Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdLodewijk de Coninck Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
www.ircp.org Universiteitstraat 4, B-9000 Ghent, Belgium tom.vanderbeken@Ugent.be T +32 (0)9 264 69 39, F +32 (0)9 264 69 71 T. Vander Beken - De kwetsbaarheid van het Europese vrachtvervoer voor criminaliteit – Antwerpen, 13 oktober 2004 1 De kwetsbaarheid van het Europese vrachtvervoer over de weg voor (georganiseerde) criminaliteit Prof. dr. Tom Vander Beken Colloquium Benelux Interuniversitaire Vereniging van vervoerseconomen Beveiliging in het vrachtvervoer. Mythe, macht of noodzaak Antwerpen, 13 oktober 2004
2
www.ircp.org Universiteitstraat 4, B-9000 Ghent, Belgium tom.vanderbeken@Ugent.be T +32 (0)9 264 69 39, F +32 (0)9 264 69 71 T. Vander Beken - De kwetsbaarheid van het Europese vrachtvervoer voor criminaliteit – Antwerpen, 13 oktober 2004 2 Overzicht 1. Achtergronden 2. Methodologie voor legale sector scans 3. EU gevalstudie van de transportsector 4. Relevantie van onderzoeksresultaten
3
www.ircp.org Universiteitstraat 4, B-9000 Ghent, Belgium tom.vanderbeken@Ugent.be T +32 (0)9 264 69 39, F +32 (0)9 264 69 71 T. Vander Beken - De kwetsbaarheid van het Europese vrachtvervoer voor criminaliteit – Antwerpen, 13 oktober 2004 3 1. Achtergronden (a) Beschrijvende rapporten over OC nood aan verbetering (België en EU) Ontwikkelen van een methodologie: toekomst- gerichte risico-analyse van georganiseerde criminaliteit (b.v. Reporting on Organised crime. From Description to Explanation in the Belgian Annual Reports on Organised Crime, IRCP, 2001) Actieplan om het OCSR om te vormen tot een jaarlijks strategisch rapport – opnemen van IRCP idee in EU-kader (CRIMORG 133, 2002)
4
www.ircp.org Universiteitstraat 4, B-9000 Ghent, Belgium tom.vanderbeken@Ugent.be T +32 (0)9 264 69 39, F +32 (0)9 264 69 71 T. Vander Beken - De kwetsbaarheid van het Europese vrachtvervoer voor criminaliteit – Antwerpen, 13 oktober 2004 4 1. Achtergronden (b)
5
www.ircp.org Universiteitstraat 4, B-9000 Ghent, Belgium tom.vanderbeken@Ugent.be T +32 (0)9 264 69 39, F +32 (0)9 264 69 71 T. Vander Beken - De kwetsbaarheid van het Europese vrachtvervoer voor criminaliteit – Antwerpen, 13 oktober 2004 5 1. Achtergronden (c) Verhoogde aandacht voor preventie van (georganiseerde) criminaliteit door de Europese Commissie en de lidstaten van de EU. Preventie in de zin van technopreventie: product proofing (hoe kwetsbaar is een product om gestolen/nagemaakt te worden?) Preventie op het regelgevend niveau: crime proofing (screening van ontwerp-reguleringen op het risico dat door die reguleringen, onbedoeld, mogelijkheden voor (georganiseerde) criminaliteit worden gecreëerd). Product/crime proofing kan enkel zinvol uitgevoerd worden indien voldoende kennis voorhanden is van de (economische) context van het product of de regelgeving. Daarom zijn kwetsbaarheidstudies van legale sectoren noodzakelijk.
