritische zin Actieve woordstrategieën
5
5 Instroom HO Weinig problemen met gerichte vragen Moeite met structurerende vragen Moeite met boventekstuele vragen (oordeel op basis van bronnen, opinies confronteren) Grote moeite met bijeenbrengen van info uit meer dan twee teksten
6
6 PISA Bevestiging moeite met beoordelend lezen 15-jarigen lezen niet graag Groot en groeiend verschil op basis van socio- economische status
7
7 Krachtige leesdidactiek
8
8 Krachtige leesdidactiek – teksten Authentieke teksten Ruim aanbod (soort, doel en frequentie) Link met wereld / levensechte situatie Uitdagend: net boven huidige leesniveau
9
9 Krachtige leesdidactiek – activiteit Middel om doel te bereiken Vraag of opdracht voor het lezen (ook literair) Concreet leesdoel vooropstellen Interactie m et andere leerlingen Probleemoplossing Positief effect tutoring Keuze aanbieden
10
10 Krachtige leesdidactiek – leerling Kilometers maken helpt Stillezen Expliciet reflecteren op proces en techniek Koppeling aan schrijven ActiviteitEffect Reageren op tekstScore 0.77 Samenvatting maken (met of zonder stappenplan) Score 0.52 Notities maken bij tekst (met of zonder instructie) Score 0.47 Vragen beantwoorden (leraar of zelf bedacht) Score 0.27
11
11 Voorwaarde Basisprogramma is doorlopen Klank-letterkoppeling Vloeiend lezen Woordenschatontwikkeling Inzetten van tekstbegripstrategieën
12
12 Lessuggesties
13
13 1. Sorteertaak 20 betekenisvolle woorden/termen/namen Leerlingen categoriseren in duo Minimaal 3 woorden / categorie Maximaal 6 categorieën Verband in de tekst Structurerend niveau Diepe relaties leggen
14
14 2. Hoe sms’t een Chinees? – verloop 1 Lees de tekst twee keer aandachtig. Begrijp je de vraag en het antwoord? Maak eventueel een (visueel) schema 2 Zoek online bewijzen. Komt het antwoord overeen? Vond je de bron betrouwbaar? 3 Verzamel je bronnen in een document.
15
15 2. Hoe sms’t een Chinees? – verloop 4 Maak een opname (60’ tot 120’)opname Geef de vraag die je koos. Formuleer het antwoord in je eigen woorden. Vond je verschillen tussen bronnen? Geef bedenkingen bij het boekje (positief/negatief) Sluit af met een vraag waarop jij het antwoord wil weten.
16
16 3. Cases schema Reactie op - uitspraak van één persoon - voorgesteld project - reportage INSTRUCTIE EVALUATIE
17
17 Bronmateriaal Quest Geschiedenis magazine Psychologie www.kennislink.nl
19
19 Deelgroepen Informatie uitwisselen Aantal lesuren / teksten besteed aan lezen Opdrachten Integratie (vaardigheden, kennis, literatuur) Omgaan met één tekst of combinatie Terugkoppeling aan inleiding Ervaringen uitwisselen Good practices Problemen en suggesties
20
20 Goede lezers Kunnen omgaan met verschillende tekstsoorten op verschillende niveaus Lezen vanuit een doel Lezen actief Gebruiken voorkennis Bevragen tekst, mening auteur en zichzelf Reflecteren voor, tijdens en na het lezen
21
21 Nascholingen Omgaan met ex-OKAN-leerlingen – 3 februari Paperless evalueren – 9 maart Taalbeschouwing derde graad 5 januari (13 u – 16 u) 3 mei (9 – 12 u)
22
22 Wat nog? Bijeenkomst vakcoördinatoren Di 19 april Leuven/Aarschot Do 21 april Brussel/Mechelen Netwerkdag Nederlands in Se-n-Se Maandberichten
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.