De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

voorbereiding eindgesprek

Verwante presentaties


Presentatie over: "voorbereiding eindgesprek"— Transcript van de presentatie:

1 voorbereiding eindgesprek

2 Beoordelingsgesprek Planning: Aan het eind van kwartaal 4 in week 4.8 is er een beoordelingsgesprek Voorbereiding: Studenten bereiden hun beoordelingsgesprek zorgvuldig voor door hun showportfolio te actualiseren. De studenten dienen minimaal een week voorafgaand aan het beoordelingsgesprek de volgende stukken uitgeprint in te leveren in het postvak van de praktijkdocent en de studieloopbaancoach: Overzicht bewijzen (zie format uit portfolio) Het POP (zie format uit portfolio) Eindmeting jaar 2 Als een student de bovenstaande stukken niet op tijd aanlevert vervalt het beoordelingsgesprek. Deze student kan het beoordelingsgesprek dan pas weer herkansen in de herkansingsweek. Inhoud van het beoordelingsgesprek: Alle studenten hebben hun showportfolio en hun portfolio met daarin het POP en de eindmeting jaar 2 en bij zich. Tijdens het beoordelingsgesprek bevragen de praktijkdocent en de studieloopbaancoach de student aan de hand van: Overzicht bewijzen showportfolio: Tijdens het gesprek wordt er aan de student gevraagd om één kerntaak mondeling toe te lichten. Hierbij geeft de student aan op welk niveau zij deze kerntaak nu beheerst en presenteert en onderbouwt de student de toegevoegde bewijzen. De student hoort pas tijdens het gesprek op welke kerntaak zij een mondelinge toelichting moet geven. Wees creatief! Je kunt met behulp van een laptop filmfragmenten en foto’s etc als bewijs laten zien. Het POP: Heeft de student werkbare leerdoelen ontwikkeld waaruit zichtbaar wordt op welke wijze gewerkt wordt aan de ontwikkeling van de competenties? In hoeverre zijn deze leerdoelen behaald?

3 Overzicht bewijzen bewijzen in portfolio moeten vraak zijn
check of dit ook het geval is….als dit niet het geval is aanpassen of toelichten waarom niet in verslag

4 POP Heeft de student werkbare leerdoelen ontwikkeld waaruit zichtbaar wordt op welke wijze gewerkt wordt aan de ontwikkeling van de competenties? In hoeverre zijn deze leerdoelen behaald? leerdoelen die smart geformuleerd zijn dat doen we als volgt:

5 Eindmeting jaar 2 Met behulp van de tussentijdse meting bepaal je je je beheersingsniveau op het competentieprofiel van PEM. Hoe groot is je ontwikkeling het afgelopen jaar geweest? Beheers je minimaal 80 % van de prestatie indicatoren grotendeels of geheel? Vul de eindmeting jaar 2 (zie portfolio op in. Dit doe je door een beoordeling toe te kennen aan alle prestatie indicatoren. Natuurlijk moet deze beoordeling onderbouwd zijn door de bewijzen uit je showportfolio! Beschrijf per prestatie-indicator de motivatie voor je beoordeling. Ten slotte vul je de overzichtspagina in. Bespreek je eindmeting jaar 2 met je praktijkbegeleider voor het eindgesprek praktijk. Vergelijk deze meting met de beoordeling die de praktijkbegeleider je geeft (bijlage 8). Ga in gesprek over deze eventuele verschillen.

