De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Preventie, Voorlichting en Advies Ouderavond Eckart College 13 april

Verwante presentaties


Presentatie over: "Preventie, Voorlichting en Advies Ouderavond Eckart College 13 april"— Transcript van de presentatie:

1 Preventie, Voorlichting en Advies Ouderavond Eckart College 13 april
Preventie, Voorlichting en Advies Ouderavond Eckart College 13 april Danielle van Pareren Senior Preventiewerker regio Zuidoost Brabant 1

2 DRUGS?! 2

3 Drugs Verdovende werking: Stimulerende werking:
Alcohol, GHB, Heroïne, Morfine, Slaap- en kalmeringsmiddelen, Methadon. Stimulerende werking: Cocaïne, XTC/MDMA, Speed, Nicotine, Cafeïne, Taurine, Ritalin, Methamfetamines. Waarnemingsveranderende werking: Cannabis, LSD, Paddo’s, Ketamine 3

4 Volgens de (opium)wet Legale drugs Tabak Koffie, thee, cacao Alcohol
Smart products Algemene bepalingen van de Warenwet Het gedoogbeleid Lijst 2: soft drugs Cannabisproducten Illegale drugs Lijst 1: hard drugs Heroïne, XTC, cocaine, speed, GHB

5 Hasj en Wiet Effecten Risico’s Versterkt je gevoel
en wat je ziet Onverschilligheid Honger “vreetkick” Lach- en giechelbuien/ “lachkick” Gaten in het korte-termijn-geheugen Schadelijk voor de luchtwegen Negatieve invloed op psychische klachten Desinteresse in andere zaken/ ontnemen van ambities (zorgeloosheid) Relaxed wordt passief Leercurve

6 XTC (MDMA) Effecten Risico’s
Zowel oppeppend als bewustzijnsveranderend Helder, relaxed, op zijn gemak (Mellow) Behoefte aan contact en intimiteit: ‘Love drug’ Werking: 4 -6 uur Vreemde stoffen Oververhitting Misselijkheid, hogere bloeddruk, versnelde polsslag Depressies, angstaanvallen en psychoses Bij fors gebruik hersenschade (geheugen)

7 Stadia van gebruik Kennismaking Stop Experimenteren Stop
Geïntegreerd gebruik Stop Excessief gebruik Stop Verslaving Stop

8 Die van ons, die doe dà niet!
Die van ons, die doe dà niet! Experimenteren…. Voor het experimenteren Ga het onderwerp niet uit de weg Bevorder zelfstandigheid en zelfvertrouwen Leer uw kind “nee” zeggen Leer uw kind omgaan met emoties: boosheid, woede, verdriet en pijn. Help verveling voorkomen Heb kennis over de middelen Tijdens het experimenteren Praat erover Blijf aandacht geven Geef regels en stel grenzen Besef de noodzaak van nieuwsgierigheid Vergroot uw kennis Het gaat er niet om hoe vaak u over genotmiddelen praat, maar wel hoe u hierover praat (open en in een positieve sfeer en op een goed moment) 8

9 Algemene signalen Concentratieproblemen Vermoeidheidsklachten
Algemene signalen Concentratieproblemen Vermoeidheidsklachten Schoolverzuim Verlies van vrienden/andere vrienden Nalatigheid met afspraken Geen interesse in omgeving Veel ruzie thuis Sterk afwijkend gedrag Geldproblemen Veelvuldig praten over middelen en gebruik (vooral met vrienden) !!!!!Intuitie!!!!! 9

10 Websites voor extra informatie

11

12 ALCOHOL?! Stappen … leuk toch, deed ik vroeger ook…. Kan er nu toch ook mee omgaan…..uitgaan zonder alcohol is geen uitgaan ?! Uitgaan is gewoon ook leuk dus waarom mijn kind niet…..? Moeilijke dilemma's in de opvoeding…. Moet kunnen … is toch gewoon gezellig…. Waarom drinken jongeren? Maatschappelijk aanvaard, Overal verkrijgbaar, Groepsdruk, Positief imago, Reclame ,Meer geld tot hun beschikking Mixdrankjes, indrinken, tolerantie ouders, Alcohol maakt losser, minder kritisch en verbroedert 12

