De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

managen van de instroom

Verwante presentaties


Presentatie over: "managen van de instroom"— Transcript van de presentatie:

1 managen van de instroom
wervingsmethoden werving paragraaf 6.4 wervend personeel Retailmanagement hoofdstuk 6, paragraaf 6.4

2 Nederlander solliciteert
Nederlanders solliciteren het liefst via . Daarnaast stuurt slechts een kleine minderheid nog een brief om zich kandidaat te stellen. Dat blijkt uit een internationaal onderzoek van StepStone, waaraan meer dan werkzoekenden uit acht Europese landen deelnamen. Twee derde (65 procent) van de Nederlanders solliciteert via , 10 procent meer dan Het aantal mensen dat met een online sollicitatieformulier solliciteert, bleef nagenoeg stabiel. Het steeg slechts licht tot 21 procent op dit moment. Brief Het aantal mensen dat solliciteert per brief, ligt zeer laag. Slechts 5 procent van de Nederlanders gebruikt deze methode. Een op de tien (9 procent) van de Nederlanders belt het bedrijf liefst op om zich kandidaat te stellen. Daarmee is Nederland het land waar het meest naar de telefoon wordt gegrepen voor een sollicitatie. Online 'Ons onderzoek bevestigt dat sollicitaties per brief uit de mode zijn. Dat verbaast ons ook niet omdat bijna iedereen tegenwoordig online een vacature zoekt. Het is normaal dat kandidaten zich dan ook online kandidaat stellen. Veel bedrijven vragen bovendien om online te solliciteren omdat ze dan de sollicitaties gemakkelijk kunnen beheren in hun online systeem', zegt Gijs Bos van StepStone Nederland. Duitsland Er zijn duidelijk verschillen te merken tussen de Europese landen. In Duitsland solliciteert nog 13 procent per brief, waarmee Duitsland het hoogst percentage brievenschrijvers telt. Denemarken is koploper voor wat betreft de sollicitaties per mail. Maar liefst 79 procent van de Denen solliciteert per mail. vooraf Retailmanagement hoofdstuk 6, paragraaf 6.4

3 werving: waarom? uitbreiden personeelsbestand vervangen personeel
nieuw personeel urenuitbreiding doorstroom Niet alleen de ondernemer van een nieuw te openen winkelorganisatie moet personeel werven, maar ook de al langer gevestigde ondernemer krijgt van tijd tot tijd te maken met het werven van personeel. Soms moet er: uitbreiding van het personeelsbestand plaatsvinden, personeel vervangen worden. In het laatste geval zal de ondernemer zich de vraag moeten stellen of er wel in de vrijgekomen vacature voorzien moet worden. Is dit wel het geval, dan zijn er diverse oplossingen mogelijk, zoals: in de vacature voorzien door een nieuw personeelslid aan te trekken, een deeltijdwerker meer uren te geven, in de vacature voorzien door middel van doorstroming van een personeelslid uit de eigen organisatie. Voor de vrijgekomen plaats kan dan een nieuw personeelslid worden aangetrokken. Retailmanagement hoofdstuk 6, paragraaf 6.4

4 werving: waar geografie: plaatselijk, regionaal, provinciaal of landelijk opleidingsinstituut WERKbedrijf UWV eigen organisatie andere organisaties De eerste vraag waarop de leidinggevende een antwoord moet vinden is: “Waar zijn de kandidaten te vinden?”. Retailmanagement hoofdstuk 6, paragraaf 6.4

5 Retailmanagement hoofdstuk 6, paragraaf 6.4
werving: hoe eigen beheer bemiddeling Retailmanagement hoofdstuk 6, paragraaf 6.4

6 intern extern werving: eigen beheer
Retailmanagement hoofdstuk 6, paragraaf 6.4

7 Retailmanagement hoofdstuk 6, paragraaf 6.4
interne werving voordelen nadelen interne kandidaten bekend met organisatiecultuur functioneren interne kandidaten bekend bij leiding lagere kosten vacature snel vervuld interne doorstroming werkt stimulerend perspectief voor loopbaanplanning leidt tot een nieuwe vacature functie wordt “gegund” medewerker kan in functie terechtkomen die hij net niet aan afgewezen interne sollicitant raakt minder gemotiveerd geen “nieuw bloed” in de organisatie Retailmanagement hoofdstuk 6, paragraaf 6.4

