Download de presentatie
GepubliceerdMelissa Smet Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Opleiding Communicatie voor VAPH-voorzieningen
Gent, 26 november 2015
2
Praktisch Opleiding van 2 dagen
26 november en 3 december (9.30 uur – uur) Zebrastraat, Gent Documentatie, koffiepauze, broodjeslunch Vragen?
3
Zorgcommunicatie.be
4
Deelnemers
5
Programma van vandaag Voormiddagsessie
Context waarin welzijnsvoorzieningen werken en communiceren Fundament van alles in communicatie = reputatie Bouwen aan reputatie, een kwestie van identiteit en imago Communicatie als middel om de strategie van een organisatie te helpen realiseren Basiskenmerken van diensten Kwaliteit, perceptie en communicatie
6
Programma van vandaag Namiddagsessie Communicatieplan maken
Hoe zorgen we ervoor dat onze boodschap overkomt bij onze doelgroepen? Hoe komt dat het ene verhaal beter beklijft dan het andere? De kenmerken van een sterke boodschap De conversatie-organisatie
7
Maatschappelijke veranderingen
Context Reputatie Identiteit en imago Strategie Diensten Kwaliteit en perceptie Maatschappelijke veranderingen Veranderingen in zorg en welzijn en voor VAPH-voorzieningen in bijzonder Evoluties in communicatie
8
Analyse externe omgeving
Context Reputatie Identiteit en imago Strategie Diensten Kwaliteit en perceptie Analyse externe omgeving Demografisch Economisch Sociaal-cultureel Technologisch Ecologisch Politiek-juridisch Demografisch Leeftijdsopbouw Groei Migratie Economisch Conjunctuur Koopkracht Mate van werkloosheid Sociaal-cultureel Levensstijl Vrijetijdsbesteding Opleidingsniveau Aantal tweeverdieners Technologisch Informatievoorziening, ICT, internet Nieuwe producten Veranderingen in levensstijl door technologie De mate van adoptie van technologie Ecologisch Het klimaat Het weer Milieutechnologie Zorg voor het landschap Politiek-juridisch Wetgeving Mate van interventie in de economie Invloed van de overheid op bedrijfsleven Politieke invloeden
9
Toepassing VAPH-voorzieningen
Context Reputatie Identiteit en imago Strategie Diensten Kwaliteit en perceptie Toepassing VAPH-voorzieningen Demografisch Economisch Sociaal-cultureel Technologisch Ecologisch Politiek-juridisch Vergrijzing Leeftijdspiramide Migratie War for talent Financiële crisis Solidariteit onder druk MVO Schaalvergroting Nieuwe middelen Openbaarheid van bestuur ‘Nothing about us without us’ Verenigen Kwaliteit en verantwoording Kwaliteit van leven Mantelzorg onder druk Vermaatschappelijking Innovatie (apps, wearables, telemonitoring, …) Internet en sociale media Elektronische gegevensdeling Duurzaamheid (MVO) Regelgeving Persoonsvolgende financiering Marktwerking Professionalisering
10
Evoluties in communicatie
Context Reputatie Identiteit en imago Strategie Diensten Kwaliteit en perceptie Evoluties in communicatie
11
Consequenties voor zorgcommunicatie
Context Reputatie Identiteit en imago Strategie Diensten Kwaliteit en perceptie Consequenties voor zorgcommunicatie Verwachtingen zorgvragers Arbeidsmarktcommunicatie (+ interne communicatie) Dialoog en conversatie Opdracht: empowerment Crisiscommunicatie Ontwikkeling zorgmarketing Schaalvergroting en netwerken Sociale media Profilering + mensen wegwijs maken Concurrentie Verantwoording Fundraising
12
Arbeidsmarktcommunicatie en interne communicatie
Context Reputatie Identiteit en imago Strategie Diensten Kwaliteit en perceptie Arbeidsmarktcommunicatie en interne communicatie Kwaliteit van de zorg Bekendheid Fundraising Vrijwilligers
13
> Communicatie en symboliek Missie Visie Kernwaarden Cultuur
Context Reputatie Identiteit en imago Strategie Diensten Kwaliteit en perceptie Dagelijks handelen > Communicatie en symboliek Missie Visie Kernwaarden Cultuur Beeld → bewustwording Bijvoorbeeld: huisstijl
14
Context. Reputatie. Identiteit en imago. Strategie. Diensten
Context Reputatie Identiteit en imago Strategie Diensten Kwaliteit en perceptie Communicatie = verbale + visuele boodschappen = meest flexibele element van corporate identity mix = abstractere signalen
15
Context. Reputatie. Identiteit en imago. Strategie. Diensten
Context Reputatie Identiteit en imago Strategie Diensten Kwaliteit en perceptie “Onze organisatie hecht belang aan innovatie.” “Wij zijn vriendelijk voor gebruikers en familie.” “Bij ons gebeurt er altijd iets.”