13 Verbod op alcohol tot 18 jaar: zin of onzin?
Waarom de leeftijdsgrens verhogen? Tweederde van de 27 Europese landen hanteert inmiddels een leeftijdsgrens van 18 jaar of hoger. Er is veel bewijs voor de nadelige effecten van alcohol voor jongeren. Alcoholgebruik kan leiden tot lichamelijke en psychische gezondheidsproblemen. Bovendien, hoe jonger de gebruiker des te groter zijn gevoeligheid voor alcohol. Problemen variëren van acute alcoholvergiftiging tot hersenbeschadigingen bij langdurig veel drinken Verbod op alcohol tot 18 jaar: zin of onzin? Henk Garretsen 9 augustus 2012 Een initiatiefwetsvoorstel om de alcoholleeftijd naar 18 jaar te brengen wordt gesteund door een meerderheid van de Tweede Kamer. Nu geldt deze leeftijdsgrens alleen voor de verkoop van sterke drank. Het plan is om deze grens te gaan hanteren voor alle alcoholhoudende dranken. Goed idee? Verschillende kanten hebben om een verhoging van de alcoholleeftijd gevraagd. Het pleidooi kwam van Marleen Barth, voorzitter van GGZ Nederland, de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde en Nico van der Lely, kinderarts en oprichter van de eerste alcoholkliniek voor jongeren. Ook het Trimbos-instituut, het landelijke kennisinstituut op het gebied van geestelijke gezondheid en verslaving, en STAP, het Nederlandse Instituut voor Alcoholbeleid willen de leeftijdsgrens verhogen. Tweederde van de 27 Europese landen hanteert inmiddels een leeftijdsgrens van 18 jaar of hoger. Waarom de leeftijdsgrens verhogen? Er is veel bewijs voor de nadelige effecten van alcohol voor jongeren. Alcoholgebruik kan leiden tot lichamelijke en psychische gezondheidsproblemen. Bovendien, hoe jonger de gebruiker des te groter zijn gevoeligheid voor alcohol. Problemen variëren van acute alcoholvergiftiging tot hersenbeschadigingen bij langdurig veel drinken. Onder andere de periodiek terugkerende berichten over het aantal comazuipers in Nederland hebben geleid tot een roep om aanscherping van het beleid. In 2011 meldden kinderartsen 762 gevallen, 12 procent meer dan het jaar ervoor. Gemiddeld zijn de jongeren ruim 15 jaar, de jongste was 10. Verhoging van de leeftijdsgrens moet het alcoholgebruik terugdringen. Daarnaast zijn voorlichting, toezicht en handhaving gebaat met een duidelijke, eenduidige leeftijdsgrens. Ja, het werkt In het alcoholbeleid is een onderscheid te maken in maatregelen die het aanbod van alcohol beperken, maatregelen die de vraag naar alcohol tegengaan en maatregelen die gericht zijn op het beperken van schade ten gevolge van alcohol (harm reduction). Maatregelen die het aanbod beperken, omvatten bijvoorbeeld accijnsverhoging en allerlei maatregelen zoals een verbod op verkoop in supermarkten en een verbod op happy hours. Bij het tegengaan van de vraag gaat het vooral om mediacampagnes en voorlichting op scholen. Bij harm reduction valt te denken aan maatregelen rond alcohol en verkeer. Aanbodbeperkingen en sommige ‘harm reduction’-maatregelen zijn in verhouding effectief. Educatieve maatregelen alleen leiden niet of nauwelijks tot gedragsverandering. Het verhogen van de minimum leeftijd voor het kopen van alcohol is een effectieve maatregel die onder de eerste categorie valt: de beperking van het aanbod, in dit geval voor een bepaalde groep. Voor elke maatregel die de beschikbaarheid van alcohol beperkt, geldt overigens dat mensen die al (veel) drinken dat gewoonlijk blijven doen, maar het aantal mensen dat gaat beginnen met (veel) drinken neemt af. Is leeftijdsgrens te handhaven? Het is nu zo dat jongeren onder de 16 jaar die alcohol willen kopen daar redelijk gemakkelijk in slagen. Onderzoek met zogenaamde mystery shoppers wijst uit dat veertien- en vijftienjarigen geen problemen hebben om alcohol via de detailhandel te verkrijgen. Daarnaast blijkt het voor jongeren eenvoudig om alcohol te bestellen via internet. Het is een illusie om te verwachten dat een leeftijdsgrens echt goed kan worden gehandhaafd, een jongere die aan drank wil komen, zal daarin slagen. Toch gaan er minder jongeren drinken. Veel jongeren (en hun ouders) houden zich namelijk wel aan de gestelde leeftijdsgrenzen. De norm zal naar verwachting op termijn verschuiven. En, bij een leeftijdsgrens van 18 jaar zal het voor zeventienjarigen niet zo moeilijk zijn om alcohol te kopen maar voor veertien- en vijftienjarigen wordt het wel een groter probleem. Er zijn ook nadelen Natuurlijk zijn er nadelen. Elke maatregel die het alcoholgebruik effectief terugdringt, brengt met zich mee dat de alcoholindustrie en de horeca minder inkomsten kunnen verwachten wat kan leiden tot banenverlies. Het clandestien (in een minder gecontroleerde omgeving) drinken kan toenemen. Een geheel andersoortig argument is dat het overheidsbeleid veel te betuttelend wordt: het behoeden van jongeren voor alle risico’s leidt ertoe dat we daardoor alleen maar ‘watjes’ kweken. Doen of niet doen? Verschillende groepen zullen deze vraag verschillend beantwoorden. Veel volwassenen ondersteunen een verhoging van de leeftijdsgrens. Henzelf treft het ook niet. Niet alle jongeren van 16 tot 18 zullen er even blij mee zijn. Ook de alcoholindustrie en Horeca Nederland reageren kritisch. Maar vanuit volksgezondheidsperspectief lijkt er maar een antwoord mogelijk: doen. Henk F.L.Garretsen is hoogleraar Health Care Policy en directeur van Tranzo aan de Universiteit Tilburg