8 externe werving eigen personeel eigen netwerk contacten met scholen
annonce (de aankondiging) advertentie online werving FILM Bekijk de baan van Annemieke. Als Medewerker Verkoopklaar werk je in een vulploeg en zorg je samen met je team dat de winkel altijd perfect gevuld is. Je weet van aanpakken, samen los je de vrachtwagens, je vult de schappen en koelingen en je zorgt dat de winkel er verzorgd en uitnodigend uitziet. Ook speel je een belangrijke rol in de service van de winkel. Je helpt klanten aan de producten die ze zoeken. En is iets niet voorhanden, dan help je klanten aan een alternatief. In een vulploeg kun je werken wanneer het jou goed uitkomt. De werktijden zijn vaak in de vroege ochtenduren, in de late namiddag of 's avonds. Dit geldt zowel doordeweeks als in het weekend. Zo'n bijbaan verdient goed! En heb je eens meer tijd bijvoorbeeld in vakanties of heb je extra geld nodig, dan kun je altijd weer andere afspraken maken en meer komen werken. Retailmanagement hoofdstuk 6, paragraaf 6.4

9 werving: bemiddeling UWV WERKbedrijf uitzendbureau bemiddelingsbureau
headhunters of executive searchers psychologische adviesbureaus wervings- en selectiebureaus De bemiddelingsbureaus worden meestal in één van de onderstaande drie klassen ondergebracht: headhunters of executive searchers Deze bureaus werven alleen maar topfunctionarissen. psychologische adviesbureaus en organisatiebureaus Deze bureaus leggen het accent op de selectie. wervings- en selectiebureaus Deze bureaus leggen onder andere het accent op de werving en selectie voor alle functies in een organisatie. Retailmanagement hoofdstuk 6, paragraaf 6.4

10 Retailmanagement hoofdstuk 6, paragraaf 6.4
advertentie personeelsadvertentie rubrieksadvertentie Voor het plaatsen van advertenties heeft een leidinggevende de keuze uit één of meerdere regionale dagbladen of uit één of meerdere gratis huis‑aan‑huisbladen. Afhankelijk van de aard van de vacature moet besloten worden of een personeelsadvertentie of een rubrieksadvertentie geplaatst wordt. Ook kan gekozen worden voor het plaatsen van de vacature op de eigen website of op een vacaturesite. We hebben het dan over online werven online werven Retailmanagement hoofdstuk 6, paragraaf 6.4

11 Retailmanagement hoofdstuk 6, paragraaf 6.4

12 werving via social media
via tweet werven snelle verspreiding vacature goedkoop maximaal 140 tekens (korter dan sms) opdracht schrijf je eigen tweet in maximaal 140 tekens twilliciteren Op kunnen kandidaten via een tweet solliciteren naar een nieuwe baan. Gelijk aan het reguliere sollicitatieproces is dat kandidaten zichzelf zo goed mogelijk moeten verkopen, anders is dat de kandidaat bij twilliciteren slechts 140 tekens kan gebruiken om zichzelf te profileren en een goede uitnodiging naar het CV te formuleren Een fatsoenlijke motivatie tikken in 140 tekens (korter dan een sms) is natuurlijk wel wat lastig. Het gaat erom jezelf kort te kunnen presenteren, in een kleine pitch. Leidinggevenden zijn meer geïnteresseerd in het cv en verhaal van iemand dan in een brief. Voor ondernemingen is het twilliciteren erg handig: ‘Ze kunnen razendsnel schakelen. In plaats van een profiel schrijven, het op een duur jobboard te plaatsen en af te wachten, kunnen ze een vacature nu razendsnel verspreiden. Ik ben praktisch, creatief, goede luisteraar, en kan daarom snel reageren op klantenvragen en goede uitleg geven Retailmanagement hoofdstuk 6, paragraaf 6.4

