Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdValentijn Abbink Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
2
Frans op het vmbo: zó kan het ook!
3
3 Menu du jour Qui sommes-nous? Stellingen Vmbo Frans op het CSG Jan Arentsz te Alkmaar Toen en nu De drie V’s À vous maintenant! Marleen GeertsmaPhilippe Demaillat
4
Stellingen Ik vind grammatica het belangrijkste voor het vak Frans. Mijn leerlingen werken het liefst op de computer. Vaardigheden vind ik makkelijk om te trainen in de klas. Ik gebruik veel materiaal buiten de methode om. Aan het eind van het jaar heb ik het hele boek uit. 4
5
Waarom digitaal werken? Efficiënter werken Kwalitatief beter Faciliteiten op het werkplein 5
6
Hoe gerealiseerd? Directie Sectie Lessentabel Ouders en leerlingen Lokaal Faciliteiten 6
7
Keuzes sectie vmbo Consequenties keuzes 180 graden om 7
8
Didactiek Zelfstandigheid (extra uitleg) Leren in Veiligheid LiV Eigen tempo Voorspellende opbouw bij de toetsing Transparantie 8
9
De drie V’s 1.Veiligheid / veilige omgeving 2.Verantwoordelijkheid 3.Vertrouwen geven aan leerlingen 9
10
Veiligheid / veilige omgeving Leren in Veiligheid LiV vaste structuur Klassenmanagement Leer- en maakmoment takenboekje, Magister Transparantie 10
11
Verantwoordelijkheid Zelfredzaamheid Coachen klassenmanagement aanpassen vraagmomenten (klassikaal / individueel) Zelf diagnosticeren (D-toets, formatief, oefeningen maken zonder boek) Leren structureel zelf fouten te ontdekken Systematisch coachen op eigen werk (erkenning van eigen fouten) Metacognitieve vaardigheden 11
12
Vertrouwen Coachen Positief benaderen Differentiëren per les moment om te kijken naar verantwoordelijkheid Zw / Zs leren Zw vragen + uitleg (soms klassikaal) Individueel / klassikaal / formatief / summatief / experts 12
13
Alors…. Vaardigheden (cognitief) Zelf diagnosticeren = kracht van digitaal werken Dit is een verschil met VO-content (onderzoek) 13
14
Proces Basis kennis leren Oefenen / trainen Zelf diagnosticeren Verbeteren Positieve feedback over resultaten Controle van niveau = drie vaardigheden toetsen per chapitre Metacognitief = zelf diagnosticeren 14
15
Au travail! In groepjes van 4 à 5 personen Welke elementen kan je toepassen in jouw les? Wat zal de opbrengst zijn? 15 en ligne differentiëren (zelf)controle feedback Metacognitieve vaardigheden meten (toetsing)
16
Merci! Marleen Geertsma mgeertsma@ja.nl Philippe Demaillat pdemaillat@ja.nl 16
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.