6
www.ircp.org Universiteitstraat 4, B-9000 Ghent, Belgium tom.vanderbeken@Ugent.be T +32 (0)9 264 69 39, F +32 (0)9 264 69 71 T. Vander Beken - De kwetsbaarheid van het Europese vrachtvervoer voor criminaliteit – Antwerpen, 13 oktober 2004 6 2. Methodologie legale sector scans (a) Het meten van de kwetsbaarheid van legale economische sectoren voor georganiseerde criminaliteit: case-study diamantsector (IRCP en Universiteit Antwerpen, 2001-2003) MAVUS (Method for and Assessment of Vulnerability of Sectors): gevalstudies van de transportsector en de muzieksector (IRCP, Transcrime, Max-Planck-Institute, Cardiff University, Universiteit Amsterdam, Europol 2003-2004)
7
www.ircp.org Universiteitstraat 4, B-9000 Ghent, Belgium tom.vanderbeken@Ugent.be T +32 (0)9 264 69 39, F +32 (0)9 264 69 71 T. Vander Beken - De kwetsbaarheid van het Europese vrachtvervoer voor criminaliteit – Antwerpen, 13 oktober 2004 7 2. Methodologie legale sector scans (b) “Kwetsbaarheidstudie”: identificatie van mogelijkheden die kunnen misbruikt worden door (georganiseerde) criminaliteit Focus op het actieterrein (task environment) van de criminele activiteit, niet op het “vermogen” en “activiteiten” van criminele groepen actieterrein = de legale markt Hoe? Analyseren van de externe omgeving
8
www.ircp.org Universiteitstraat 4, B-9000 Ghent, Belgium tom.vanderbeken@Ugent.be T +32 (0)9 264 69 39, F +32 (0)9 264 69 71 T. Vander Beken - De kwetsbaarheid van het Europese vrachtvervoer voor criminaliteit – Antwerpen, 13 oktober 2004 8 2. Methodologie legale sector scans (c) Sector Analyse MESO Omgevingsanalyse & Cluster Scan MACRO Referentiemodellen MICRO Breedtescan INDICATOREN Dieptescan INDICATOREN VULNERABILITY PROFILE Conclusies & Aanbevelingen
9
www.ircp.org Universiteitstraat 4, B-9000 Ghent, Belgium tom.vanderbeken@Ugent.be T +32 (0)9 264 69 39, F +32 (0)9 264 69 71 T. Vander Beken - De kwetsbaarheid van het Europese vrachtvervoer voor criminaliteit – Antwerpen, 13 oktober 2004 9 2. Methodologie legale sector scans (d)
10
www.ircp.org Universiteitstraat 4, B-9000 Ghent, Belgium tom.vanderbeken@Ugent.be T +32 (0)9 264 69 39, F +32 (0)9 264 69 71 T. Vander Beken - De kwetsbaarheid van het Europese vrachtvervoer voor criminaliteit – Antwerpen, 13 oktober 2004 10 3. Gevalstudie transportsector (a) SECTOR ANALYSE Literatuur/Eurostat/Sectororganisaties Voornaamste bevindingen belangrijke economische sector open markt met hoge concurrentie niet-transparante prijsvorming
11
www.ircp.org Universiteitstraat 4, B-9000 Ghent, Belgium tom.vanderbeken@Ugent.be T +32 (0)9 264 69 39, F +32 (0)9 264 69 71 T. Vander Beken - De kwetsbaarheid van het Europese vrachtvervoer voor criminaliteit – Antwerpen, 13 oktober 2004 11 3. Gevalstudie transportsector (b) CLUSTER ANALYSE Politie/Douane/beveiligingsector Voornaamste bevindingen belangrijke rol van sectororganisaties lage kwaliteit van regelgeving lage kwantiteit van handhaving sector is onderhevig aan verscheidende vormen van criminaliteit
12
www.ircp.org Universiteitstraat 4, B-9000 Ghent, Belgium tom.vanderbeken@Ugent.be T +32 (0)9 264 69 39, F +32 (0)9 264 69 71 T. Vander Beken - De kwetsbaarheid van het Europese vrachtvervoer voor criminaliteit – Antwerpen, 13 oktober 2004 12 3. Gevalstudie transportsector (c) OMGEVINGSCAN: PEST Literatuur/publieke en private instanties Voornaamste bevindingen Politiek‘ Witboek’ Economie JIT/delocalisatie/bipolarisatie Sociaal Global Village/imago van de sector Technologisch ITS/techno-preventieve ontwikkelingen
13
www.ircp.org Universiteitstraat 4, B-9000 Ghent, Belgium tom.vanderbeken@Ugent.be T +32 (0)9 264 69 39, F +32 (0)9 264 69 71 T. Vander Beken - De kwetsbaarheid van het Europese vrachtvervoer voor criminaliteit – Antwerpen, 13 oktober 2004 13 3. Gevalstudie transportsector (d) REFERENTIEMODELLEN Literatuur/private sector Voornaamste bevindingen Business process ‘Productie’ =activiteiten situeren zich buiten het bedrijf Business process ‘Personeel Management’ = nagenoeg geen screening personeel mogelijk
14
www.ircp.org Universiteitstraat 4, B-9000 Ghent, Belgium tom.vanderbeken@Ugent.be T +32 (0)9 264 69 39, F +32 (0)9 264 69 71 T. Vander Beken - De kwetsbaarheid van het Europese vrachtvervoer voor criminaliteit – Antwerpen, 13 oktober 2004 14 3. Gevalstudie transportsector (e)
15
www.ircp.org Universiteitstraat 4, B-9000 Ghent, Belgium tom.vanderbeken@Ugent.be T +32 (0)9 264 69 39, F +32 (0)9 264 69 71 T. Vander Beken - De kwetsbaarheid van het Europese vrachtvervoer voor criminaliteit – Antwerpen, 13 oktober 2004 15 3. Gevalstudie transportsector (f)
16
www.ircp.org Universiteitstraat 4, B-9000 Ghent, Belgium tom.vanderbeken@Ugent.be T +32 (0)9 264 69 39, F +32 (0)9 264 69 71 T. Vander Beken - De kwetsbaarheid van het Europese vrachtvervoer voor criminaliteit – Antwerpen, 13 oktober 2004 16 4. Relevantie onderzoeksresultaten Relevantie voor de sector autoregulatie & preventieve maatregelen Relevantie voor overheden beleid & regelgeving o.a. crime proofing nieuwe wetten Relevantie voor politie/douane Strategisch belang o.a. threat assessment
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.