16
Context. Reputatie. Identiteit en imago. Strategie. Diensten
Context Reputatie Identiteit en imago Strategie Diensten Kwaliteit en perceptie Context
17
Voordelen Organisatie
Context Reputatie Identiteit en imago Strategie Diensten Kwaliteit en perceptie Voordelen Organisatie Zorgvragers, familie, zorgpartners, overheden, werknemers, pers, media, bedrijven, sponsors, …
18
Doelgroepen - ontvangers
Context Reputatie Identiteit en imago Strategie Diensten Kwaliteit en perceptie Organisatie Doelgroepen - ontvangers
19
Doelgroepen – ontvangers < Eigen ervaring
Context Reputatie Identiteit en imago Strategie Diensten Kwaliteit en perceptie Doelgroepen – ontvangers < Eigen ervaring < Informele informatie (“word of mouth”) < Journalistieke bijdragen < Betaalde/eigen communicatie
20
Doelgroepen – ontvangers < Eigen ervaring
Context Reputatie Identiteit en imago Strategie Diensten Kwaliteit en perceptie Doelgroepen – ontvangers < Eigen ervaring < Informele informatie (“word of mouth”) < Journalistieke bijdragen < Betaalde/eigen communicatie
21
Doelgroepen – ontvangers < Eigen ervaring
Context Reputatie Identiteit en imago Strategie Diensten Kwaliteit en perceptie Doelgroepen – ontvangers < Eigen ervaring < Informele informatie (“word of mouth”) < Journalistieke bijdragen < Betaalde/eigen communicatie
22
Context. Reputatie. Identiteit en imago. Strategie. Diensten
Context Reputatie Identiteit en imago Strategie Diensten Kwaliteit en perceptie “De essentie is dat een doorsnee tevreden patiënt niet over jouw organisatie praat. De tevreden patiënt vertelt zijn vrienden en familie geen verhalen over hoe het was om in jouw organisatie verzorgd te worden. Hoe kunnen we als organisatie dan aan onze reputatie bouwen, als er niet over ons gesproken wordt? Reputatie - daar gaat het voor mij over in zorgmarketing. Zorgmarketing gaat niet over concurrentie of winst maken, wel over patiënten zo’n uitmuntende zorg aan te bieden, dat ze over jou gaan praten. Er zijn maar twee categorieën klanten die verhalen over jouw organisatie de wereld insturen: zij die in hun verwachtingen overtroffen werden en zij die ontgoocheld waren. Het is daarom onze opdracht om patiënten méér en beter te bieden dan ze verwachten. Op die manier worden we als organisaties ook steeds beter.” Fred Lee, auteur Bron: Decruynaere, F. (2015). Zorgmarketing. In E. Eeckman & P. Van San (Red.), Communicatie Troef (pp ). Tielt: Lannoo Campus.
23
Doelgroepen – ontvangers < Eigen ervaring
Context Reputatie Identiteit en imago Strategie Diensten Kwaliteit en perceptie Doelgroepen – ontvangers < Eigen ervaring < Informele informatie (“word of mouth”) < Journalistieke bijdragen < Betaalde/eigen communicatie
24
Getuigenissen en verhalen
Context Reputatie Identiteit en imago Strategie Diensten Kwaliteit en perceptie Doelgroepen – ontvangers < Eigen ervaring < Informele informatie (“word of mouth”) < Journalistieke bijdragen < Betaalde/eigen communicatie Getuigenissen en verhalen
25
Gemiste kansen of luchtbel?
Context Reputatie Identiteit en imago Strategie Diensten Kwaliteit en perceptie Wie ben ik? Wie wil ik zijn? Huidige identiteit Gewenste identiteit Hoe kom ik over? Hoe wil ik overkomen? Huidige imago Gewenst imago Gemiste kansen of luchtbel?
