De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Hoofdstuk 1: Sport, marketing en communicatie

Verwante presentaties


Presentatie over: "Hoofdstuk 1: Sport, marketing en communicatie"— Transcript van de presentatie:

1 Hoofdstuk 1: Sport, marketing en communicatie

2 Structuur Hoofdstuk 1 Eigenschappen van sport
Sport als uniek dienstengoed Sport als industrie Sportmarketing binnen sportmanagement Marketingcommunicatie in de sport * Van sport * Voor sport Kansen voor geïntegreerde sportmarketingcommunicatie Belemmeringen voor geïntegreerde sportmarketingcommunicatie

3 Eigenschappen van sport
Schema 1.1 Eigenschappen van sport Vervulling basisbehoeften gezondheid en fitheid behouden zich ontspannen/plezier maken prestaties leveren motorische en sociale vaardigheden verwerven Zelfvertrouwen Zelfkennis Discipline mentale weerbaarheid emoties, ervaringen delen

4 2. Generieke sportcomponenten
* onderdeel van vrije tijd * competitie * spelvorm * regels * sportuitrusting * sportaccommodatie 3. Kenmerken specifieke sporten * kernwaarden * sociale status

5 Basiskenmerken van sport
Schema 1.2 Basiskenmerken van sport Uiteenlopende voordelen Sterke betrokkenheid - Persoonlijke identificatie - Emotionle verbondenheid Subjectieve ervaring Spannend, niet voorspelbaar of logisch Moeilijk controleerbaar Sloopt geografische, demografische en sociaal-culturele grenzen Concurrentie en samenwerking Centrale bedrijfswaarden

6 Sport: een uniek dienstengoed
Schema 1.3 Sport: een uniek dienstengoed Niet tastbaar Consument wordt geen eigenaar Sterke betrokkenheid Hoge variabiliteit, moeilijk controleerbaar Subjectieve beleving Productie en consumptie vallen (gedeeltelijk) samen Vergankelijkheid!

7 BREEDTESPORT VERSUS TOPSPORT
recreatieve sport: kenmerken en vormen wedstrijdsport fitnesssport avontuursport pleziersport cosmetische sport kenmerken spektakel- of kijksport vervagen traditionele scheidingslijn

8 DE SPORTINDUSTRIE OMVAT DRIE TYPES PRODUCT- EN DIENSTENGOEDEREN:
Binnen actieve sportbeoefening Binnen passieve sportbeoefening Binnen sportmarketing(communicatie)

9 Sportmanagement: sportproductie en sportmarketing
human resources management management technologie in de sport ondersteunende diensten coördinatie sportomgeving Sportmanagement: sportproductie en sportmarketing Marketing(mix) en de sportconsument Marketing ván en dóór sport

10 SPORTMARKETINGCOMMUNICATIE
Marketingcommunicatie versus ondernemingscommunicatie Communicatiewerking: cognitieve fase affectieve fase gedragsfase Marketingcommunicatie  ván sport en dóór sport

11 INTEGRALE SPORTMARKETINGCOMMUNICATIE
Kansen: inhoudelijke integratie (verschillende effectiviteitsduurinstrumenten) organisatorische integratie Belemmeringen

12 Schema 6.1 Instrumenten van sportmarketingcommunicatie
Themacommunicatie in de sport Sportsponsoring Hfdst. 2 PR Hfdst. 3 Reclame Hfdst. 4 Actiecommunicatie in de sport Hfdst. 5


Download ppt "Hoofdstuk 1: Sport, marketing en communicatie"

Verwante presentaties


Ads door Google