13 personeelsadvertentie
een advertentie op de advertentie-pagina; een advertentie tussen alle andere (personeels)advertenties Retailmanagement hoofdstuk 6, paragraaf 6.4

14 een voorbeeld Retailmanagement hoofdstuk 6, paragraaf 6.4
Bij leidinggevende andere wervingsaanpak Retailmanagement hoofdstuk 6, paragraaf 6.4

15 personeelsadvertentie
waar, wanneer en in welk soort blad/krant geadverteerd dient te worden, is afhankelijk van de aard van de vacature en van de categorie sollicitanten die je wil bereiken zoekers en oriënteerders bij-toeval-geïnteresseerden Omdat de werving van het personeel voor een winkelorganisatie zich meestal afspeelt in de lokale/regionale sfeer kan de leidinggevende het opstellen van een advertentie in eigen beheer houden. Waar, wanneer en in welk soort blad/krant geadverteerd dient te worden, is afhankelijk van de aard van de vacature en van de categorie sollicitanten die men wil bereiken. Wat dit laatste betreft, wordt er een onderscheid gemaakt tussen twee hoofdgroepen, te weten: zoekers en oriënteerders Het betreft hier de mensen die bewust de advertenties opzoeken en bekijken, omdat ze op zoek zijn naar een (nieuwe) baan. bij-toeval-geïnteresseerden Het betreft hier de mensen die in eerste instantie helemaal niet op zoek zijn naar een (nieuwe) baan. Hun interesse wordt opgewekt door het zien van een bepaald aanbod Retailmanagement hoofdstuk 6, paragraaf 6.4

16 Retailmanagement hoofdstuk 6, paragraaf 6.4
functie boodschap signaalfunctie selectiefunctie motiverende functie Personeelswerving voor een vacature van een organisatie kan gezien worden als een vorm van marketing. Het product is de arbeid. Voor dat product wordt de juiste klant gezocht. Door op het product een aantal p’s los te laten, kan de leidinggevende wellicht gemakkelijker tot een “advertentie” komen. In de praktijk worden regelmatig advertenties geplaatst voor de externe werving. De boodschap in de vorm van een advertentie heeft de volgende drie functies die in de juiste proporties in de advertentie aanwezig moeten zijn: signaalfunctie De advertentie moet goed opvallen en ze moet de aandacht van de doelgroep trekken. selectiefunctie De advertentie moet een zodanig beeld verschaffen dat potentiële sollicitanten voor zichzelf kunnen bepalen of de vacante functie interessant genoeg is om op te reageren. motiverende functie De advertentieboodschap moet daadwerkelijk aanzetten tot solliciteren. Retailmanagement hoofdstuk 6, paragraaf 6.4

17 eisen personeelsadvertentie
duidelijke en eerlijke inhoud stimulans om te reageren informatief Een personeelsadvertentie moet aan de volgende eisen voldoen: de inhoud van de advertentie moet in overeenstemming met de werkelijkheid zijn; zij moet duidelijk en eerlijk zijn; zij moet een reëel beeld geven van de vacante functie, van de advertentie moet een stimulans uitgaan om te reageren, de personeelsadvertentie moet informatief zijn. Retailmanagement hoofdstuk 6, paragraaf 6.4

18 informatieve personeelsadvertentie
naam en aard van organisatie functie functie-eisen en gewenste persoonskenmerken afwijkende primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden Een personeelsadvertentie is informatief als er informatie verschaft wordt over: de naam en de aard van de organisatie, de functie, de functie-eisen en gewenste persoonskenmerken, de afwijkende primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden, de opleidingsmogelijkheden, de doorgroeimogelijkheden, de organisatiecultuur, de sollicitatietermijn, de sollicitatieprocedure, het contactadres. Retailmanagement

