De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Hoe bescherm ik mijn logo, merk of productnaam?

Verwante presentaties


Presentatie over: "Hoe bescherm ik mijn logo, merk of productnaam?"— Transcript van de presentatie:

1 Hoe bescherm ik mijn logo, merk of productnaam?

2 - Een seminarie over intellectueel eigendom -
Hoe je logo, merk of product beschermen? - Een seminarie over intellectueel eigendom - © GEVERS 2015

3 Intellectuele Eigendom?
Beeldmerk: Vennootschapsnaam: Daimler AG Handelsnaam: SMART Domeinnaam: 3D: Design: Carrosserie Copyright: Handboek Octrooi: Motor, Verf © GEVERS 2015

4 Voorwaarden en duur Intellectuele Eigendomsrechten
IE Overzicht Voorwaarden en duur Intellectuele Eigendomsrechten ® TM PAT pending GEHEIM Nieuw Eigen Karakter Stempel van de Auteur 5 jaar (tot 25 jaar) 3 jaar Nee © GEVERS 2015

5 Deadlines voor samenhangendeIE-aanvragen
WANNEER STARTEN Deadlines voor samenhangendeIE-aanvragen © GEVERS 2015

6 Keuze en beschikbaarheid
WAT Keuze en beschikbaarheid Soort teken Definitie Regio Voorbeeld Vennootschapsnaam De naam waarmee een onderneming wordt geïdentificeerd in de statuten Nationaal Handelsnaam De naam waaronder een onderneming of ondernemer handel drijft en herkend wordt in het economisch verkeer Regionaal Merk Een teken dat dient om de waren en/of diensten van een onderneming te onderscheiden van deze van andere ondernemingen Beneluxmerk Internationaal merk Gemeenschapsmerk (Europees) Domeinnaam Een virtueel adres dat toegang verschaft tot een website en een bestanddeel van een adres vormt Nationaal (ccTLD) Regionaal (rTLD) Internationaal (gTLD) Gevers Legal nv gevers.be gevers.eu gevers.com gevers.asia © GEVERS 2015

7 1 stap naar vrijwaring voor gebruik 3 stappen naar bescherming
WANNEER 1 stap naar vrijwaring voor gebruik 3 stappen naar bescherming STAP 1 ONDERZOEK STAP 2 DEPOT STAP 3 BEWAKING Depot Publicatie Registratie/Verlening Prioriteit na Depotdatum: 6 maand (Merk en Model) 12 maand (Octrooi) Nieuwheid (Octrooi) Gratietermijn (Model) Enige (Merk)depot bestaande Modellen, Octrooien(nieuwheid) of Merken(commerciële tekens) Jongere depots of gebruiken van modellen, octrooien, merken of commerciële tekens Sectorkennis ! Beschikbaarheids- of Nieuwheidsonderzoek Parameterkeuze Administratie Timing Merkbewaking Marktinformatie (deposantennaam)Bewaking © GEVERS 2015

8 Procedure Merkregistratie in Benelux
WANNEER Procedure Merkregistratie in Benelux DEPOT Eerste dag van de aanvraag (rangorde) + 10 jaar: steeds vernieuwbare registratie cfr: USA: ™ Formaliteiten: Wie, Wat, Klassen, Taksen. Ontvangst- en Publicatiebevestiging 2 maand PUBLICATIE voor Oppositiedoeleinden OFFICIEEL ONDERZOEK 2 maand Oppositie op relatieve gronden (alleen Merken): Oppositieperiode duurt tot 2 maand na publicatie en in geval van oppositie werkt deze opschortend OPPOSITIE 2 tot 12 maand + 2 maand Beroep bij nationale Hoven van Beroep tegen mogelijke negatieve beslissing 2 maanden tellende Cooling off-periode kan worden verlengd op wederzijds verzoek (per 4 maand) REGISTRATIE Eerste dag van bescherming : start exclusieve rechten + 5 jaar: gebruikstermijn en gedoogtermijn cfr: USA: ® © GEVERS 2015

9 Patents Filing strategy BE + PCT
Search Drafting BE filing -2 months months 12 months 18 months months EP US CN Official Report PCT filing Publication Refund ? Commercial launch Maximum valorization Amend © GEVERS 2015

10 Handige Websites met IE-Bronnen
alle IE-info met advies alleen Merken geldig in de Benelux Merken en Modellen in de hele EU Internationale merken, modellen & octrooien alle IE info in België Wereldwijde octrooidatabank Europese octrooien © GEVERS 2015

11 steeds ‘online’: Johan.dedeckel@gevers.eu Jurgen.duyver@gevers.eu
Vragen? steeds ‘online’: © GEVERS 2015

12 Dank u voor uw aandacht! © GEVERS 2015

13 " GEVERS verklaart, noch direct, noch indirect, verbonden te zijn met de in deze presentatie genoemde ondernemingen dan wel hen te vertegenwoordigen. Alle merken en logos behoren toe aan hun respectievelijke eigenaren en worden uitsluitend gebruikt voor illustratieve doeleinden. Het zelfde geldt voor eventuele auteursrechten die aan de respectievelijke eigenaren toebehoren. De inhoud van de presentatie heeft de verstrekking van algemene informatie tot doel. Het houdt geen professionele adviesverlening in en dient derhalve ook niet als zodanig gebruikt te worden." © GEVERS 2015

14 Voor meer tips en persoonlijk advies, ga nu langs bij onze stand
“Slim omgaan met merken, octrooien en intellectuele eigendom”


Download ppt "Hoe bescherm ik mijn logo, merk of productnaam?"

Verwante presentaties


Ads door Google