14 Feiten - schade Korte termijn Slechtere schoolprestaties
Minder goed slapen Geweld (slachtoffer/ dader tijdens het uitgaan) Black-out (vaak voorkomend) Alcoholvergiftiging Vaker seksueel actief/ vaker onveilige seks Lange termijn De hersenen ontwikkelen zich minder Jong drinken: meer kans op verslaving Meer kans op gebruik tabak en drugs Kans lichamelijke klachten en verslaving Doorgroeien tot 25ste Rond 15,16 jaar zijn pubers lichamelijk volgroeid. Vroeger gingen ze ervan uit dat de hersenen dan ook wel waren uitgegroeid. De hersenomvang van een 6-jarig kind is namelijk al 95% van een volwassen brein. Je zou denken dat er dus niet zo heel veel meer gebeurt, maar het blijkt dat je hersenen blijven doorgroeien/veranderen tot 25ste! Verloop ontwikkeling De hersenen bestaan uit verschillende onderdelen die met elkaar in verbinding staan. Onder invloed puberhormonen (oa testosteron) ontwikkelen de hersenstructuur zich. Maar dit gebeurt ongelijk, zo is: het gedeelte van het gezichtsvermogen bijvoorbeeld als eerste ‘klaar’ Het middelste gedeelte, oa verantwoordelijk voor de coördinatie van de motoriek en de emotie (temporale cortex) ontwikkeld zich snel vooral op 15,16,17 jarige leeftijd. En het voorste gedeelte, het belangrijkste want dit is het gedeelte wat alles controleert en bestuurt (frontaal kwab), ontwikkeld zich langzamer. Deze ongelijke ontwikkeling zorgt aantal typische vormen van pubergedrag.

