Download de presentatie
1
Stimulerend Snoezelen
Joke Coenen, Carmen Mercelis, Patricia ‘t Jampens, Ruben Vrachten
2
Heute bin ich Fröhlich, so Fröhlich war ich nimmer...
Stimulerend Snoezelen
3
Stimulerend Snoezelen
Overzicht Probleem- en doelstelling Methodologie Doelgroep Methode Basale Stimulatie Snoezelen Praktijk Product: Sfeerbeelden voorstelling Sfeerbeelden knutselen Stimulerend Snoezelen
4
Probleem- en doelstelling
De ‘Sprankel’ Kleuters type 2 Nieuwe doelgroep Startvraag: Stimulerende materialen Info rond aangepaste basishouding Aandachtspunten: duurzaam, compact en verplaatsbaar Stimulerend Snoezelen
5
Stimulerend Snoezelen
Methodologie Basiswerk: Fröhlich Literatuurstudie (Timmers-Huigens, snoezelen, wetenschappelijke artikels,…) Bezoek ‘Blijdorp’ Stimulerend Snoezelen
6
Stimulerend Snoezelen
Doelgroep Algemeen Onze doelgroep Ontwikkelingspsychologie Piaget Timmers - Huigens Normale ontwikkeling Gedragsproblemen bij de doelgroep Stimulerend Snoezelen
7
Stimulerend Snoezelen
Algemene doelgroep Personen met een ernstige mentale handicap Beperkte belevings- en uitingsmogelijkheden Individuele benaderingswijze Stimulerend Snoezelen
8
Stimulerend Snoezelen
Onze doelgroep Buitengewoon onderwijs Type 2 Kalenderleeftijd: 2,5 tot 5 jaar Ontwikkelingsleeftijd: 12 tot 18 maanden Vergelijking ernstige met matige mentale handicap Stimulerend Snoezelen
9
Ontwikkelingspsychologie
Piaget Sensori motorische fase (0- 24 maanden) Motoriek en sensoriek Ervaringen Trial-and-error Timmers-Huigens Lichaamsgebonden ervaringsfase Contact nemen Snoezelen en Basale Stimulatie Stimulerend Snoezelen
10
De normale ontwikkeling
Schema kalenderleeftijd (vanaf pagina 16) Ongelijk ontwikkelingsprofiel Stimulerend Snoezelen
11
Gedragsproblemen bij de doelgroep
Stereotypieën als autostimulatie Verwerkingsproblematiek van prikkels Stimulerend Snoezelen
12
Methode Basale Stimulatie
Definitie Twee aspecten van B.S. Zintuiglijke waarneming Nabije zintuigen Verte zintuigen Waarneming en beweging Waarneming en communicatie Andere auteurs en praktijkwerkers Stimulerend Snoezelen
13
Methode Basale Stimulatie
Definitie: « Basale Stimulatie is een benaderingsmethode waarbij de begeleider somatische, vibratorische en vestibulaire prikkels uitlokt bij mensen, die dit zelf niet of nauwelijks kunnen. Deze lichaamsgebonden ervaringen doen de bewoner zijn lichaam voelen, gewaarworden als vertrekpunt (basis) om mogelijks ook met de ruimere omgeving in contact te komen. » (Fröhlich, 1995) Stimulerend Snoezelen
14
Stimulerend Snoezelen
Twee aspecten van B.S. Stimuleringsmethode Basishouding Stimulerend Snoezelen
15
Zintuiglijke waarneming
Ontvangen van prikkels Leggen van zinvolle verbanden Betekenisverlening uitwisselingsproces: info zoeken/ opnemen/ verwerken Stimulerend Snoezelen
16
Stimulerend Snoezelen
Nabije zintuigen Vibratorische waarneming Trillingen Somatische waarneming Huid, spieren en gewrichten Kanalen: proprioceptie/ beweging/ tactiele waarneming Vestibulaire waarneming Zwaartekracht Beweging in ruimte Stimulerend Snoezelen
17
Stimulerend Snoezelen
Verte zintuigen Orale stimulatie Reuk en smaak Mondgeluiden Auditieve stimulatie Vibratorische ervaringen Gehoororgaan Tactiele stimulatie Visuele stimulatie Sterk contrasterende materialen Stimulerend Snoezelen
18
Waarneming en beweging
Nauw verbonden Voorbeeld: oog-handcoördinatie Grenzen aan de waarneming Stimulerend Snoezelen
19
Waarneming en communicatie
« Leven en communicatieve bekwaamheid vallen nagenoeg samen. » (Fröhlich, 1995) Lichaam als belangrijkste communicatieorgaan Lichaamscontact Communicatieproblemen Stimulerend Snoezelen
20
Andere auteurs en praktijkwerkers
Winfried Mall ‘Basale Communicatie’ Philip Vanmaekelbergh Luk Bekaert Christel Bienstein Nakker ‘Individuele ontwikkelingsondersteuning’ Stimulerend Snoezelen
21
Stimulerend Snoezelen
Wat? Snuffelen en doezelen Individueel Link Basale Stimulatie Overeenkomsten Verschil Belang sfeerbepalende middelen Vormen, materiaal, verlichting, klimaat, muziek, kleuren Stimulerend Snoezelen
22
Stimulerend Snoezelen
OMGEVING MENSENLIJK GEDRAG SFEER STEMMING Verlichting Kleuren Materiaal Klimaat Muziek Geur ... Omgangs- en bejegening-vormen Stimulerend Snoezelen
23
Stimulerend Snoezelen
Belang van kleuren Kleurensymboliek Rood - groen Geel - blauw Oranje - turkoois Geelgroen - violet Kritiek Stimulerend Snoezelen
24
Stimulerend Snoezelen
Praktijk Verzorgingsmomenten Vrije momenten Basishouding van Basale Stimulatie Bewegingspedagogiek van Veronica Sherborne Stimulerend Snoezelen
25
Verzorgingssituaties
Hulp Tijd Bewuste houding? Structuur? Zindelijkheidstraining, eten en drinken, beweging, activiteiten en therapie, en vrije momenten Stimulerend Snoezelen
26
Stimulerend Snoezelen
Vrije momenten Ervaring Rust Beweging = verandering Aanraking Duidelijke overgang: vrij moment - begeleide activiteit Stimulerend Snoezelen
27
Stimulerend Snoezelen
Basishouding van B.S. Afwisseling van actieve momenten en rustmomenten Bewust en intens spelen Ongestoord rusten Ritualiseren Stimulerend Snoezelen
28
Stimulerend Snoezelen
Basishouding van B.S. Inrichting van de leerruimte Sfeer en structuur Kleine omhullende ruimtes Nissen (Affolter, 1987) Snoezelkamertjes (Nielsen) Draaifauteuil Lichtinval, akoestiek, klimaat, vorm,… Stimulerend Snoezelen
29
Stimulerend Snoezelen
Basishouding van B.S. Interactieaanbod Relatieopbouw Aangepaste communicatievorm Deelname aan dagdagelijkse activiteiten Stimulerend Snoezelen
30
Bewegingspedagogiek van Veronica Sherborne
Bewegingservaring Essentiële thema’s Basisprincipes Lichaamsbewustzijn Relaties Ruimtebewustzijn Stimulerend Snoezelen
31
Stimulerend Snoezelen
Product Kastje Draaifauteuil Leidraad Activiteitenmap Stimulerend Snoezelen
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.