Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdMargaretha Dijkstra Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Werken met Blogs 1. Waarom bloggen? 2. Werken met blogs op de MLI
2
7 pijlers, didactische meerwaarde bloggen 1. Relaties leggen Weblogs lenen zich goed voor het leggen van relaties tussen (bijdragen van) verschillende personen. Een weblog kan ook een goed medium zijn voor sociale interactie en netwerkleren. 2. Creëren Kennis ontwikkelen, alleen en samen. Weblogs kunnen worden gebruikt om online redeneren te stimuleren en schrijfvaardigheden verbeteren. 3. Uitdragen Een weblog is bij uitstek bedoeld om informatie, kennis en ervaringen met anderen te delen 4. Transparant maken Met behulp van een weblog is het mogelijk om bijdragen (de re- acties er op en de relaties met andere bijdragen) te analyseren.
3
7 pijlers (vervolg) 5. Leren leren Weblogs worden gebruikt voor het geven van feedback en voor het reflecteren op het eigen leren. 6. Competenties centraal stellen Bij het gebruik van een weblog als portfolio 7. Flexibilisering Weblogs voorzien in de mogelijkheid om door studenten gebruikt te worden waar, wanneer en op welk moment zij dat willen. Bronnen: Kremers, M.J.C. (2006). Bloggend leren. Een onderzoek naar de mogelijkheden van weblogs binnen het Wetenschappelijk Onderwijs.Tilburg: Universiteit Tilburg. Rubens, W. (2004). De zeven pijlers onder digitale didactiek. Profiel, vol. 1(februari 2004). Simons, P (2002). Digitale didactiek: hoe (kunnen) academici leren ict te gebruiken in hun onderwijs. Inaugurele rede,. Universiteit Utrecht.
4
Blog als leermiddel - Een blogpost dwingt je beknopt te formuleren, maar ook om substantiële bijdragen te leveren. - Door het schrijven van blogposts onthoud je beter. Een weblog is op zich ook een vorm van geheugen (archief). - Bloggen nodigt uit tot converseren - Dankzij bloggen krijgen auteurs een persoonlijke ‘stem’. - Blogs van docenten bevorderen dat lerenden leerstof nogmaals gaan bestuderen, waardoor de leereffecten groter worden. - Bloggen is in feite een voortdurende vorm van formatief beoordelen. Als lerenden weblogs tenminste gebruiken voor reflectie op wat zij hebben geleerd. - De blogosphere is uitgegroeid tot een enorm kennisarchief dat voor informeel leren kan worden gebruikt. Wilfred Rubens 19 augustus 2013 www.te-learning.nl/blog
5
Werken met blogs op de MLI Weblog als instrument voor professionele ontwikkeling en leermiddel: - Peerreview en feedback: Voortgangs- en productbesprekingen van eindproducten leerarrangementen. - Verdiepende interactie en discussie over inhouden leerarrangementen - Netwerkleren (internationaal) - Website voor (actuele) informatie over leerarrangementen
6
Netwerkleren - Animatie over netwerken http://www.leraar24.nl/video/1762 http://www.leraar24.nl/video/1762
7
LA- blogs - Wordpress, eenduidig format en navigatiemenu - Alle informatie over LA + tags + multimedia + twitter + blogroll - Functionele, inspirerende en uitnodigende vormgeving - Studenten mede-eigenaar (auteur) van het LA- blog
8
Individuele blogs studenten - Persoonlijk publicatiemedium (eigenaarschap) - Werken aan en publiceren eigen producten - Reflecties op het leren (proces- en product) - Opzetten kennisbank - Netwerkleren binnen MLI en de buitenwereld - Kennis delen en co-creatie
9
Hoe maak je je eigen wordpressblog? - https://www.youtube.com/watch?v=uFo9GMfmezQ https://www.youtube.com/watch?v=uFo9GMfmezQ - Op internet zijn vele tutorials te vinden dus je kunt ook een ander filmpje opzoeken als je dat prettiger vindt.
10
Vragen?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.