Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdAnnelies van Veen Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
HBO-Monitor en NAE: Wat kan je daarmee als onderwijsinstelling? DAIR: Be Connected
2
Agenda Welkom, kennismaking Betrouwbaarheid van meting
Oordelen over de opleiding Meten we echt verschillen tussen opleidingen / onderwijsinstellingen Verband NSE en HBO-Monitor Competenties Arbeidsmarktuitkomsten: Werkloosheid Werken op niveau Werken in eigen domen Nieuwe definitie van werkzame beroepsbevolking Studie in cijfer vs HBO-Monitor Studiekeuze 123 vs HBO-Monitor Relatie met Alumni Bevragen van alumni of bevragen van werkgevers
3
Ruis en systematische meetfout
1. Betrouwbaarheid Response Kleine aantallen Ruis en systematische meetfout
4
Response (%)
5
Response (%)
6
Response Wat kunnen uitvoerders aan de response doen?
HBO: mails / brieven / schriftelijke vragenlijst / telefoon WO: mails / brieven Wat kunnen scholen/universiteiten aan de response doen? Adresbestanden / mailadressen Vooraankondiging Facebook / Linkedin
7
Ruis en kleine aantallen?
8
Ruis en kleine aantallen?
9
Ruis en kleine aantallen?
10
Ruis en kleine aantallen?
11
Ruis en kleine aantallen?
12
Ruis en kleine aantallen?
Er is ruis! Verschillen tussen sectoren in de regel duidelijk groter dan verschillen binnen een sector Ruis neemt toe naar mate de aantallen kleiner worden
13
Ruis en kleine aantallen?
Werkloosheid en kleine aantallen
14
Ruis en kleine aantallen?
15
Ruis en kleine aantallen?
16
Er is ruis: Probleem is vooral bei kleine opleidingen
Beneden 20 cases wordt het echt problematisch Boven 50 cases is het sterk betrouwbaar
17
Ruis en kleine aantallen?
Wat te doen tegen ruis? Meerjarig gemiddelde (bijvoorbeeld bij werkloosheid) Mediaan ipv. gemiddelde (bijvoorbeeld bij salaris)
18
Ruis en kleine aantallen (werkloosheid)
19
Ruis en kleine aantallen (werkloosheid)
20
Ruis en kleine aantallen (3 jaar gemiddeld)?
21
Ruis en kleine aantallen (5 jaar gemiddeld)?
22
Ruis en kleine aantallen (salaris)?
23
Ruis en kleine aantallen?
24
2. Oordelen over opleiding
Invloed van arbeidsmarkt Zijn er echt verschillen tussen instellingen/opleidingen? Relatie met NSE
25
2. Oordelen over opleiding
Starten op de arbeidsmarkt HBO over tijd WO 2014
26
Basis om te starten op arbeidsmarkt
27
Basis om te starten op arbeidsmarkt
28
Basis om te starten op arbeidsmarkt
29
Basis om te starten op arbeidsmarkt
30
Basis om te starten op arbeidsmarkt: WO
31
Voorbereiding op beroepsloopbaan: WO
32
2. Oordelen over opleiding
Let op: Oordelen die betrekking hebben op relatie tussen opleiding en arbeidsmarkt zijn conjunctuurgevoelig!!!
33
Studie in het algemeen: WO
34
Verschil werkend vs werkloos
35
2. Oordelen over opleiding
Let op: Oordelen die betrekking hebben op directe relatie tussen opleiding en arbeidsmarkt zijn conjunctuurgevoelig!!! Let op: Oordelen die geen betrekking hebben op directe relatie tussen opleiding en arbeidsmarkt zijn minder of niet conjunctuurgevoelig!!!
36
Basis om te starten op arbeidsmarkt
37
2. Oordelen over opleiding
Zijn er verschillen tussen opleidingen/instellingen?
38
Verschil tussen scholen: voorbereiding op beroepsloopbaan
39
Verschil tussen scholen: voorbereiding op beroepsloopbaan
40
Verschil tussen opleidingen: Selectiviteit van opleiding
41
2.1 NSE versus HBO-Monitor
42
Meten van tevredenheid
Oordelen over docenten Oordelen over beroepsgerichtheid en voorbereiding op beroepspraktijk Zelfde opleiding wederom kiezen Hier kort ingaan op de vraag hoe we de tevredenheid meten. Dat wil zeggen welke indicatoren we nemen. In de volgende sheet staat dit nog in meer detail.
