Download de presentatie
GepubliceerdMelanie van Wijk Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Psychologie t.b.v. Ondernemingsgerechtelijke geschillenoplossing
George Smits
2
Stromingen bovenstroom onderstroom Management Feiten
Wetten en regelgeving Financiën Afspraken onderstroom Emotie Management Emoties Relatie
3
Emotieleer (Nico Frijda)
Dit is Nico Ex van
4
Functie van emoties Overleven in welbevinden
5
Emotieleer Denken Situatie Emotie Gedrag Doel in welbevinden
6
(neo) Cortex Denken
7
Limbisch systeem
8
Limbisch systeem Emotieregulatie,
Geautomatiseerd handelen op basis van stimuli uit het verleden.
9
De Emotie Thermometer Limbisch Cortex Emoties Feiten 10
Emotie Regulerend Onderstroom 5 Cortex Feiten Probleem Oplossend Bovenstroom
10
psychologie (samenwerkings-) relatie
Fases van de relatie These Anti These Au !! Synthese
11
Wetmatigheid van systemen
Iedereen heeft de impliciete opdracht desintegratie van het systeem tegen te gaan!
12
De scheidingsmelding Is de melding waarbij de partner/compagnon vertelt dat deze de samenwerking wil beëindigen !
13
Wie kwam met het voorstel? Zijn partijen emotioneel even ver?
De scheidingsmelding Exploreren: Wie kwam met het voorstel? Zijn partijen emotioneel even ver? Een of meer partijen limbisch? Is er sprake van een Anti These en kan er nog naar Synthese overgaan worden? Wat zeggen de partijen als ze op Cortex niveau zijn?
14
Naar de feiten Is naar de cortex
15
Een geuite emotie is een zakkende emotie
Leertheoretische wet Een geuite emotie is een zakkende emotie
16
Interventie naar feiten
Functionele stilte met empathie Even oefenen !
17
Attitude van de advocaat
Goldberg en Shaw (2007) The Secrets of Succesful Mediators/Advocates Vertouwen Goede procesvaardigheid Kennis en evaluatie eigenschappen
18
L.I.V.E attitude Luisteren Inzicht Verbinding Energie
19
Luisteren Aandacht (non) verbaal Empathie
Geen (ver)oordeel, wel hypotheses Neutraliteit
20
Inzicht - Analyses, hypotheses maken Bovenstroom onderstoom onderzoek
Vragen stellen Kennis gebruiken
21
Verbinding Vertrouwen Integriteit Compassie Willen helpen
22
Energie Er voor gaan Optreden Doorzettingsvermogen Geloofwaardig
23
Boosheid en Angst boos Angst
24
Uit de boosheid boos Angst zorgen
25
Stress sympatisch para sympatisch buikademhaling 1. droge mond
2. hoofdpijn 3.thoracaal ademen 4. transpireren 5. Motorisch onrust 6. diarree buikademhaling 7. ++ mictie
26
Onderneming als hiërarchisch systeem
Onderneming (gezin) is een verzameling van niet gelijkwaardige individuen Sommigen hebben meer verantwoordelijkheid (directie) dan anderen (medewerkers)
27
Onderneming als systeem (Hellinger)
Systeem heeft een orde De orde heeft een waarheid De waarheid is niet objectief Wel een grote wetmatigheid, die kan veranderen Stroming van Liefde verstikkend? oplossend?
28
Acties om systeem te behouden
Blokkeren van verandering Nieuwe systemen niet aanvaarden Niet meedenken over veranderingen Niet opgeven van controle op de ander Anderen binnen het systeem inzetten als chantage middel Te grote autonomie Somatiseren
29
Weerstand Ingeborg Bosch
30
Weerstand nu = volwassen realiteit kinder realiteit (oude pijn)
angst kleiner dan 5 boosheid ook kleiner dan 5 kinder realiteit (oude pijn)
31
Afweermechanisme Schematisch
Ontkenning van de persoonlijke behoeften Ik heb niemand nodig, ik kan het alleen Primaire afweer Ik hoor er niet bij, ik doe het niet goed, ik deug niet Valse Hoop Te aardig zijn, vriendelijk, geen neen zeggen Valse Macht Woede, boosheid, arrogantie Angst
32
Kinderrealiteit In het hier en nu (volwassenrealiteit) hoeft geen angst of boosheid te zijn. Door het in contact komen met een Symbool vliegen we in de kinderrealiteit met de oude pijn en brengen we ons afweermechanisme in werking.
33
de diepste laag van afweer
Angst de diepste laag van afweer Voor de volwassene betekent angst o.a.: niet naar feestjes durven het eng vinden in het openbaar te spreken bang zijn dat je een ziekte hebt bang zijn dat je dierbaren iets ergs overkomt
34
de eerste cognitieve afweer
Primaire afweer de eerste cognitieve afweer Primaire Afweer maakt je: somber gevoelig voor depressies je hebt gebrek aan energie je ervaart het leven als ‘te zwaar’ het kind denkt dat het niet krijgt wat het nodig heeft omdat er iets mis is met zichzelf als volwassene vind je van jezelf dat je niet deugt en voel je je snel schuldig of slecht
35
Valse Hoop Valse Hoop: maakt je perfectionistisch
geeft lichamelijke stressklachten als bv. nek- en schouderklachten, muisarm doet je opbranden als volwassene doe je hetzelfde omdat je gelooft alsnog te kunnen krijgen wat in je jeugd ontbrak: liefde, warmte, acceptatie het kind hoopt toch te krijgen wat het nodig heeft door maar beter zijn best te doen
36
Valse macht het kind legt de schuld bij de ouders; het komt door hen dat het kind niet krijgt wat het nodig heeft als volwassene vind je dat de ander niet deugt of jou benadeelt, je denkt snel dat anderen tegen je zijn Valse Macht kan leiden tot: irritatie woede stressklachten agressieve gedachten/daden superioriteitsgevoelens
37
Ontkenning van de de eigen behoefte
het kind overtuigt zichzelf dat het niets nodig heeft als volwassene ben je vaak meester in het relativeren, wegredeneren van je eigen behoeften Ontkenning van Behoeften: je gevoelens wegstoppen en jezelf verdoven door te veel werken, veel te roken/drinken/eten hoofdpijn verslavingen eetstoornissen
38
slachtoffer redder aanklager
De Drama Driehoek slachtoffer redder aanklager
39
Basis Communicatie Zorgvuldig op de Relatie Duidelijk op de Inhoud
40
Harvard Onderhandelingsmodel
limbisch, exploreren, angst cortex limbisch, limbisch, machteloosheid boos
41
macht
42
Positief heretiketteren
De mens is niet zijn: Emotie Afweer
43
Wie is de mens dan wel? Nature = natuur, biologie dna
Nurture= omgeving cultuur
44
Authenticiteit = Biologie
Klopt!!
45
2 wetten van verwarring 1. je bent al wie je bent, anderen vertellen wie je bent. Zo kun je een zelfbeeld ontwikkelen zonder dat het je juiste zelfbeeld is. 2. Waar je op gestraft of gecorrigeerd bent Is je authenticiteit = je Talent
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.