Download de presentatie
GepubliceerdClara Verlinden Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 2
Thema 3 - Dienstverlening Business IT & Management Rotterdam, 00 januari 2007
2
Literatuur Een praktijkgerichte benadering van Organisatie en Management, Marcus en van Dam ISBN: (8e druk) bezoek de website Werken met logistiek, Visser en Van Goor ISBN: (7e druk) Grondslagen AO (deel B: processen en systemen), Jans ISBN: (21e druk)
3
Planning Week 1 - Introductieles en Marketing
Week 2 - Bedrijfstypologieën en Dienstverlening Week 3 - Logistiek 1 en Organisatiestructuren Week 4 - Organiseren en structureren en Logistiek 2 Week 5 - Financieel Management en MVO Week 6 - Wet en Regelgeving / Omgevingsinvloeden Week 7 - Logistiek 3 / Concurrentie en samenwerking Vakantie Week 8 - Startups en Proeftentamen Week 9 - Tentamenweek Week 10 - Feedback rapportage
4
Planning 31 Aug - Introductieles en Marketing
7 Sept - Bedrijfstypologieën en Dienstverlening 14 Sept - Logistiek 1 en Organisatiestructuren 21 Sept - Organiseren en structureren en Logistiek 2 28 Sept - Financieel Management en MVO 5 Okt - Wet en Regelgeving / Omgevingsinvloeden 12 Okt - Logistiek 3 / Concurrentie en samenwerking 19 Okt - Vakantie 26 Okt - Startups en Proeftentamen 2 Nov - Tentamen 9 Nov - Feedback rapportage
5
Bedrijf: Cronus fietsenfabriek
Bedrijfsprofiel: samenvatting beschikbaar Platte organisatie Groeispurt: van commercieel pionieren naar echte bedrijfsvoering: wat betekent dit?? Bedrijf komt in beeld bij externe partijen Verplichtingen op financieel gebied en op terrein van wet en regelgeving Relatie met het project!
6
Proces van Strategisch Management (OM 3.2 – 118)
7
Week 2 Dienstverlening
8
Bedrijfstypologieën (AO 1.3)
Basis-typologieën: Productiebedrijf Handelsbedrijf Dienstverlening Financiële dienstverlening meestal apart Hebben dus verschillende: Producten/diensten Informatiebehoeften/KSF Processen
9
Noem eens een aantal dienstverlenende bedrijven
10
Dienstverlenende bedrijven
11
Wat is kenmerkend voor dienstverlenende bedrijven?
12
Kenmerken dienstverlening
Tijdelijk beschikbaar stellen van capaciteit Veel soorten primaire processen in één bedrijf Vaak ook combinaties van diensten Complexe AO Denk ook aan onze ICT dienstverleners En dus niet standaard!
13
Verschillen met handel en industrie (AO 10.1)
Meestal geen eigen goederenbeweging (probleem met bepalen waardekringloop!) Focus: sturen op optimale bezettingsgraad Focus op klantcontact: kwaliteitsbeleving klant staat centraal Sturing op efficiëncy niet altijd eerste prioriteit Geringe mogelijkheden tot controle-technische functiescheiding
14
Waardekringloop
15
Overeenkomsten Marktgericht Commerciële activiteiten
Inkoop en verkoop (heet wel vaak anders, bv. verhuur i.p.v. verkoop) Behoefte aan goede informatie …….. ……voor uitvoering van planning & control
16
Processen gericht op: Geen productie van goederen, maar ‘het ter beschikking stellen’ van Arbeidskracht (AO 10.4) Productiemiddelen (AO 10.5) Ruimten (AO 10.6)
17
Maak groepjes van 4-5 Opdracht:
Kies per type dienstverlenend bedrijf ( ) een concreet voorbeeld? Bijv. Advocaat, Hosting, Café Vergelijk de drie bedrijven Wat valt je op? Waarin zijn ze gelijk / verschillen ze
18
Arbeidskracht (AO 10.4) Uitzendbureau’s en dienstverleners Aspecten:
inspanningsverplichting vs resultaatverplichting Attentiepunten: Registratie extra opdrachten (offerte duidelijk?) Deskundigheid actueel? Aanneemsom vs nacalculatie Aansprakelijkheidsverzekering
19
Productiemiddelen (AO 10.5)
(Gebruiks-)goederen Duurzame productiemiddelen Applicatiesoftware Computerfaciliteiten Communicatiefaciliteiten Aspecten: individueel (unieke kenmerken), inspectie, secundaire dienstverlening Attentiepunten: Investeringsbegroting Opdrachtenportefeuille Diverse controleaspecten
20
Ruimten (AO 10.6) Wonen, kantoren en bedrijven
Ruimten met apparatuur en faciliteiten Ruimten voor evenementen Aspecten: huurovereenkomst, verhuurbestand Attentiepunten: Afsluiten huurcontract Bijhouden bestand Standenregister huurontvangst Huurincasso Onderhoud
21
Outsourcing (10.7) Meestal ondersteunende processen zoals ICT-beheer, salarissen, administratie, wagenparkbeheer In de ICT: grote marktpartijen zoals IBM en KPN Maar ook catering bij bedrijven Aspecten: besturende, ondersteunende en uitvoerende procesactiviteiten Attentiepunt: Service Level Agreement (SLA)
22
Vragen zijn welkom
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.