De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Een perspectief voor Vlaanderen Aggiornamento Een perspectief voor Vlaanderen auteur functie datum Marc Van den Bosch Voka Kenniscentrum September 2011.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Een perspectief voor Vlaanderen Aggiornamento Een perspectief voor Vlaanderen auteur functie datum Marc Van den Bosch Voka Kenniscentrum September 2011."— Transcript van de presentatie:

1 Een perspectief voor Vlaanderen Aggiornamento Een perspectief voor Vlaanderen auteur functie datum Marc Van den Bosch Voka Kenniscentrum September 2011 Vergroening economie

2 Voka werking energie en milieu 2 Iedereen op zoek: waarom succesvol of niet?

3 Voka werking energie en milieu 3 Evoluties

4 Voka werking energie en milieu 4 De wereld verandert snel

5 Voka werking energie en milieu 5 Mondiale trends hebben impact op bedrijven  Bedrijf  Productiesneller, energie efficiëntie, BKG, materialenverbruik  Logistieksneller, efficiënter, energiezuiniger  Productentime to the market, groener,  Medewerkerskennis en vaardigheden, flexibel  Omgeving  Mondialiseringflexibel inspelen op mondiale vraag  Overheidondersteuning, onderwijs, vergunningen,

6 Voka werking energie en milieu 6 Vergroening niets nieuw onder de zon?

7 Voka werking energie en milieu 7 Na de crisis: Wat is vergroening?  Staal: Mast voor windmolen groene job? Staal voor spoorrail groen? Staal voor auto “niet-groene” job?  Generator voor windturbine groen? Turbine voor kernreactor?  ICT? Absolute noodzaak voor smart grids en decentrale productie? Grootste groeier qua uitstoot?  Te eng gedefinieerd !  Economische leefbaarheid ontbreekt

8 Voka werking energie en milieu 8 Op een waardemeter Instellingen Organisaties en marketing producten Processen Zuivering technologisch organisatorisch zuivering proces Eco efficientie LCA kringloop Industriële ecologie Aanpassing(her)designAlternatievenProduct/dienst Verlagen van de emissies Niet essentiële installaties Wijziging in -Aangekocht product -Proces -Product Van bij design aandacht aan impact product Laptop vs desktop 25% minder energie 35-40% minder materialen Textiel Desso Clarysse handdoeken (C2C wedstrijd) Bouwmaterialen Saint Gobin Gyproc Wienerberger Eternit Kantoormeubelen Ahrend Andere ook KMO Roltex

9 Voka werking energie en milieu 9 Vergroening van de economie  Veel meer dan milieugerelateerde goederen en diensten maar betreft gehele economie nl jobs in bedrijven die  Op duurzame wijze  Voldoen aan de toekomstige noden en uitdagingen  Klassieke industrie heeft het potentieel  Om de drijvende kracht te worden voor een verduurzaming van de economie  Kan interne verbeteringen organiseren en implementeren  Producten en diensten ontwikkelen gericht op verbetering milieukwaliteit en duurzaamheid in brede zin  Hierdoor het leeuwenaandeel in groene jobs realiseren

10 Voka werking energie en milieu 10  Succesfactoren  Innovatie  Talent  Stabiel investeringsklimaat  Ondernemerschap  Sectorale impact zal zeer verscheiden zijn  Hou rekening met de bestaande industrie “wat verloren is komt niet terug”  Kosten efficiëntie  Beperken meerkosten Succesfactoren: Vergroening van de economie

11 Voka werking energie en milieu 11 Innovatie  Keuzes maken  Specifieke mogelijkheden in sectoren waarin Vl of B een comparatief voordeel heeft  Valorisatie van kennis R&D & market Deployment  Coherent beleid  Gehele waardeketen bekijken  Materialen  Energiebesparing  Hernieuwbare energie  Samenwerkingsverbanden  Klanten, leveranciers,  Stakeholders  Overheden

12 Voka werking energie en milieu 12 Talent  Kennis en vaardigheden  Welke nodig in de toekomst?  Knelpunten blijven en worden versterkt  Technische opleidingen  Knelpuntberoepen blijven  Samenwerkingsverbanden  Overheden  Opleidingscentra  Bedrijven

13 Voka werking energie en milieu 13 Stabiel investeringsklimaat  Vergunningen  Time to market essentieel  Snellere vergunningen => unieke vergunning  Economisch ondersteuningsbeleid  Geen stop en go  Duidelijk, toegankelijk en stabiel  Voldoende maar niet dubbel: cfr groene stroom  Inzetten voor strategische investeringen  Andere belangrijke aspecten  Locatiebeleid  Mobiliteitsbeleid  Normering  Erkenningen

14 Voka werking energie en milieu 14 Rol van de consument is essentieel  Overheid kan meewerken aan bewustwording  Bedrijven vertrouwen opbouwen over de “groene” producten  Eenvoudige, duidelijke en objectieve informatie over de producten Beperkt aanbod consument Beperkt bewustzijn en kennis Zonder massaproductie en hoge verkoop Hogere prijzen Kleinhandel Gebrek vertrouwen Beperkte marketing Door beperkte vraag Weinig investering in productie en breedte aanbod


Download ppt "Een perspectief voor Vlaanderen Aggiornamento Een perspectief voor Vlaanderen auteur functie datum Marc Van den Bosch Voka Kenniscentrum September 2011."

Verwante presentaties


Ads door Google