Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdTessa Timmermans Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Kritische vrienden: gevraagd en ongevraagd advies Kritische vrienden van de
2
Kritische vrienden Renée van Eijk, Jelmer Evers, Ferry Haan, Tingue Klapwijk, Ilja Klink, Bernie Kooistra, Leo de Kraker, Dominique Majoor, Jeanette van Ommen, Marco Snoek, Jaap Versfelt, Geert-Jan Wassink, Sjouke Wouda Adviezen: Lerarenopleidingen Masteropleidingen Lerarenregister Selectie aan de poort …
3
Lerarenopleidingen Veel gebeurd – Kenisbasis en kennistoetsen – Opleiden in de school – Onderzoek – Nieuwe routes Nog steeds kritiek: – Na-ijl effect – Lokale incidenten – Gebrek aan flexibiliteit
4
Spelen op zeker Kwaliteitsborging gericht op het uitsluiten van risico’s Kennisbasis en kennistoetsen leiden tot strak uitstroom profiel: eenvormigheid en starheid Schijnverbetering: borging van wat in digitale MC toetsen te toetsen is (lagere beheersingsniveau’s) Is dat de kern? Overijverige examencommissies blokkeren flexibele routes voor deeltijders en zij-instromers Beheersing en controle ipv lef en ondernemerschap
5
Borging van buitenaf of van binnenuit Regels en externe beoordeling overheersen het professionele debat en eigen oordeelsvermogen. Digitale kennistoetsen: controle van buitenaf zonder discussie of dialoog Alternatief: eerstegraads opleidingen: collegiale audits – professionele dialoog – en leren van elkaar en – ruimte voor innovatieve toetsvormen: Kwaliteitsborging met een lerend karakter Lerarenopleiders als rolmodellen
6
Systeemscheiding Tussen initiële opleiding en beroep – Volle verantwoordelijkheid vanaf de start – Startbekwaam is volledig bekwaam – Overheidssturing vooral op de opleiding – Overladen programma: instrumentele vaardigheden om te overleven – Geen ontwikkelpaden in het beroep (bv JK/OK) – Isolement: spelen op zeker ipv innovatiekracht Doorbreek isolement en versterk het continuum
7
Qualified teacher status Variatie aan routes. Leraarschap niet borgen via routes, maar route-onafhankelijk via bekwaamheidsniveau als eenduidig referentiekader Aanvullende referentiekaders voor verdere ontwikkeling (waaronder ‘master’) Volledige bevoegdheid na enige jaren werkervaring en beoordeling
8
HBO-WO als schijntegenstelling Alleen WO-masters in VWO? Verschil in effectiviteit? Discussie over academische pabo? Focus op samenwerking en krachten bundeling (ook EdK, etc.)
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.