19 informatieve personeelsadvertentie
opleidingsmogelijkheden doorgroeimogelijkheden organisatiecultuur sollicitatietermijn sollicitatieprocedure contactadres Een personeelsadvertentie is informatief als er informatie verschaft wordt over: de naam en de aard van de organisatie, de functie, de functie-eisen en gewenste persoonskenmerken, de afwijkende primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden, de opleidingsmogelijkheden, de doorgroeimogelijkheden, de organisatiecultuur, de sollicitatietermijn, de sollicitatieprocedure, het contactadres. Retailmanagement hoofdstuk 6, paragraaf 6.4

20 aard naam functie groei cultuur procedure functie- eisen persoons-
de naam en de aard van de organisatie, de functie, de functie-eisen en gewenste persoonskenmerken, de afwijkende primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden, de opleidingsmogelijkheden, de doorgroeimogelijkheden, de organisatiecultuur, de sollicitatietermijn, de sollicitatieprocedure, het contactadres. persoons- kenmerken arbeids-voorwaarden groei Retailmanagement hoofdstuk 6, paragraaf 6.4

21 nog een voorbeeld inloopmoment wordt ook in filialen door middel
van een wervingsflyer vacature wordt ook bekendgemaakt inloopmoment wordt ook in regionale krant bekendgemaakt nog een voorbeeld cultuur functie persoons kenmerken procedure Door op de op het logo van lidl te drukken, gaat u direct naar de website zender Retailmanagement hoofdstuk 6, paragraaf 6.4

22 Wat vind je van deze personeelsadvertentie?
Retailmanagement hoofdstuk 6, paragraaf 6.4

23 Wat vind je van deze personeelsadvertentie?
Retailmanagement hoofdstuk 6, paragraaf 6.4

24 Wat vind je van deze personeelsadvertentie?
Duur voor vakantiewerk Persoon niet zo goed gekozen Retailmanagement hoofdstuk 6, paragraaf 6.4

25 kanttekeningen adverteer zo weinig mogelijk onder nummer
garandeer altijd absolute discretie beantwoord altijd alle sollicitatiebrieven pas op met teveel openheid acquisitie n.a.v. deze advertentie wordt niet op prijs gesteld adverteer zo weinig mogelijk onder nummer, garandeer altijd absolute discretie, beantwoord altijd alle sollicitatiebrieven, ontwikkel hiervoor desnoods een standaardbrief, in de advertentie mogen nooit zaken staan die niet waargemaakt kunnen worden, pas op met teveel openheid of pocherij; de concurrentie leest mee, als het niet gewenst is dat wervings- en selectiebureaus reageren, plaats dan de volgende tekst in de advertentie: “Acquisitie n.a.v. deze advertentie wordt niet op prijs gesteld. Retailmanagement hoofdstuk 6, paragraaf 6.4

26 vacaturetekst onderzocht
dynamisch uitdagend pro-actief Vacatureteksten staan vol met deze termen, maar de werkzoekende schiet er weinig mee op. Pro-actief komt het vaakst voor. Het is ook de term die werkzoekenden het minst relevant vinden bedrijfsinformatie online platform Pro-actief' meest irrelevante term in vacaturetekst Dynamisch, uitdagend. En vooral: pro-actief. Vacatureteksten staan vol met deze termen, maar de werkzoekende schiet er weinig mee op. Pro-actief komt het vaakst voor. Het is ook de term die werkzoekenden het minst relevant vinden. Dat meldt het Algemeen Nederlands Persbureau (ANP) naar aanleiding van een onderzoek van 360inc.nl. 360inc.nl is een nieuw online platform dat in oktober 2010 is gelanceerd. Voor het onderzoek werden de meest voorkomende termen in vijfduizend vacatures op de website Vacaturekrant.nl geteld en werd honderd mensen naar hun mening daarover gevraagd. Pro-actief kwam in de 5000 vacatureteksten 1208 keer voor. Werkzoekenden hebben behoefte aan informatie over het bedrijf dat nieuw personeel zoekt, stelt Hilde Tholen, initiatiefneemster van 360inc.nl. De nieuwe site biedt die informatie. Hij bundelt de standaard-bedrijfsinformatie en meningen van (oud-)werknemers, sollicitanten en twitterfeeds. 360inc is een platform waarop informatie over werkgevers samenkomt. Overzichtelijke bedrijfsinformatie, twitterfeeds, maar vooral meningen van jou en je (potentiële) collega’s met als doel om samen een helder beeld van werkgevers te cre Retailmanagement hoofdstuk 6, paragraaf 6.4

