Download de presentatie
GepubliceerdMargaretha Coppens Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Leerdoel: je kunt herkennen wat bij geschiedenis hoort.
WAT HOORT BIJ GESCHIEDENIS? WAT HOORT BIJ GESCHIEDENIS? OEFENING: Bedenk bij de volgende afbeeldingen waar ze bij horen: Tijd van de: Dieren? Aapmensen? Mensen (geschiedenis)? Leerdoel: je kunt herkennen wat bij geschiedenis hoort.
2
Leerdoel: je kunt herkennen wat bij geschiedenis hoort.
? WAT HOORT BIJ GESCHIEDENIS? BRON 11: Links een oud skelet dat is gevonden. De onderzoekers hebben haar Lucy genoemd. Rechts een tekening van hoe Lucy eruit moet hebben gezien. Ze droeg haar kinderen bij zich, at waarschijnlijk plantaardig voedsel en liep rechtop. Tijd van de aapmensen Leerdoel: je kunt herkennen wat bij geschiedenis hoort.
3
Leerdoel: je kunt herkennen wat bij geschiedenis hoort.
? WAT HOORT BIJ GESCHIEDENIS? BRON 12: Hieronder zie je een kindergraf. Een jongen en een meisje liggen met hun hoofden tegen elkaar. De kleding is versierd met wel 6000 kralen. Naast de skeletten liggen ivoren speren, lansen en sieraden. Tijd van de mensen Leerdoel: je kunt herkennen wat bij geschiedenis hoort.
4
Leerdoel: je kunt herkennen wat bij geschiedenis hoort.
? WAT HOORT BIJ GESCHIEDENIS? BRON 13: De vondst van deze schedel was groot nieuws in “Dit is de belangrijkste vondst van de laatste honderd jaar”, zei de Leidse prehistoricus Wil Roebroeks toen over deze vondst. Het gezicht is veel platter dan van een aap. De gevonden hoektanden zijn kleiner dan die van een chimpansee. Volgens veel onderzoekers kan dit geen aap zijn. Tijd van de aapmensen Leerdoel: je kunt herkennen wat bij geschiedenis hoort.
5
Leerdoel: je kunt herkennen wat bij geschiedenis hoort.
? WAT HOORT BIJ GESCHIEDENIS? BRON 14: In deze tijd waren de meest ontwikkelde wezens in staat om even rechtop te Lopen. Ze hielden dat niet lang vol. Ze aten plantaardig voedsel dat ze verzamelden. Ze leefden in groepsverband. Tijd van de dieren Leerdoel: je kunt herkennen wat bij geschiedenis hoort.
6
? WAT HOORT BIJ GESCHIEDENIS? Tijd van de aapmensen
BRON 15: Op deze tekening zie je Neanderthalers. Ze leefden vanaf ongeveer jaar voor het ontstaan van de eerste mensen zoals wij. Ze stierven uit ongeveer jaar na het ontstaan van de eerste mensen zoals wij. Ze begroeven hun doden. Op een skelet is het stuifmeel van bloemen aangetroffen, maar het blijft de vraag of de bloemen echt in het graf zijn meegegeven. Het stuifmeel kan er ook op natuurlijke wijze terecht zijn gekomen. BRON 15: Op deze tekening zie je Neanderthalers. Ze begroeven hun doden. Op een skelet is het stuifmeel van bloemen gevonden. Maar het is niet zeker of er echt bloemen in het graf zijn meegegeven. Misschien is het stuifmeel er wel door de wind terecht gekomen... Tijd van de aapmensen (maar bijna net zo denkend als de homo sapiens sapiens, zeker als er bloemen in het graf zijn gelegd!) Leerdoel: je kunt herkennen wat bij geschiedenis hoort.
7
? WAT HOORT BIJ GESCHIEDENIS?
GESCHIEDENIS GAAT OVER MENSEN VAN VROEGER Maar niet alles wat mensen gedaan hebben hoort bij geschiedenis: NIET dat mensen: WEL dat: 1. eten 5. de oude grieken in meer dan 1 god geloofden 5. de oude grieken in meer dan 1 god geloofden 2. slapen 6. Israël pas sinds 1948 een eigen regering heeft 6. Israël pas sinds 1948 een eigen regering heeft 3. groeien 7. mensen vóór 1800 minder het milieu vervuilden 7. mensen vóór 1800 minder het milieu vervuilden 4. geluk willen 8. veel mensen rond 1900 graag oorlog wilden 8. veel mensen rond 1900 graag oorlog wilden WAT IS HET VERSCHIL? GESCHIEDENIS GAAT OVER VERANDERINGEN IN WAT MENSEN HEBBEN GEDACHT EN GEDAAN (niet over dingen die door de tijden heen hetzelfde blijven, zoals 1,2,3,4!) WAT HEB JE ERAAN? HET IS TOCH ALLEMAAL AL GEBEURD? Leer geschiedenis om: Zoek van elk doel hiernaast (a,b,c,d) een voorbeeld uit het rijtje hierboven (5,6,7,8). Bedenk welke kleur ze moeten krijgen. a. te voorkomen dat iets weer gebeurt a. te voorkomen dat iets weer gebeurt b. situaties weer terug te krijgen b. situaties weer terug te krijgen c. situaties van nu beter te begrijpen c. situaties van nu beter te begrijpen d. op nieuwe ideeën te komen d. op nieuwe ideeën te komen Leerdoel: je kunt herkennen wat bij geschiedenis hoort.
8
? WAT HOORT BIJ GESCHIEDENIS?
- Dat mensen drinken als ze dorst hebben - Dat mensen landbouw hebben uitgevonden - Dat mensen landbouw hebben uitgevonden - Dat in 1945 voor het eerst kernwapens zijn gebruikt - Dat in 1945 voor het eerst kernwapens zijn gebruikt - Dat de kleur haar van mensen verschillend is - Dat veel mensen niet meer in God geloven - Dat veel mensen niet meer in God geloven - Dat je na je melkgebit je echte tanden krijgt WELKE OVERBLIJFSELEN KUNNEN BIJ GESCHIEDENIS HOREN? Overblijfselen van 60 miljoen jaar Overblijfselen van jaar Overblijfselen van jaar Overblijfselen van 3 miljoen jaar Leerdoel: je kunt herkennen wat bij geschiedenis hoort! Leerdoel: je kunt herkennen wat bij geschiedenis hoort. Leerdoel: je kunt herkennen wat bij geschiedenis hoort.
9
NEDERLAND IN DE STEENTIJD
Nog net gered
10
NEDERLAND IN DE STEENTIJD
11
NEDERLAND IN DE STEENTIJD
Het ontstaan van landbouw in de wereld = landbouwrevolutie = revolutie van de nieuwe steentijd = neolithische revolutie
12
je kunt samenlevingen van vóór en ná de landbouwrevolutie herkennen.
NEDERLAND IN DE STEENTIJD LEERDOEL: je kunt samenlevingen van vóór en ná de landbouwrevolutie herkennen.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.