Download de presentatie
GepubliceerdFien de Graaf Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Begeleiden en Coachen kwartaal 3 – Bijeenkomst 3
3
http://www.youtube.com/watch?v= SbJIi6nUs2s&feature=related
4
Deze bijeenkomst Oefenen wat eerder geleerd is Paradoxale coaching
De 7 coachingsmethodieken Keuze voor juiste methodiek & ... oefenen
6
Herhalen Rapport oefenen in trio
A: coach; B: coachee & C: obervator A laat B over een leuke ervaring praten A maakt met zoveel mogelijk middelen rapport Na enige tijd doorbreekt A het rapport B vertelt verder Na 3-5 minuten bespreken met C Wat viel op? Wat gebeurde er bij verbreken rapport Wisselen 6
7
Oplossingsgerichte methode oefenen in trio
gebruik beschrijving op p. 93 opfrisser: coach coacht om vrije gesprekruimte te vergroten Observator geeft na afloop oefening coach & coachee de gelegenheid hun vrhaal te doen, daarna sandwichfeedback op ‘t eind van de oefening coachee coachingsprofiel voor coach invullen coachee & coach bespreken dit formulier 7
8
Paradoxale coaching
9
Uitgangspunt of –vraag coachee
Startpunt coaching is altijd ‘n conflict Er is iets dat de coachee niet wil Er is iets niet dat de coachee wel zou willen Bij dieper graven… nog een conflict
10
Judoën met defensies Coach-oriëntatie Mogelijkheden Gericht op:
Hoofd-stromingen Omgang basisdilemma Probleem-gericht Richting: suggereren Aard: confronteren Bereik: WAT Paradoxale coaching Stellen van een tegenparadox Positieve waardering
11
Wanneer deze vorm? Als de
coachee de coach niet helemaal lijkt te accepteren initiatieven (bij de coachee) lijken te verzanden coach zich steeds uitgedaagd voelt beter te coachen/adviezen te geven
12
Paradoxaal signaal coachee
Aan de ene kant doet de coachee een beroep op hulp/beinvloeding Aan de andere kant wil de coachee met rust gelaten worden/niet veranderen Double bind: coach wordt door coachee dubbel gebonden m.b.v. tegenstrijdige verzoeken en tegelijk druk om vooruitgang te bereiken
13
Kenmerken paradoxale benadering
Directief: binnen de coaching & de coachingsrelatie Interactioneel: gericht op interactie van coachee met coach
14
Belangrijkste techniek: gebruikstechniek
Nodigt uit tot hetzelfde Vraagt meer van hetzelfde of suggereert hetzelfde in nieuwe verschijningsvormen
15
Gebruikstechniek: Vijf bekende toepassingen
Positief etiketteren Voorschrijven van problemen & weerstand Verandering uitlokken door verrassingen Onderhandelen op weg naar continuüm van verandering Stellen van tegenparadox
16
Varianten op paradoxale coaching
Ironische benadering: zachter want niet vragen om symptomen te vergroten of te herhalen Provocatieve benadering: uitvergroting coach = advocaat van de duivel
17
Coachingsmethodieken
18
De zeven methodieken GROW-methode Oplossingsgerichte methode
Counselingsmethode Analytische & organisatiecoachmethode Laddermethode Ironische methode Paradoxale methode
19
keuze voor methodiek
20
Effectiviteit coaching (1/2)
Nog weinig empirische onderzoeks-resultaten Onderzoek Smither, London, Flautt, Vargas & Kucine (2003) meest gedegen Klein significant positief effect in de score op 3 onderdelen
21
Effectiviteit coaching (1/2)
Onbekend wat voor coaching effectief is Welke coaching we het beste kunnen toepassen 21
22
Vermoedens voor toepassing verschillende methodieken
23
Methode Wanneer? Bij welke coachees of vragen vooral wel Bij welke coachees of vragen vooral niet GROW Breed toepasbaar, ook bij korte & concrete vragen Hoge motivatie en weinig zicht op mogelijk aanpakken Emotionele vragen; ongerichte vragen; dubbele bodems Oplossingsgericht Breed toepasbaar & vooral bij praktische vragen Moed verliezen, op zien tegen de toekomst ‘bezoekers’ & ‘klagers’, dus zonder bereidheid naar eigen aandeel te kijken Counseling Breed toepasbaar, vooral in een langer durende coachingsrelaties Gebrek aan zelfvertrouwen of -motivatie Behoefte aan kritische ‘sparring partner’ Analytisch Breed toepasbaar, vooral bij gelaagde en emotionele vraagstellingen ‘bezoekers’ & ‘klagers’; gelaagde vragen Snel resultaat willen bereiken; behoefte aan oplossingen; gering zelfvertrouwen Ladder Gelaagde vraagstellingen, ook bij korte, concrete vragen Bereidheid om over vooronderstellingen na te denken Ongerichte vragen, sterk emotionele vragen Ironisch Breed toepasbaar Vragen om advies: coachees die geen verantwoordelijkheid nemen Gering zelfvertrouwen; gering vertrouwen in coaching Paradoxale Bij dubbelzinnige, intern tegenstrijdige vragen aan de coach Sterk dubbelzinnige boodschappen & onduidelijke motivatie voor coaching Als het niet beslist nodig is
24
Counselingsmethode oefenen in trio
gebruik beschrijving op p. 94 andere coach Observator geeft na afloop oefening coach & coachee de gelegenheid hun vrhaal te doen, daarna sandwichfeedback op ‘t eind van de oefening coachee coachingsprofiel voor coach invullen coachee & coach bespreken dit formulier 24
25
Verwerkingsopdracht:
Voorbereiding coaching in de praktijk - Schets de voor jou de ideale coachsituatie. - Welke acties moet je daarvoor nog ondernemen, - welke hulpbronnen heb jij daarbij nodig. Bespreek dit met je medestudent. Wissel uit en geef elkaar feedback. Vragen over start praktijkuitvoering coaching ? Vragen over toets ?
26
Voor laatste bijeenkomst
Bestudeer hfst 12 t/m 15 intakegesprek coachee gehad coachingcontract voor je coachee gemaakt & uitgeprint meenemen
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.