43
Meten van tevredenheid
Docenten NSE: Rapportcijfer kwaliteit Docenten HBO-Monitor: Gemiddelde over 5 rapportcijfers Beroepsgerichtheid NSE: Voldoende gericht op beroepspraktijk (1-5) HBO-Monitor: Inbedding in beroepspraktijk (1-10) Voorbereiding op beroepspraktijk NSE: Voorbereiding op beroepspraktijk (1-5) HBO-Monitor: Voorbereiding op beroepspraktijk (1-10) Hier staan we kort stil bij de indicatoren en de manier waarop deze gemeten zijn in NSE en HBO-Monitor
44
Meten van tevredenheid
Zelfde opleiding NSE: zelfde opleiding aan dezelfde hogeschool HBO-Monitor: zelfde opleiding aan dezelfde hogeschool
45
Data NSE: meting 2009 (4e jaar studenten) HBO-Monitor 2010
Alleen voltijd studenten/afgestudeerden Geen KUO studenten/afgestudeerden Korte uitleg over de data die we gebruiken
46
Wie is meer tevreden? NSE HBO-Monitor Kwaliteit docenten 6.9 7.0
Beroepsgerichtheid 3.4 (6.8) 6.6 Voorbereiding op beroepspraktijk 3.3 (6.6) 6.5 Zelfde opleiding kiezen 62% 66% Hier laten we voor alle voltijd studenten/afgestudeerden zien hoe tevreden ze zijn. Daarbij is wederom de NSE 5-punt schaal in een 10-punt schaal omgezet voor de vergelijkbaarheid. Wat we zien is dat de resultaten nogal sterk vergelijkbaar zijn.
47
Relatie NSE en HBO-Monitor
Koppeling op opleidingsniveau Gemiddelde score per opleiding In wat nu volgt laten we een aantal relaties tussen NSE en HBO-Monitor zien.
48
Docenten Oordeel over docenten. Op de verticale as is het resultaat van de HBO-Monitor en op de horizontale het resultaat van de NSE
49
Beroepsgerichtheid Oordeel over beroepsgerichtheid. Op de verticale as is het resultaat van de HBO-Monitor en op de horizontale het resultaat van de NSE (wederom omgezet in een 1-10 schaal)
50
Voorbereiding op beroepspraktijk
Oordeel over voorbereiding op beroepspraktijk . Op de verticale as is het resultaat van de HBO-Monitor en op de horizontale het resultaat van de NSE (wederom omgezet in een 1-10 schaal)
51
Zelfde opleiding Zelfde opleiding aan zelfde hogeschool kiezen. Op de verticale as is het resultaat van de HBO-Monitor en op de horizontale het resultaat van de NSE
52
Zelfde opleiding Zelfde opleiding aan zelfde hogeschool kiezen. Op de verticale as is het resultaat van de HBO-Monitor en op de horizontale het resultaat van de NSE. In plaats van een regressie lijn heb ik er nu hier een 45 graad lijn. Wat we hierbij zien is dat bijna alle opleiding boven de 45 graad lijn zitten wat nog een keer bevestigd dat HBO-Monitor in de regel positiever oordelen dan studenten.
53
Correlaties op opleidingsniveau
HBO NSE Docenten Beroepsgerichtheid Voorbereiding beroepspraktijk Zelfde opleiding 0.56** 0.33 Voorbereiding beroepspraktijk 0.46* 0.58** ** significant op 1% * Significant op 5% Wat we in de figuren hebben gezien, zien we ook terug in deze correlatie tabel. De correlatie op opleidingsniveau is het sterkste bij de docentenvraag en bij dezelfde opleiding vraag. De correlatie is minder sterk bij de beroepsgerichtheid (en zelfs niet meer significant) en bij de voorbereiding (wel significant maar minder)
54
Spijt en opleiding aanraden
55
NSE en HBO-Monitor: complementair of substituut?
Eerste conclusies NSE en HBO-Monitor: complementair of substituut? Docenten: Substituut Beroepsgerichtheid, Voorbereiding op beroepspraktijk: Complementair Invloed van arbeidsmarktintrede? Docenten: Nee Beroepsgerichtheid, Voorbereiding op beroepspraktijk: Ja Hier presenteren we dan nog een aantal eerste conclusies met vooral de doelstelling om ook andere hogescholen te stimuleren om over dit thema verder na te denken.
