Download de presentatie
GepubliceerdJulius Devos Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Valkuilen bij het ontwerpen volgens 4C/ID
Jeroen van Merriënboer 4C/ID gebruikersdag 13 november 2008, Rotterdam
2
Leertaken Oversimplificatie van de taken in plaats van ontwerpen van ondersteuning en begeleiding
3
Taakklassen Onvoldoende taken per taakklasse / (dus) te weinig variatie op hetzelfde niveau van moeilijkheid
4
Leerdoelen Onvoldoende specifiek om zinvolle feedback te kunnen geven
5
Ondersteunende informatie
Geven van ondersteunende informatie omdat die “in het boek staat” – niet omdat die relevant is voor de taakklasse
6
Cognitieve strategieen
Analyseer niet als algorithme (doe dit, dan dat...) maar als heuristiek (probeer deze vuistregels eens...)
7
Mentale modellen Vaak modellen met één enkel perspectief en nadruk op soort-van (taxonomie) en deel-van relaties (partonomie)
8
Procedurele informatie
Vaak onvoldoende toegankelijk tijdens taakuitvoering
9
Cognitieve regels Analyseren van routines is niet erg populair – maar dit lijkt weer te veranderen
10
Vereiste voorkennis Analyses vaak te optimistisch; lerenden weten vaak minder dan verwacht
11
Deeltaakoefening Belang wordt nogal eens onderschat (niet constructivistisch genoeg?)
12
Vragen en discussie
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.