15 Controlesysteem in ontwikkeling
Moeite met: Plannen, organiseren en beslissen Prioriteiten stellen Gevolgen overzien Heftige emoties Eerder negatief Minder inlevingsvermogen Lagere impulscontrole Roekeloosheid (kicks) De frontaalkwab is als het ware het besturingsysteem van het brein, de hoofdmanager. Maar dit ontwikkeld zich langzamer dan de andere delen. Dit verklaart waarom pubers moeite kunnen hebben met: Plannen, organiseren en beslissen Prioriteiten stellen Gevolgen kunnen overzien Heftige emoties De emotiegebieden in de hersenen (aanwijzen: amygdala, insula, in temporale kwab) ontwikkelen zich in de puberteit juist heel snel, maar omdat de prefrontale cortex nog in ontwikkeling is, kunnen pubers hun emoties nog niet zo goed onder controle houden, wat zorgt voor heftige emoties en stemmingswisselingen. Soms reageert hij/zij heel verstandig, het andere moment niet voor rede vatbaar en heel emotioneel. Vragen: ‘Herkennen jullie dit?’ Dopamine Heftige emoties komt ook door dopamine: pubers zijn extra gevoelig voor dopamine. Dopamine wordt bijv extra aangemaakt als je verliefd bent. Het zorgt voor een gevoel van genot, blijdschap en welzijn. Door dopamine krijg je meer energie en ben je meer gefocust. Dit wordt nog eens versterkt doordat je spieren meer adrenaline afscheiden, waardoor je actiever wordt, en je bloedvaten zich vernauwen en je hartslag omhoog gaat, wat zorgt voor een gevoel van alertheid. Pubers krijgen dus een enorme kick van het verliefd zijn. Gaat het mis, dan komt daar nog een heftige emotie bovenop. Vooral omdat ze op die leeftijd niet goed weten dat dit vreselijke verdriet meestal na een week of zes wel overgaat. Dat overzicht hebben ze nog niet. Eerder negatieve emoties De prefrontale cortex is ook verantwoordelijk voor het beoordelen van emoties. Met de amygdala voel je emoties, maar met de prefrontale cortex kan je inschatten wat daarmee bedoelt wordt. En het blijkt dat pubers eerder negatieve emoties zien, ook al is dit niet het geval. Dus als je gewoon neutraal kijkt, heeft de puber het gevoel dat je boos kijkt. Ook met opmerkingen voelen ze zich sneller aangevallen, met als gevolg dat zij ook weer agressiever reageren. Dit komt ook omdat ze minder relativeringsvermogen hebben. Minder inlevingsvermogen Doordat ze dus minder goed emoties kunnen inschatten, vinden ze het ook moeilijker om zich in een ander in te leven. Daardoor kan het lijken alsof ze zich niets van een ander aantrekken en alleen op zichzelf gericht zijn. Lage impulscontrole De emotiegebieden zijn ook stimulerende systemen (genot, nu doen!, eerst genieten!), die normaal in toom gehouden worden door de prefrontale cortex (=voorste stukje van frontaalkwab). De prefrontale cortex controleert als het ware je gedrag. Die zorgt ervoor dat je eerst gaat nadenken over de gevolgen. Voorbeeld: Op een feest biedt iemand een drankje aan. Onder invloed van de amgydala denkt je kind “Ik wil nu dat drankje hebben! Want daar heb ik zin in, doe ik gezellig mee”. De prefrontale cortex zou er dan voor zorgen dat hij daarna denkt “Maar ik wilde vanavond nog gaan leren want ik heb morgen een proefwerk. Als ik nu alcohol drink kan ik straks niet goed leren en een onvoldoende voor biologie (prefrontale cortex).” Maar dat deel is nog niet ontwikkeld, dus waarschijnlijk zal hij het drankje aannemen. De prefrontale cortex houdt normaal ook de impulsen in bedwang. Maar pubers hebben daar dus meer moeite mee. Een beloning nu gelijk (een drankje) weegt zwaarder dan een beloning straks (goed cijfer voor proefwerk). Dit is ook de reden dat pubers gevoeliger zijn voor de directe beloning (nu lekker drankje), dan voor eventuele straf die meestal pas op langere termijn is. Dit is ook iets waar je rekening mee kunt houden met opvoeden. gevoel van ‘erbij horen’ kan je trouwens ook terug zien in genotgedeelte, en is dus extra gevoelig/speelt grote rol in puberteit Roekeloosheid Het niet onder controle houden van de impulsen vertaald zich soms in roekeloosheid, het gaat om de kick die ze tijdens het moment beleven. En denken dus niet na over eventuele gevolgen 15 15