56
Eigen niveau en vereist niveau 5-punt likert schaal
3. Competenties Eigen niveau en vereist niveau 5-punt likert schaal
57
Betrouwbaarheid van meting
3. Competenties Betrouwbaarheid van meting Structurele bias? Wat kunnen we ermee?
58
Inschatting van respondenten van het niveau van hun eigen competenties in vergelijking met andere afgestudeerden van hun opleiding
59
Mannen versus vrouwen
60
Competenties en overschatten
61
Tekorten en overschatten
62
Geaggregeerd niveau
63
Geaggregeerd niveau
64
3. Competenties Let op: Alumni overschatten zich bij competenties
Mannen overschatten zich meer dan vrouwen Probleem is vooral bij eigen niveau van competenties
65
3. Competenties
66
3. Competenties
67
3. Competenties
68
3. Competenties
69
3. Competenties
70
4. Arbeidsmarktuitkomsten
Nieuwe definitie van CBS Gevolgen Studie in cijfers Studiekeuze 123
71
Meerdere vragen nodig:
Werkloosheid Hoe meten we dit? Meerdere vragen nodig: Heb je werk: ja/nee? Hoeveel uren werk je? Ben je op zoek naar werk? Wat is de beste omschrijving van je situatie? Studenten worden uitgesloten
72
Nieuwe definitie (conform CBS)
Werkloosheid Nieuwe definitie (conform CBS) Tot nu toe: minimaal 12 uur per week werkzaam zijn Vanaf nu: minimaal 1 uur per week werkzaam zijn
73
Werkloosheid: Oud en Nieuw HBO
74
Werkloosheid HBO-ers: verschil oud en nieuw (%-punten)
75
Werkloosheid oud en nieuw
76
HBO oud en nieuw 1-11 uur 12-27 uur > 27 uur Elementaire beroepen
6% 3% 1% Via Uitzendbureau 25% 19% 10% Horizontale match 59% 72% 76% Verticale match 52% 61% 77% Voldoende/goede aansluiting 66% 74%
77
Positief wat ‘% werkend’ betreft!!
Oud versus Nieuw Positief wat ‘% werkend’ betreft!! Negatief voor bijna alle andere aspecten van werk!! Let op: bij kleine aantallen kunnen verschillen groot worden tussen oud en nieuw!!!!
78
5. Studie in Cijfer vs HBO-monitor
% werkzaam op niveau Bachelor Bouwkunde (voltijd) Studie in cijfer: 55% HBO Monitor: 75%
79
Bachelor Bouwkunde (voltijd)
80
Bachelor Bouwkunde (voltijd): SiC
81
Bachelor Bouwkunde (voltijd): ROA
82
Bachelor Bouwkunde (voltijd): ROA
83
5. Studie in Cijfer vs HBO-monitor
Let op: verschil ligt in het menemen van jongeren die niet werkzaam zijn!!!
84
4. Arbeidsmarktuitkomsten
Studiekeuze 123 Salaris
85
Bruto maandsalaris Studiekeuze ROA Oefentherapie Cesar 1.990 1.253
Social Work 2.252 1.451 Pedagogiek 2.098 1.467 SPH 2.163 1.513
86
4. Arbeidsmarktuitkomsten
Studiekeuze 123: Salaris voor voltijdbaan ROA: Salaris voor gemiddeld aantal uren dat alumni werken
87
Bruto maandsalaris Studiekeuze ROA % fulltime Oefentherapie Cesar
1.990 1.253 15 Social Work 2.252 1.451 34 Pedagogiek 2.098 1.467 23 SPH 2.163 1.513 17
88
Relatie met alumni
89
Mag universiteit u benaderen voor
Aantallen 2013 en 2014 % Opleidingsvoorlichting aan studiekiezers 618 51 Verkennen van stagemogelijkheden 577 48 Verkennen van baanmogelijkheden 671 55 Vakinhoudelijke bijdrage te leveren 706 58 Voorlichting op het gebied van arbeidsmarktervaring 657 54 Zitting te nemen in adviesorgaan 142 12
90
Laten alumnibevragingen ook werkgeverskant zien?
Wat willen werkgevers Laten alumnibevragingen ook werkgeverskant zien?
91
Onderscheiden niveau’s
Wat willen werkgevers? Attributen Onderscheiden niveau’s Opleiding HBO Associate degree (Ad) HBO Bachelor WO Bachelor WO Master Aansluiting studierichting bij functietaken Studierichting sluit volledig aan bij de functietaken Studierichting sluit gedeeltelijk aan bij de functietaken Studierichting sluit niet aan bij de functietaken Relevante werkervaring (incl. stages) Geen ½ jaar 1 jaar 2 jaar Deel van de studie in het buitenland gedaan? Niet Gedeeltelijk Geheel Gemiddeld eindcijfer 6 7 8 9 Excellentie-/honoursprogramma gevolgd tijdens opleiding? Nee Ja Bruto startsalaris: 25% onder het gemiddelde voor deze functie 10% onder het gemiddelde voor deze functie Gemiddeld voor deze functie 10% boven het gemiddelde voor deze functie 25% boven het gemiddelde voor deze functie
92
Wat willen werkgevers? vakkennis en -vaardigheden
algemene academische vaardigheden innovatieve vaardigheden strategische/organisatorische vaardigheden sociale vaardigheden commerciële vaardigheden.
93
Wat willen werkgevers?
94
Wat willen werkgevers?
95
Wat willen werkgevers?
96
Bedankt en als er vragen zijn: C.meng@maastrichtuniversity.nl
Tot slot Bedankt en als er vragen zijn:
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.