26
Context. Reputatie. Identiteit en imago. Strategie. Diensten
Context Reputatie Identiteit en imago Strategie Diensten Kwaliteit en perceptie
27
Context. Reputatie. Identiteit en imago. Strategie. Diensten
Context Reputatie Identiteit en imago Strategie Diensten Kwaliteit en perceptie Communicatie = instrument of middel = effectief en doeltreffend indien strategisch ingezet
28
Extern communicatieplan
Context Reputatie Identiteit en imago Strategie Diensten Kwaliteit en perceptie Organisatieniveau Communicatie Missie, visie en waarden SWOT-analyse Strategische doelen Interne communicatie Operationele doelstellingen (SMART) Externe communicatie Actieplannen Extern communicatieplan (o.a. doelstellingen, doelgroepen, boodschap, timing, media,…) Folders en brochures Website Pers en media Nieuwsbrief Sociale media
29
= leidraad, houvast, reminder = middel om de zaken juist te doen
Context Reputatie Identiteit en imago Strategie Diensten Kwaliteit en perceptie Communicatieplan = leidraad, houvast, reminder = middel om de zaken juist te doen = middel om de juiste zaken te doen = doelstellingen, doelgroepen, boodschap concept, media, timing, budget, verantwoordelijkheden, evaluatie
30
Context. Reputatie. Identiteit en imago. Strategie. Diensten
Context Reputatie Identiteit en imago Strategie Diensten Kwaliteit en perceptie
31
Link tussen beleid en communicatie: de marketingmix
Context Reputatie Identiteit en imago Strategie Diensten Kwaliteit en perceptie Link tussen beleid en communicatie: de marketingmix Persoonsvolgende financiering Ruimer dan communicatie Kwaliteit verbeteren Product, plaats, prijs, promotie + personeel en processen
32
Mogelijkheden en beperkingen van communicatie
Context Reputatie Identiteit en imago Strategie Diensten Kwaliteit en perceptie Mogelijkheden en beperkingen van communicatie Objectieve en subjectieve behoeften Acceptatie Drempels Effect bekom je zelden in één keer Effect is afhankelijk van verschillende variabelen Effect is nooit volledig voorspelbaar
33
Mogelijkheden en beperkingen van communicatie
Context Reputatie Identiteit en imago Strategie Diensten Kwaliteit en perceptie Mogelijkheden en beperkingen van communicatie Objectieve en subjectieve behoeften Acceptatie Drempels Effect bekom je zelden in één keer Effect is afhankelijk van verschillende variabelen Effect is nooit volledig voorspelbaar Als ze mij ook nog dat gaan afpakken… Ik doe wat ik wil! Ik rook al tien jaar en ik voel me er zeer goed bij.
34
Mogelijkheden en beperkingen van communicatie
Context Reputatie Identiteit en imago Strategie Diensten Kwaliteit en perceptie Intellectueel Mogelijkheden en beperkingen van communicatie Objectieve en subjectieve behoeften Acceptatie Drempels Effect bekom je zelden in één keer Effect is afhankelijk van verschillende variabelen Effect is nooit volledig voorspelbaar
35
Mogelijkheden en beperkingen van communicatie
Context Reputatie Identiteit en imago Strategie Diensten Kwaliteit en perceptie Mentaal Mogelijkheden en beperkingen van communicatie Objectieve en subjectieve behoeften Acceptatie Drempels Effect bekom je zelden in één keer Effect is afhankelijk van verschillende variabelen Effect is nooit volledig voorspelbaar Alleen voor arme mensen Woonzorgcentra? Pure ellende… Geestelijke gezondheidszorg, is dat niet voor gekken? Een voorziening voor personen met een handicap? Niet in onze straat…
36
Mogelijkheden en beperkingen van communicatie
Context Reputatie Identiteit en imago Strategie Diensten Kwaliteit en perceptie Materieel Mogelijkheden en beperkingen van communicatie Objectieve en subjectieve behoeften Acceptatie Drempels Effect bekom je zelden in één keer Effect is afhankelijk van verschillende variabelen Effect is nooit volledig voorspelbaar digital
37
Mogelijkheden en beperkingen van communicatie
Context Reputatie Identiteit en imago Strategie Diensten Kwaliteit en perceptie Mogelijkheden en beperkingen van communicatie Objectieve en subjectieve behoeften Acceptatie Drempels Effect bekom je zelden in één keer Effect is afhankelijk van verschillende variabelen Effect is nooit volledig voorspelbaar AIDA + Innovators Early adopters Early majority Late majority Laggards
38
Mogelijkheden en beperkingen van communicatie