16

17 De laatste jaren wordt er steeds meer onderzoek gedaan naar de invloed van alcohol op de ontwikkeling van de hersenen. Hier ziet u een voorbeeld van zo’n onderzoek. U ziet de hersenen van twee jongens van 15 jaar. De ene jongen drinkt niet. De ander drinkt veel en vaak. De jongens krijgen tijdens de test een taak waarbij ze hun geheugen moeten gebruiken (ze zijn niet onder invloed en vooraf mocht drie weken geen alcohol gedronken worden). De gekleurde vlekken laten zien welke delen van de hersenen actief worden. Bij de drinker gebeurt er duidelijk minder in de hersenen dan bij de jongen die niet drinkt. Dit laat dus zien dat er verschillen in hersenactiviteit zijn. De onderzoekers vermoeden dat dit door de alcohol komt, maar andere factoren kunnen natuurlijk ook meespelen. Er wordt nog steeds veel onderzoek naar gedaan, maar het is wel zeker dat alcohol iets doet met de ontwikkeling van de hersenen. Laatst is in het nieuws geweest dat alcohol niet schadelijk is voor de hersenen. Vragen: wie heeft dat gehoord? Kanttekeningen bij dit onderzoek: Gevolgen van het alcohol op de hersenen is gemeten door uitvoeren van aantal geheugentaken. Eerste vraag is of je met die taken specifieke hersenfuncties kan meten, maar belangrijkste is dat geen directe metingen van de hersenen zijn gedaan. Want het feit dat er geen effecten bij uitvoer van taken is gevonden, betekent niet dat er geen veranderingen in de hersenen zijn opgetreden. Uit ander onderzoek blijkt namelijk dat regelmatig binge drinken effect heeft op hersenstructuur en de hersenactiviteit, zonder dat je dit terug ziet in afwijkende prestaties op cognitieve taken. Dit komt waarschijnlijk doordat hersenen kunnen zich kunnen aanpassen, zodat andere hersendelen die taken overnemen. Dit overnemen van taken kan een effect zijn van alcohol drinken op korte termijn, maar effecten van alcohol drinken op hersenen op lange termijn zijn nog niet bekend… Daar moet nog meer onderzoek naar gedaan worden. Maar wat in ieder geval wel bekend is, is dat alcohol invloed heeft op de verbindingen tussen de hersendelen. Zoals eerder vertelt is er een verbinding tussen het controle gedeelte en het impulsgedeelte. Hoe sterker deze verbinding, hoe beter iemand zijn impulsen onder controle kan houden (en hoe zwakker, hoe impulsiever iemand dus is.) Het drinken van veel alcohol beïnvloed deze verbinding, waardoor iemand zijn impulsen minder onder controle kan houden. Gevolg is dat het impulsgedeelte gevoeliger wordt voor alcohol, waardoor hij nog meer gaat drinken, en hierdoor een grotere kans heeft op verslaving. Daarom helpt het juist om in de puberteit, als een jongere geen sterke controlefuncties heeft, duidelijke regels te stellen. Want mbt alcohol is er gevonden dat van de jongeren die al een sterke neiging hadden om alcohol te gaan drinken, het alcoholgebruik vooral escaleerde, wanneer hun ouders geen duidelijke regels stelden over alcoholgebruik. En behalve voor het effect op de ontwikkeling van de hersenen, heeft alcohol natuurlijk ook effect op sport en leerprestateies, en is schadelijk voor de organen en een grote veroorzaker van kanker (borst, mond, keel, slokdarm, darm, lever, alvleesklier…). Als alcohol nu in deze tijd uitgevonden zou worden het nooit op de markt komen. (groot risico kanker). Nog een reden dus om grenzen te stellen aan alcoholgebruik. Maar hoe doe je dat? (volgende sheet). Overige opmerking over schoolniveau: Alcohol kan effect hebben op schoolniveau, maar het is niet waar dat na één keer comazuipen het IQ al met tien punten zakt. Dit is niet bewezen. Wel gevonden dat intelligentieniveau van jongeren die regelmatig alcohol drinken lager is geworden, maar kan ook door andere factoren komen. Sowieso gaat het hier om alcoholgebruik over een langere termijn, niet om één avond ‘comazuipen’. 17 17 17 17

