Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdCarla Mulder Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
Kind in ontwikkeling A Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
2
Welkom! Programma Terugblik Focus Systeemtheorie + opdrachten
Focus Biologische psychologie + opdrachten Integratie en voorbereiding tentamen
3
Terugblik Mindmap Toepassingen gedragsbenadering en cognitieve psychologie in de praktijk
4
Focus 1: Systeembenadering
Wat weten jullie al?
5
Systeemtheorie Een theorie over: Hoe een systeem functioneert
Hoe een gezin functioneert Uitgangspunten van die theorie: interesse in het grote geheel: gezin i.p.v. Individu eigenschappen van het individu worden bepaald door de omgeving wisselwerking met omgeving staat centraal gedrag wordt door meerdere aspecten beinvloed Jaren ’70: systeemtheorie toegepast binnen gezinstherapie
6
Mensbeeld Organistisch : Niet de kenmerken van het individu, maar de kenmerken van de relaties tussen individu en omgeving staan centraal. Bio-psycho-sociaal model: Grotendeels gelijk ook systeemtheorie Het gaat om het geheel, kijken naar interactie tussen individu en omgeving.
7
Systeemtheorieen De strategische stroming in de gezinstherapie van Watzlawick Hoe gaan gezinsleden met elkaar om? Welke patronen zijn er? Hoe communiceren ze met elkaar? De ecologische systeem therapie van Bronfenbrenner Hoe kan je het systeem waarin het individu zich bevindt in kaart brengen? Wat is de invloed van de omgeving op het individu?
8
Watzlawick Hij omschreef hoe een gezin functioneert:
Ieder gezin heeft zijn eigen regels. Gezinsleden geven elkaar feedback: Positief: er komt een verandering Negatief: alles blijft bij het oude Alle gedrag dat gezinsleden laten zien is communicatie. Het is onmogelijk om niet te communiceren. Communicatie heeft een inhouds- en betrekkingsniveau. Soms ontstaan conflicten door interpunctieproblematiek.
9
Bronfenbrenner Maakt onderscheid tussen verschillende systeemlagen om zo de ontwikkeling van een persoon te beschrijven.
10
De praktijk Hoe worden psychische problemen verklaard?
Strategische stroming: probleem wordt door het gezin in stand gehouden, daarom behandeling van het hele gezin. Ecologische systeemtheorie: er moet gekeken worden naar het ontwikkelingsproces achter de psychische problemen. Praktische toepassingen Kijken naar hoe gezinsleden met elkaar communiceren Kijken hoe gedrag van gezinsleden problemen in stand kunnen houden of verbeteren Aan gezinsleden uitleggen hoe bepaalde problemen ontstaan en in elkaar zitten (psycho-educatie) Kijken hoe de (bredere) omgeving een rol speelt in de ontwikkeling en opvoeding van het kind
11
Wat vinden jullie van deze theorie?
Waar sta je achter? Waar plaats je vraagtekens bij?
12
Opdracht samenvatten 5 groepen maken: Strategische stroming
Communicatietheorie Ecologische systeemtheorie Nieuwe ontwikkelingen en verklaren psychische stoornissen Praktische toepassingen
13
Focus 2: biologische psychologie
Wat weten jullie al?
14
Biologische pscyhologie
Verklaren van menselijk gedrag op basis van biologie (hersenprocessen, genetische basis) Uitgangspunten: Interne factoren Gedrag, gedachten, emoties, motieven correleren met biologisch proces Reductie Oorzaak van gedrag wordt helder door mens uiteen te rafelen in kleine deeltjes (DNA) DNA Stuurt gedrag en ontwikkeling Evolutie Geen principieel onderscheid tussen mens en dier
15
Mensbeeld (1) Hoe zien biologisch psychologen de mens?
Als een product van evolutionaire geschiedenis Beschreven blad met erfelijke bagage Geen baas in eigen brein Met fysische en chemische processen kun je ‘knutselen’ aan de mens Gedrag wordt bepaald door eigenschappen van het organisme. Volgens deze psychologen is de mens niet zelf verantwoordelijk voor zijn eigen gedrag!
16
Mensbeeld (2) Mechanisch Organistisch:
Mens uiteen te rafelen in kleine deeltjes Organistisch: Mens is een levend organisme dat zich aanpast aan zijn omgeving Organistische visie komt overeen met het biopsychosociale model: De interactie tussen het biologische, het psychische en het sociale wordt benadrukt
17
Theorieen over Principes van erfelijkheid, genen, DNA Hersenen
de anatomie
18
Bouwstenen van de hersenen
Neuron
19
Opbouw van de hersenen Grote hersenen Middenhersenen Achterhersenen
20
Hersenen en plasticiteit
Plasticiteit: de hersenen zijn in staat om functies die verloren zijn gegaan te compenseren Unieke ervaringen van elk individu zorgen ervoor dat zijn hersenen ook uniek zijn Negatieve invloeden zijn vaak meer schadelijk op jonge leeftijd Hoe de hersenen eruit komen te zien hangt af van: Aanleg en omgeving
21
De praktijk Psychische problemen als gevolg van gen- omgevingsinteractie, wat kan leiden tot ontregelde biologische processen (hormonen, neurotransmitters) Praktische toepassingen Onderzoek naar de interactie tussen hersenen, gedrag en omgeving Psycho-farmaca (Magnetische) hersenstimulatie
22
Wat vinden jullie van deze theorie?
Waar sta je achter? Waar plaats je vraagtekens bij?
23
Opdrachten de biologische psychologie
Link naar filmpjes Opdracht 2 Opdracht 3 Opdracht 4
24
Intergratieopdracht: intern of extern?
Debat
25
Alle stromingen in kaart
Hoe hangen de stromingen met elkaar samen? Wat zijn overeenkomsten en verschillen? Vul het schema in om een vergelijking te maken tussen de stromingen.
26
Voorbereiding tentamen
Hoe gaan jullie je voorbereiden? Hoe sta je ervoor? Quiz!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.