Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdSandra Baert Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Presentatie Soep en Kennis 8 oktober 2015
2
DE Samenwerking Wie Wat Waarom Waartoe
3
ZonMw en Michèle leggen uit waarom
4
Academische Werkplaats C4Youth Opbrengsten van onderzoek: Een overzicht
5
Academische Werkplaats C4Youth Doelen C4Youth Inzicht verkrijgen in de zorg voor jeugd met betrekking tot kortere & langere termijn uitkomsten Uitwisselen van kennis tussen onderzoek, onderwijs, praktijk, beleid Optimaliseren van de gehele keten van zorg
6
Tracing Achievements, Key processes and Efforts in professional care for Children and Adolescents Research study Longitudinale cohort studie 2011-2016 Jeugdigen in zorg N = 1398 en Referentiegroep N = 666, leeftijd 4-18 jaar Vragenlijsten voor hulpverlener, ouder/verzorger, jongere (≥ 12 jaar) Metingen: T5 Basis- meting 3 maanden1 jaar 2 jaar3 jaar T1T2T3T4
7
TakeCare studie EntreeZorgCommunicatie
8
Taxonomie van Zorg voor Jeugd T AZJE
9
Het begin…. Welke zorg ontvangen jeugdigen met gedrags- en emotionele problemen en hun gezinnen? Feitelijk ontvangen zorg in kaart te brengen? Zorgtaxonomie nodig! In samenwerking met de praktijk, beleid, onderwijs en onderzoek ontwikkeld Nadruk op hanteerbaarheid en toepasbaarheid in de praktijk
10
Domeinen T AZJE A)Inhoud van de zorg B)Juridisch kader C)Duur van de zorg D)Intensiteit van de zorg E)Zorgontvangers F)Expertise professional
11
Domein A – Inhoud van de zorg
12
Domein C – Duur van de zorg
13
Informatie over de aangeboden zorg Interventies in JGZ kortdurend en vooral op ouders gericht Zorg vanuit de jeugd-GGZ veelal langer dan drie maanden duurt en relatief vaak alleen op het kind is gericht Zorg vanuit de jeugdzorg grotendeels langer dan drie maanden duren en vooral zijn gericht op het kind en de omgeving. Jongens ontvangen vaker dan meisjes hulp gericht op ondersteuning van ouders.
14
Zijn de smaken wel zo verschillend?!
15
Inhoud zorg – technieken en activiteiten Aantal interventies in Nederland enorm toegenomen: ±1500 Intensieve Pedagogische Thuishulp: 92 varianten Databank Effectieve Interventies: 228 (mei, 2015) Maar….wat doen we nou eigenlijk? Reden om hier meer onderzoek naar te doen!
16
Typering interventies Academische Werkplaats C4Youth Typeren interventies (a.d.h.v. 20 technieken) Scoren technieken 7-punt Likert Schaal Professionals als informatiebron Verschillen binnen en tussen organisaties onderzocht
17
Wat zien we dan?
18
Eindresultaat (product) k.e.evenboer@umcg.nl
19
TakeCare studie EntreeZorgCommunicatie
20
Communicatie tussen cliënten en hulpverleners
21
Het begin…. Communicatie tussen cliënten en hulpverleners is erg belangrijk. Wat is de invloed van communicatie op uitkomsten van de zorg? Wat gebeurt er in de interactie tussen cliënten en hulpverleners?
22
Communicatievoorkeuren Ouders hechten meer belang aan communicatie dan hun kinderen Affectieve communicatie is het belangrijkst Gezamenlijke besluitvorming is het minst belangrijk Voorkeuren hangen samen met: opleidingsniveau ouder type problemen eerdere ervaringen verwachtingen
23
Voorkeuren en ervaringen met communicatie Voorkeuren Ervaringen Belangrijk en ervaren match Onbelangrijk en niet ervaren match Belangrijk en niet ervaren mismatch Onbelangrijk en ervaren mismatch
24
Mismatch voorkeuren en ervaringen Geen sprake van cliëntgerichte communicatie Negatieve gevolgen voor: Cliëntparticipatie Leerprocessen Afname van problematiek
25
Maar wat gebeurt er nou precies? Ik weet het niet Maar wat maakte dat jij je zo rot voelde? ……
26
Hoe ga je hier als hulpverlener mee om? Als je daar nu op terugkijkt, hoe was dat voor jou op dat moment? Trok je het je persoonlijk aan? Nee? Oke. Laten we samen eens naar die situatie kijken zoals je dat geleerd hebt tijdens de vaardigheidstraining Zeg je dat omdat je het echt niet weet of omdat je het er niet over wilt hebben?
27
Opbrengsten communicatieonderzoek Communicatie is een belangrijke factor in het zorgproces Aansluiten op (behoeften van) individuele cliënten Meer inzicht in communicatiestrategieën MAATWERK m.jager02@umcg.nl
28
TakeCare studie EntreeZorgCommunicatie
29
Entree van zorg
30
Het begin…. Proces van entree van zorg verloopt niet optimaal Hoeveel jeugdigen ontvangen psychosociale zorg? Wat zijn volgens ouders en jeugdigen knelpunten in de zorg-entree? Wat zijn kenmerken van jeugdigen in zorg vergeleken met jeugdigen in de algemene populatie? Met welke problemen (kind en gezin) komen jeugdigen bij welk type zorg uit? En, hangt dit samen met zorg-uitkomsten?
31
Onderwijsproducten
32
Producten Proefschriften Factsheets Factsheets Leesopdrachten Filmpjes Stage & scriptie vraagstukken
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.