Context Reputatie Identiteit en imago Strategie Diensten Kwaliteit en perceptie Mogelijkheden en beperkingen van communicatie Objectieve en subjectieve behoeften Acceptatie Drempels Effect bekom je zelden in één keer Effect is afhankelijk van verschillende variabelen Effect is nooit volledig voorspelbaar
39
Mogelijkheden en beperkingen van communicatie
Context Reputatie Identiteit en imago Strategie Diensten Kwaliteit en perceptie Mogelijkheden en beperkingen van communicatie Objectieve en subjectieve behoeften Acceptatie Drempels Effect bekom je zelden in één keer Effect is afhankelijk van verschillende variabelen Effect is nooit volledig voorspelbaar
40
Context. Reputatie. Identiteit en imago. Strategie. Diensten
Context Reputatie Identiteit en imago Strategie Diensten Kwaliteit en perceptie
41
NIMA Marketing Lexicon, 1999
Context Reputatie Identiteit en imago Strategie Diensten Kwaliteit en perceptie “Services is something which can be bought and sold but which cannot drop on your foot.” Evert Gummesson “Diensten zijn van oorsprong ontastbare en relatief snel vergankelijke activiteiten, waarbij tijdens de interactieve consumptie directe behoeftesatisfactie centraal staat en niet materiële bezitsvorming wordt nagestreefd.” NIMA Marketing Lexicon, 1999
42
Vergankelijkheid of tijdelijkheid
Context Reputatie Identiteit en imago Strategie Diensten Kwaliteit en perceptie Vier basiskenmerken Ontastbaarheid Vergankelijkheid of tijdelijkheid Heterogeniteit Interactieve consumptie
43
Vergankelijkheid of tijdelijkheid
Context Reputatie Identiteit en imago Strategie Diensten Kwaliteit en perceptie Vier basiskenmerken Ontastbaarheid Vergankelijkheid of tijdelijkheid Heterogeniteit Interactieve consumptie
44
Fysieke ontastbaarheid Mentale ontastbaarheid
Context Reputatie Identiteit en imago Strategie Diensten Kwaliteit en perceptie Vier basiskenmerken Ontastbaarheid Fysieke ontastbaarheid Mentale ontastbaarheid ! onzekerheid
45
Vergankelijkheid of tijdelijkheid ! geen voorraadvorming
Context Reputatie Identiteit en imago Strategie Diensten Kwaliteit en perceptie Vier basiskenmerken Onaantastbaarheid Vergankelijkheid of tijdelijkheid ! geen voorraadvorming Heterogeniteit Interactieve consumptie
46
Vergankelijkheid of tijdelijkheid
Context Reputatie Identiteit en imago Strategie Diensten Kwaliteit en perceptie Vier basiskenmerken Onaantastbaarheid Vergankelijkheid of tijdelijkheid Heterogeniteit ! geen standaardisatie, mensenwerk Interactieve consumptie
47
Vergankelijkheid of tijdelijkheid
Context Reputatie Identiteit en imago Strategie Diensten Kwaliteit en perceptie Vier basiskenmerken Onaantastbaarheid Vergankelijkheid of tijdelijkheid Heterogeniteit Interactieve consumptie ! relatie hulpverlener-cliënt
48
Subjectieve waarnemingen → Perceptie = zintuigen → Managen is moeilijk
Context Reputatie Identiteit en imago Strategie Diensten Kwaliteit en perceptie Perceptie = alles Subjectieve waarnemingen → Perceptie = zintuigen → Managen is moeilijk → Weten wat cliënten waarnemen → Wat willen we dat cliënten waarnemen?
49
Context. Reputatie. Identiteit en imago. Strategie. Diensten
Context Reputatie Identiteit en imago Strategie Diensten Kwaliteit en perceptie Perceptie = alles “Kortom: perceptie is zeer individueel en daardoor subjectief. Maar de klant ziet wel wat hij denkt te zien. De klant is dus nooit fout, zelfs al ziet hij alles verkeerd. De dienstverlener moet zorgen dat de klant datgene ziet wat onderscheidend is voor de dienstverlening.”
50
Mond-tot-mondreclame
Context Reputatie Identiteit en imago Strategie Diensten Kwaliteit en perceptie Kwaliteitsperceptie van Grönroos Verwachte kwaliteit Ervaren kwaliteit Imago Behoeften Mond-tot-mondreclame Communicatie
51
Kwaliteitsperceptie van Grönroos
Context Reputatie Identiteit en imago Strategie Diensten Kwaliteit en perceptie Kwaliteitsperceptie van Grönroos Wat Verwachte kwaliteit Ervaren kwaliteit Wie Hoe
52
Kwaliteitsperceptie van Grönroos
Context Reputatie Identiteit en imago Strategie Diensten Kwaliteit en perceptie Kwaliteitsperceptie van Grönroos
53
Verwachte dienstverlening
Context Reputatie Identiteit en imago Strategie Diensten Kwaliteit en perceptie GAP-model van Parasuraman, Zeithaml en Berry Verwachte dienstverlening <> managementperceptie Specificaties <> feitelijke levering Managementperceptie <> specificaties Feitelijke levering <> externe communicatie
54
Opleiding Communicatie voor VAPH-voorzieningen
Gent, 26 oktober 2015
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.