Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdGodelieve de Smedt Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
De kunst van de schoolklas binnen de docentenopleiding
Schoolexamenproject Docentenopleiding Beeldende Kunst en Vormgeving Vincent Baake en Marius Kingma ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten
2
Aanleiding 10 jaar ervaring met het schoolexamenproject.
Rendement is hoog: positieve reacties, goede resultaten, hoge motivatie studenten. Uniek voorbeeld van hoe studenten de in de opleiding aangeboden theorie in de praktijk kunnen brengen, op een niveau dat in de stage niet aan de orde komt. Daarom willen we deze good practice laten zien.
3
Doelgroep Kunstvak Beeldend 2e Fase, praktijk en kunsttheorie.
4
De School van Athene als metafoor voor het schoolexamenproject
met Plato als representant voor de theorie en Aristoteles als representant voor de praktijk.
5
Omschrijving Studenten ontwerpen onderwijs voor zowel de praktische als theoretische schoolexamenopdrachten. Contact tussen student en leerling via social media.
6
Omschrijving Slotdag op de opleiding waarbij studenten leerlingenwerk evalueren en beoordelen, een proefwerk afnemen en workshops en/of lezingen organiseren in binnen- en buitenschoolse kunsteducatie.
7
Onderwijseenheden als fundament voor het project
Projectdag
8
Impressie Film DBKV SOP 2014 Gemaakt door Bionde de Ruiter Student DBKV
9
Integraal competentiegericht opleiden Ervaringsgericht leren
Synthese van theorie en praktijk Hoog realistisch gehalte Samenwerkend leren Het competentiegericht opleiden binnen de onderwijspraktijk van de school vormt tegenwoordig een breed gedragen denk- en werkwijze in het opleiden van docenten (Struyven & Ceulemans, 2013). De integratie van theorie in de onderwijspraktijk gebeurt op ervaringsgerichte wijze, aansluitend bij de leerbehoeften en -vraagstukken die studenten tijdens hun project ontdekken (Lunenberg & Korthagen, 2009). De complexiteit van deze projectmatige werkwijze legt sterk de nadruk op het ontwikkelen van competenties rondom het samenwerkend leren en de integratie van de beeldende vakken in het onderwijs (Lutters, 2013). Door letterlijk en figuurlijk de (kunst van de) schoolklas de docentenopleiding in te krijgen (Kelchtermans, 2013), en hiermee het schoolexamenprogramma bij studenten te introduceren, komen alle elementen van ontwikkelen, uitvoeren en evalueren binnen het programma van de beeldende vakken aan bod.
10
Activerend, stimulerend en confronterend
11
Kennis/ervaring opdoen:
Constructie van opgaven Evalueren en beoordelen Begeleiden van leerlingen Leren organiseren Leren samenwerken Leren verantwoordelijkheid te nemen en te dragen Leren uitvoeren van onderwijs
12
Visie Schoolexamenproject past in de visie van het ervaringsgericht leren en sluit aan bij opvattingen van Korthagen en Kelchtermans. Er is een wisselwerking tussen theorie en praktijk. Zijn er nog vragen?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.