Download de presentatie
GepubliceerdMartha Brouwer Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Hoofdstuk 1: Sport, marketing en communicatie
2
Structuur Hoofdstuk 1 Eigenschappen van sport
Sport als uniek dienstengoed Sport als industrie Sportmarketing binnen sportmanagement Marketingcommunicatie in de sport * Van sport * Voor sport Kansen voor geïntegreerde sportmarketingcommunicatie Belemmeringen voor geïntegreerde sportmarketingcommunicatie
3
Eigenschappen van sport
Schema 1.1 Eigenschappen van sport Vervulling basisbehoeften gezondheid en fitheid behouden zich ontspannen/plezier maken prestaties leveren motorische en sociale vaardigheden verwerven Zelfvertrouwen Zelfkennis Discipline mentale weerbaarheid emoties, ervaringen delen
4
2. Generieke sportcomponenten
* onderdeel van vrije tijd * competitie * spelvorm * regels * sportuitrusting * sportaccommodatie 3. Kenmerken specifieke sporten * kernwaarden * sociale status
5
Basiskenmerken van sport
Schema 1.2 Basiskenmerken van sport Uiteenlopende voordelen Sterke betrokkenheid - Persoonlijke identificatie - Emotionle verbondenheid Subjectieve ervaring Spannend, niet voorspelbaar of logisch Moeilijk controleerbaar Sloopt geografische, demografische en sociaal-culturele grenzen Concurrentie en samenwerking Centrale bedrijfswaarden
6
Sport: een uniek dienstengoed
Schema 1.3 Sport: een uniek dienstengoed Niet tastbaar Consument wordt geen eigenaar Sterke betrokkenheid Hoge variabiliteit, moeilijk controleerbaar Subjectieve beleving Productie en consumptie vallen (gedeeltelijk) samen Vergankelijkheid!
7
BREEDTESPORT VERSUS TOPSPORT
recreatieve sport: kenmerken en vormen wedstrijdsport fitnesssport avontuursport pleziersport cosmetische sport kenmerken spektakel- of kijksport vervagen traditionele scheidingslijn
8
DE SPORTINDUSTRIE OMVAT DRIE TYPES PRODUCT- EN DIENSTENGOEDEREN:
Binnen actieve sportbeoefening Binnen passieve sportbeoefening Binnen sportmarketing(communicatie)
9
Sportmanagement: sportproductie en sportmarketing
human resources management management technologie in de sport ondersteunende diensten coördinatie sportomgeving Sportmanagement: sportproductie en sportmarketing Marketing(mix) en de sportconsument Marketing ván en dóór sport
10
SPORTMARKETINGCOMMUNICATIE
Marketingcommunicatie versus ondernemingscommunicatie Communicatiewerking: cognitieve fase affectieve fase gedragsfase Marketingcommunicatie ván sport en dóór sport
11
INTEGRALE SPORTMARKETINGCOMMUNICATIE
Kansen: inhoudelijke integratie (verschillende effectiviteitsduurinstrumenten) organisatorische integratie Belemmeringen
12
Schema 6.1 Instrumenten van sportmarketingcommunicatie
Themacommunicatie in de sport Sportsponsoring Hfdst. 2 PR Hfdst. 3 Reclame Hfdst. 4 Actiecommunicatie in de sport Hfdst. 5
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.