6 tot zover de voorbereiding
nu het eind gesprek zorgd at alles op staat zijn je bestanden te groot, verdeel ze in kleine stukken en plaats ze 1 voor 1 op er kunnen meerdere bestanden bij 1 opdracht geplaatst worden vraag je slc-er of praktijkdocent controleert of het ook zichtbaar is op

7 eindgesprek je zorgt dat je voor elk competentiegebied een zgn. pitch klaar hebt staan Pitch voorbereiden in zeven stappen Een presentatie of (elevator) pitch voorbereiden in zeven stappen: 1. Wees kort en duidelijk Een korte, duidelijke presentatie is meer waard dan een lange, complexe presentatie. Een goede pitch weet aandacht te trekken en vast te houden. Een duidelijke structuur helpt hierbij. Met een korte pitch kan je aantonen hoe je ervoor staat. Als je niet snel, kort en bondig de betekenis van jouw presentatie kunt uitleggen aan je toehoorders, dan gaan ze ervan uit dat jou dit ook richting collega’s niet zal lukken. Ga ervan uit dat je eerste en je laatste woorden het meeste zullen blijven hangen. Gebruik dit in je voordeel. Als je een demo hebt, laat deze zien. Een beeld zegt altijd meer dan woorden. Dit helpt om jouw idee volledig te begrijpen en de aandacht vast te houden.

8 2. Presenteer feiten Presenteer de feiten. Gebruik een simpele illustratie, afbeelding, foto of demo voor de juiste beeldvorming. maak je product 'tastbaar'. Geef het een 'gevoel' mee om een goede indruk achter te laten.

9 3. Ken je publiek Zoveel mensen, zoveel wensen. In onderstaande checklist vind je wat ze meestal interessant vinden: Bedenk vooral voor welk publiek je presenteert. Jouw pitch is pas interessant voor mensen als zij hierin de punten terugvinden die zij belangrijk vinden. maak een afweging vooraf welke punten je wel, en welke je niet zult behandelen. Deze keuze is en blijft lastig. Besef echter dat vooral die punten van belang zijn, waarin je jezelf van anderen onderscheidt. De overige punten dienen ter onderbouwing en als bewijsvoering.

10 4. Let op je woorden Bepaalde woordcombinaties halen je presentatie regelrecht onderuit. Met bijvoorbeeld ‘’wat we proberen te doen is…’’ geef je te kennen dat je het probeert, maar nog niet doet. Hier zit een cruciaal verschil tussen. Geef aan wat je doet, niet wat je probeert te doen. Een ander voorbeeld is de zinsnede ‘’Ik geloof dat… ‘‘. Je gelooft dus iets? Maar je weet het dus niet zeker? Je woordkeuze bepaalt hoe mensen naar je kijken. Zorg dat ze vertrouwen in je krijgen! Woorden die de interesse van publiek weten op te wekken zijn vaak in de vragende vorm gesteld. "Wist u dat…", "…maar is het eigenlijk niet zo dat…" Dit zijn retorische vragen waar je geen antwoord op verwacht. Ze zetten aan tot actie en interacties. ‘’Laat mij u de vraag stellen…’’ of ‘’Sta mij toe u te laten zien hoe het werkt” getuigen van respect voor de toehoorders. Dit zijn natuurlijk vrij simpele, maar beproefde stijlfiguren die we kennen sinds de Grieks Romeinse oudheid. Wat let je om hiermee je voordeel te doen? Ze trekken aandacht en vergroten de betrokkenheid van je publiek.

11 5. Oefen Het klinkt als een cliché, maar oefening baart kunst. Slechts weinig mensen zijn als geboren presentatoren of presentatrices in de wieg gelegd. De meesten van ons moeten hun presentatie toch echt wel minstens drie keer voordragen om hun verhaal helder en ongekunsteld over te kunnen brengen. De meeste mensen letten niet alleen op de inhoud van de presentatie, maar vooral op de presentatiewijze. Degene die de presentatie geeft, krijgt in de regel 2/3 van de aandacht; de inhoud van zijn presentatie kan op 1/3 van de aandacht rekenen.

12 dus… 5 competentiegebieden, zorgt voor 5 presentaties..5 minuten waar je voor kiest mag je zelf weten, powerpoint, prezi, gebarentaal, mime.. wat bij je past en wat je boodschap het beste overbrengt. en bedenk less is more succes…..


Download ppt "voorbereiding eindgesprek"

Verwante presentaties


Ads door Google