Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdIrena Peeters Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
SAN Uniforme Verantwoording Eerstelijns diagnostiek Relatiebijeenkomst Zorgverzekeraars – SAN 27 mei 2015 Sanne van Rumpt SHO Centra voor medische diagnostiek
2
Agenda Aanleiding Doelstellingen Afwegingen Aanpak Toepassing De uniforme verantwoording Discussie / input Vervolg
3
Aanleiding Veranderende financiering ELD Verhoudingen zorgverzekeraars – aanbieders Inkoopbeleid – Voorwaarden vooraf – Verantwoording achteraf Wens om uniformiteit, duidelijkheid en eenvoud Initiatief vanuit het veld
4
Doelstellingen Bieden van integrale verantwoording Verantwoording zelf invullen Voorkomen van veel verschillende verantwoordingsvormen en -thema’s Mogelijke basis voor brancherapport Geen normen stellen
5
Afwegingen Aansluiten bij breed profiel van aanbieders ELD Zoveel mogelijk aansluiten bij bestaande systemen en werkwijzen Onderscheidend kunnen zijn Niet teveel indicatoren Kaderen in relevante thema’s
6
Aanpak SAN commissie met bestuurssecretarissen Vanuit aanbiedersperspectief en vanuit verzekeraarsperspectief – Inkoopbeleid – Contracten Eerste versie met SAN leden besproken Voorleggen aan ZN Enkele openstaande punten
7
Toepassing Gebruiken bij de inkoop (vooraf) – Inzicht verschaffen – Voldoet aanbieder aan de voorwaarden Gebruiken bij verantwoording (achteraf) – Rapporteren conform afspraken in contract – Evaluatie
8
De uniforme verantwoording 1.Aanvragers 2.Kwaliteit 3.Patiënten 4.Doelmatigheid van diagnostiek in de keten 5.Innovatie 6.Substitutie 7.Organisatie 8.Financiën
9
Aanvragers DTO Consultatiemogelijkheden Aanvragerstevredenheid Aantal aanvragers Inzicht in aanvragen – # analyes / afname – # beeldvormende onderzoeken / aanvrager – # functieonderzoeken / aanvrager
10
De uniforme verantwoording 1.Aanvragers 2.Kwaliteit 3.Patiënten 4.Doelmatigheid van diagnostiek in de keten 5.Innovatie 6.Substitutie 7.Organisatie 8.Financiën
11
Kwaliteit Accreditatie
12
De uniforme verantwoording 1.Aanvragers 2.Kwaliteit 3.Patiënten 4.Doelmatigheid van diagnostiek in de keten 5.Innovatie 6.Substitutie 7.Organisatie 8.Financiën
13
Patiënten Patiënttevredenheid Beschikbaarheid van uitslagen # fysieke contactmomenten / jaar Locaties en toegankelijkheid – # locaties – Huisbezoeken – % locaties buiten kantoortijden geopend
14
De uniforme verantwoording 1.Aanvragers 2.Kwaliteit 3.Patiënten 4.Doelmatigheid van diagnostiek in de keten 5.Innovatie 6.Substitutie 7.Organisatie 8.Financiën
15
Doelmatigheid Afspraken over uitwisseling van uitslagen Toepassen van LESA en overige standaarden Inzicht in ondoelmatigheden
16
De uniforme verantwoording 1.Aanvragers 2.Kwaliteit 3.Patiënten 4.Doelmatigheid van diagnostiek in de keten 5.Innovatie 6.Substitutie 7.Organisatie 8.Financiën
17
Innovatie Beschikbare testen als POCT – # test / gebruiker – % POCT per test Ondersteuning van zelfmanagement
18
De uniforme verantwoording 1.Aanvragers 2.Kwaliteit 3.Patiënten 4.Doelmatigheid van diagnostiek in de keten 5.Innovatie 6.Substitutie 7.Organisatie 8.Financiën
19
Substitutie Regionale afspraken Specifieke diagnostiek ter ondersteuning van substitutie – Inspannings ECG – OSAS – Atriumfibrileren
20
De uniforme verantwoording 1.Aanvragers 2.Kwaliteit 3.Patiënten 4.Doelmatigheid van diagnostiek in de keten 5.Innovatie 6.Substitutie 7.Organisatie 8.Financiën
21
Organisatie Zorgbrede governancecode WNT WTZi
22
De uniforme verantwoording 1.Aanvragers 2.Kwaliteit 3.Patiënten 4.Doelmatigheid van diagnostiek in de keten 5.Innovatie 6.Substitutie 7.Organisatie 8.Financiën
23
Financiën Toepassing Normenkader voor Financieel beheer
24
Discussie en input Ingewikkeld onderwerp: substitutie Toepassing voor: – inkoop 2016? – afleggen van verantwoording over 2015! – inkoop 2017! Aanvullende informatiebehoefte?
25
Vervolg Vaststellen door: – ZN – SAN leden Afstemmen met: – NHG – NVKC – InEen Doorontwikkelen
26
Vragen?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.