18 Totaal aantal opgenomen kinderen/ jaar/ NL
+1%

19 “Ik weet wel hoeveel mijn kind drinkt”
Onderzoek Ouders onderschatten het alcoholgebruik van hun kinderen Dan wil ik graag een aantal mythes met u doornemen… Veel ouders geven aan dat ze wel weten hoeveel hun kind drinkt. Echter, uit onderzoek blijkt… Andersom is het ook zo; kinderen weten vaak ook niet wat u drinkt. Dia 21 Vraag aan de ouders (met hand opsteken) “Bent u het eens met de aanpak van deze moeder: als je je kind thuis laat drinken, weet je tenminste wat hij/zij drinkt?” Antwoord: Vroeger werd aangeraden om thuis te leren drinken. Nu weten we dat dit averechts werkt. Uit onderzoek blijkt: Kinderen die thuis alcohol krijgen, drinken ook buitenshuis meer (bij vrienden, café, disco). (Situatie: Ah joh, ik krijg thuis toch ook drank, waarom zou ik nu niet mogen drinken?) De meeste kinderen onder de 16 jaar krijgen overigens hun alcohol van hun ouders. ` 19

20 Feiten – belevingswereld(en)
Feiten – belevingswereld(en) Hier & nu Identiteitsbesef Mateloos is stoer Status & indentiteit Grenzen / risico’s zoeken Lange termijn Gezondheidsbesef Mateloos is negatief Probleemverdringing Als probleem labelen In welk rijtje passen uw associaties? 20

21 Ouders U heeft meer invloed dan u denkt.
Ouders U heeft meer invloed dan u denkt. Pubers hebben behoefte aan structuur. De mening van vrienden is erg belangrijk. Maar uw mening blijft ook belangrijk. Bij losmaken en grenzen verkennen zijn regels noodzakelijk. Invloed van ouders Veel ouders weten niet hoe ze om moeten gaan met alcoholgebruik door hun kinderen. Ze denken dat het normaal is dat hun kinderen drinken. En dat alle andere kinderen ook mogen drinken. Ze willen niet dat hun kind een uitzondering is. Maar veel ouders denken er hetzelfde over. En bovendien heeft een puber juist in deze ontwikkelingsfase structuur en begrenzing nodig van ouders. Tegen grenzen aantrappen hoort daarbij. Maar pubers zijn te jong om zelf te bepalen wat ze mogen doen. Invloed van leeftijdgenoten Leeftijdgenoten hebben natuurlijk veel invloed op elkaars gedrag. Voorlichtingsprogramma’s op school besteden steeds meer aandacht aan het weerbaar maken van kinderen tegen groepsdruk. Als ouders kunt u uw kind leren om te gaan met groepsdruk. Het helpt al als u ervoor zorgt dat u weet wat uw kind doet en met wie: kortom, dat uw kind weet dat u belangstelling hebt voor zijn leven. Bovendien is het helemaal niet raar om eens de ouders van een vriend of vriendin van uw kind op te bellen als er een feest is. U kunt vragen hoe zij tegen alcoholgebruik van hun kind aankijken. Afspreken dat jullie kind geen alcohol mag drinken en dezelfde regels stellen. Samen sta je sterker! 21

22 % kinderen vaker dan 4 x dronken in laatste 3 maanden met strenge versus tolerante ouders 100 90 80 70 60 50 40 Regels 30 Hier zien we een grafiek uit Zweden. De kolommen geven aan hoeveel procent van de kinderen vaker dan 4x dronken is geweest in de afgelopen 3 maanden. De groene balk zijn kinderen van strenge ouders en de rode balk zijn kinderen van tolerante (niet strenge) ouders. Bij de 14-jarige jongeren van ouders die niet streng zijn (de rode balk), zien we dat 12% dronken is geweest, terwijl van de kinderen met strenge ouders 3% dronken is geweest. Dit verschil is op 15-jarige leeftijd nog groter, 50% van de kinderen met ouders die niet streng zijn, is dronken geweest, tegenover 20% met strenge ouders. Dus, als u strenger bent, regels stelt, helpt dat! Het is niet helemaal tegen te gaan, de groene balkjes staan niet op 0, maar u kunt er wel iets aan doen, het helpt wel. Tolerant 20 10 14 jaar 15 jaar 22 22

