De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Inleiding dienstverlening SJM. Dienstverlening  materiele problemen, juridisch,  verkrijgen van rechten, uitkering, voorzieningen, geld  Doel dienstverlening:

Verwante presentaties


Presentatie over: "Inleiding dienstverlening SJM. Dienstverlening  materiele problemen, juridisch,  verkrijgen van rechten, uitkering, voorzieningen, geld  Doel dienstverlening:"— Transcript van de presentatie:

1 Inleiding dienstverlening SJM

2 Dienstverlening  materiele problemen, juridisch,  verkrijgen van rechten, uitkering, voorzieningen, geld  Doel dienstverlening: de vragen van klanten zo correct mogelijk beantwoorden.

3 Zowel sociaal als juridisch  Materieel en immaterieel  Oorzaak en gevolg  Samenhang/ verbanden tussen problemen voorbeeld Ontslag, onzekerheid, schulden, relatieproblemen, Alcoholmisbruik, dakloos.

4 Wat doet een dienstverlener  Informeren  Adviseren  Verwijzen  Begeleiden  Bemiddelen  Ondersteunen  Praktische dienstverlening

5 Doelgroepen Met welke mensen krijgt de dienstverlener te maken  Welke vragen en of problemen hebben deze doelgroepen  Wat is de situatie  Wat zijn de achtergronden  Wat is de taak van de dienstverlener

6 Waarom doelgroepen Een indeling,  globaal inzicht krijgen in klanten  De problemen  de dienstverlening,  de taken en de werkzaamheden van de dienstverlener  het werkveld  De organisaties

7 Werkveld  Waar werkt de dienstverlener  Overzicht van organisaties en instanties  Sociale kaart

8 Opdracht 1.Beschrijving doelgroep, wie zijn werknemers wie zijn werkgevers wie zijn uitkeringsgerechtigden wie zijn mensen met schulden 2Probleem of situatie beschrijving met welke problemen kunnen werknemers te maken krijgen?

9 Uitwerken van de opdracht  Als DIO  Juridisch, wet en regelgeving  sociaal, wat speelt er in de maatschappij of de omgeving van de klant  vijf W’s wie, wat, waar, wanneer, waarom, waarmee  Je probeert inzicht te krijgen in de doelgroep, de problemen (of situatie) en de achtergronden van de doelgroep

10 Hoe werk je een opdracht uit! Voorbeeld werknemers  Definitie werknemer, maatschappelijke positie  In dienst treden bij werkgever, CAO arbeidsovereenkomst, arbeidsvoorwaarden, loon  Veiligheid en gezondheid  Arbeidsconflicten, einde dienstverband  sociale zekerheid,  Werk zoeken  Arbeidsmarkt en vacatures


Download ppt "Inleiding dienstverlening SJM. Dienstverlening  materiele problemen, juridisch,  verkrijgen van rechten, uitkering, voorzieningen, geld  Doel dienstverlening:"

Verwante presentaties


Ads door Google