Download de presentatie
1
Ontwikkeling van het jonge kind
College 7; sociaal-emotionele ontwikkeling
2
Vandaag Bespreken sociale ontwikkeling: H17, 18 en 19 Responsiecollege
3
H 17 Invloed van gezin Gezinssamenstelling Gezinsgrootte
Sekseverhouding Kinddichtheid Plaats in de kinderrij/geboortevolgorde Enig kind/jongste/tweede/middelste/ oudste
4
Enig kind Algemeen gangbare opvattingen? Maar is dat ook zo?
Oog hebben voor andere factoren Weinig bewijs voor sociale problemen, misschien juist meer coöperatief Wel sociale onhandigheid Doorzetterig, ouwelijk, ijverig, netjes, gezagsgetrouw, op zichzelf, fantasievriendjes
5
Oudste, middelste, jongste
Angst en boosheid Behoefte om aardig gevonden te worden Regressie Protest tegen zelfstandigheid Sterk op motorisch en verstandelijk vlak Tweede Zorgelozer Rebelser en vernieuwender Maar ook altijd iemand boven hem: agressie en schuld
6
Oudste, middelste, jongste
Leeftijdsverschil is belangrijk Sandwichkind Profiteren van positie, maar ook verloren voelen Sekse is mogelijkheid tot onderscheiden Jongste Uitgaan van de behoefte van het kind nakomertjes
7
Broertjes en zusjes Positieve betekenis voor elkaar als:
Oudste mag zelf actief met de nieuwe baby omgaan Groepsgevoel, maar ook individuele aandacht van beide ouders Kinderen mogen onderling kibbelen, maar ouders komen met oplossingsmanieren Geen rivaliteit stimuleren, niet voortrekken
8
Tweelingen Leuk of niet?
Veel onderzoek naar aanleg/omgeving, minder naar de beleving Eenheidsbevorderend: identiteitsverwarring Dezelfde sekse Hetzelfde uiterlijk Hetzelfde temperament Lichamelijke nabijheid Als eenheid benaderd Weinig scheidingservaring Lichamelijke intimiteit Elkaar aanvullen Maar ook identiteitsbevorderend: ouders stimuleren eigenheid
9
Gezinssamenstelling en intelligentie
Kinderen uit grotere kinderen zijn vaak minder intelligent. Verklaringen: Lagere sociaal-economische status Soeptheorie: intellectuele aandacht moet verdeeld worden Geboortevolgorde Kinddichtheid
10
H 18 meisjes en jongens Welke stereotypen zijn er over vrouwen en over mannen? Welke zijn bewezen uit onderzoek? Verschil gender en sekse?
11
Sekse en gender Gender-ontwikkeling: sociaal-emotionele ontwikkeling als gevolg van je sekse: Gender-identiteit Gender-rol Seksuele gerichtheid
12
Verschillen mannen en vrouwen
Nature; lichamelijke verschillen; hormonen, hersenactiviteit, seksuele gerichtheid Nurture; opvoeding; ouders en omgeving, gender- identiteit, genderrol
13
Lichamelijke verschillen
Mannen Androgenen Grotere hersenen Rechterhersenhelft beter ontwikkeld Dunnere verbinding tussen hersenhelften Vrouwen Oestrogeen en progesteron Meer hersencellen Linkerhersenhelft beter ontwikkelend Betere verbinding tussen hersenhelften
14
H19 Sociale ontwikkeling
Sociale cognitie is leren om met mensen om te gaan door: Empathie Behulpzaamheid Vrijgevigheid
15
Empathie Vanuit verstand
Meeleven vergt cognitief indenken in een ander en dat kan een jong kind nog niet Vanuit gevoel Meeleven is een kwestie van meegaan in emotie en dat kan een jong kind al wel Vanuit verstand en gevoel: Omdat indenken nog niet mogelijk is, wordt een kind vanzelf in emotie meegezogen
16
Behulpzaamheid Beseffen dat anderen hulp nodig hebben en dat jij kan helpen Opmerken dat een ander iets nodig heeft Begrijpen dat hem dat zelf niet lukt Inschatten of hij wel geholpen wil worden Nagaan of je zelf iets te bieden hebt Eigenbelang even uit kunnen schakelen Imitatie en modeling spelen geen rol. Meer invloed van geweten en verstand
17
Vrijgevigheid Tot 2 jaar nog geen besef van eigendom en dus ook niet kunnen delen Na 2 jaar: hamsteren! Vanaf 4 jaar: delen om contact te krijgen, wel met een tintje eigenbelang
18
Belangrijke begrippen
Sociaal-emotionele ontwikkeling Invloed van gezin Geboortevolgorde Verschil mannen en vrouwen Sociale cognitie
19
Responsiecollege Lateralisatie
20
Id-Ego-Superego
21
Responsiecollege Nog meer vragen? Wat vonden jullie van deze module?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.