23 Alcohol & uw kind Wat is uw standpunt?
Geef aan wat de effecten en risico’s kunnen zijn ook in relatie met school en uitgaan. Praat in een open sfeer over alcohol. Beter één goed gesprek dan tien preken. Stimuleer het drinken van frisdrank en/of water.

24 Algemeen advies Geef het goede voorbeeld
Algemeen advies Geef het goede voorbeeld Probeer op de hoogte te zijn van wat uw kinderen doen en wat ze drinken Ken de ouders van vrienden van uw kind. Vertel uw kind welk gedrag u verwacht als het samen met vrienden is. Dia 26: Ons advies Stel duidelijke regels “Blijf regels stellen, blijf streng” Actie vooraf in plaats van reactie achteraf. Maak ook afspraken als uw kind al alcohol drinkt Toelichting: “Stel regels” klinkt makkelijk, maar levert veel dilemma’s op voor ouders. Ouders kunnen hierover terecht kritische vragen stellen. Deze dilemma’s moeten daarom worden benoemd, anders nemen ouders de voorlichtingsboodschap niet over. In dit geval worden de rollen omgedraaid. U (of een acteur) gaat de zaal in om kritische vragen te stellen aan de ouders. De vragen komen uit bijlage 1, waarin Tien veelgestelde vragen en hun antwoorden staan. Gebruik de antwoorden in uw toelichting. Bijvoorbeeld: vraag 3: Is experimenteren met alcohol niet gewoon een onderdeel van de puberteit? Vraag 4: Is één glas alcohol echt zo slecht voor een kind? vraag 5: Waarom moeten ouders regels stellen over alcoholgebruik? Vraag 6: Moedigt het stellen van regels over alcoholgebruik niet juist aan om tegen de regels aan te schoppen? Vraag 8: Hoe zit het met ouders die zelf veel drinken of veel dronken toen zij jong waren? Vraag 9: Wat kunnen ouders doen als hun kind al drinkt? 24

25 Twitter: @danielle_v_p
Tel:

26 Wanneer is iemand die blowt verslaafd?

27 Algemene signalen Herhaalde momenten van verlies van impulscontrole (ongecontroleerd giechelen/ woede-uitbarstingen/ huilbuien/ impulsieve of geplande diefstalletjes) Desinteresse (bijv. in omgeving) Snelle wisselingen van humeur Concentratieproblemen Relatieproblemen Sociaal isolement Dalende werk, school- of sportprestaties Verlies van vrienden/ verandering vriendenkring Nalatigheid van afspraken Veel vermoeidheidsklachten, Veelvuldig praten over middelen en gebruik (vooral met vrienden)

28 GHB Effecten Risico’s Ontspannend, vrolijk
Angsten en remmingen verdwijnen Bewustzijnsverlagend Spraakzaam Duizelig, misselijk Seksueel ontremmend en stimulerend Effect afhankelijk van dosering Werking: 3-5 uur Het belangrijkste risico is een overdosis, wat kan leiden tot coma, overlijden De combinatie GHB met alcohol vergroot de kans op een overdosis en kan al zeer snel dodelijk zijn Bij langdurig, intensief gebruik kans op lichamelijke verslaving

29 Cocaïne Effecten Risico’s Depressies Honger en moeheid verdwijnen
Agressief en paranoïde gedrag Verandering in de persoonlijkheid (koel, arrogant, egoïstisch, prikkelbaar, geïrriteerd en rusteloos) Honger en moeheid verdwijnen Meer zelfvertrouwen Spraakzaam Denken lijkt sneller en helder te gaan “King of the world" gevoel Werking: 10 – 30 min.


Download ppt "Preventie, Voorlichting en Advies Ouderavond Eckart College 13 april"

Verwante presentaties


Ads door Google