27 !!!!!!! rubrieksadvertentie regeladvertentie tijdelijke vacature
vacature voor een hulpkracht, oproepkracht of een deeltijdwerker De rubrieksadvertentie wordt ook wel eens de regeladvertentie genoemd. Het betreft hier de zoekertjes die in elk(e) blad/krant een andere naam hebben. Vaak worden ze geplaatst onder de rubriek “personeel gevraagd”. Als een leidinggevende kiest voor de bekendmaking van een vacature door middel van een zoekertje, dan gaat het meestal over een tijdelijke vacature of een vacature voor een hulpkracht, oproepkracht of een deeltijdwerker. De rubrieksadvertentie van Jumbo doet afbreuk aan de vacature; een dergelijke vacature verdient een personeelsadvertentie. Retailmanagement hoofdstuk 6, paragraaf 6.4

28 waarom geen rubrieksadvertentie
Dure manier om deeltijdpersoneel te werven: Reden: kwalitatief personeel Wellicht dat 80% van de omzet gescoord wordt op de zaterdag en zondag Retailmanagement hoofdstuk 6, paragraaf 6.4

29 kosten personeelsadvertentie
productiekosten plaatsingskosten De kosten van een advertentie bestaan uit twee delen: de productiekosten en de plaatsingskosten. De productiekosten (ontwerpkosten) worden buiten beschouwing gelaten omdat de detaillist daar geen invloed op uit kan oefenen. Wel krijgt hij in het kader van de mediakeuze te maken met de plaatsingskosten. Retailmarketing hoofdstuk 9, paragraaf 9.5.3

30 plaatsingskosten invloedsfactoren mm-prijs dag plaats kleur
editie/bijlagen invloedsfactoren De kosten van de plaatsing van een advertentie in een dagblad, nieuwsblad of huis-aan-huisblad zijn afhankelijk van het tarief dat het medium zijn klanten berekent. De hoogte van het tarief is afhankelijk van de mm-prijs, de dag van plaatsing, de plaats in het medium, het gebruik van kleur en de editie/bijlagen waarin de advertentie moet staan.  De mm-prijs is de prijs per mm over de breedte van één kolom. Het aantal kolommen per pagina varieert per medium en is afhankelijk van het soort pagina. Er zijn twee soorten pagina’s: de advertentiepagina’s en de redactionele pagina’s. De advertentiepagina’s bevatten in de regel meer kolommen dan de redactionele pagina’s. Als er vaker geadverteerd wordt, is het slim om een mm-contract af te sluiten. Er wordt een schatting gemaakt van het aantal mm dat men op jaarbasis denkt nodig te hebben. Wordt er slechts een deel van de contractmillimeters gebruikt, dan wordt alleen dat deel gefactureerd. De dag van de week heeft invloed op de plaatsingskosten. De mm-prijs van de maandag-/vrijdageditie is lager dan die van de zaterdageditie. De plaats in de krant bepaalt het tarief van de advertentie. Een advertentie op de advertentiepagina is het voordeligst. Voor een ingezonden mededeling (IM) wordt een toeslag berekend. Voor de voor- en achterpagina geldt een extra toeslag. Ook een vaste plaats kost extra geld. Voor het gebruik van één of meer (steun)kleuren geldt een toeslag. Voor full- color geldt de hoogste toeslag. Regionale dag- en huis-aan-huisbladen beschikken over verschillende edities. Afhankelijk van de oplage kan per editie een apart tarief gelden. Voor plaatsing in speciale bijlagen of katerns (woonblad, vakantie en recreatie), die veel dagbladen vooral in het weekend hebben, kan ook een speciaal tarief gelden. Retailmarketing hoofdstuk 9, paragraaf 9.5.3

31 zie boek tenslotte checklist wervingsprocedure
tips opstellen personeelsadvertentie eisen online werving zie boek Retailmanagement hoofdstuk 6, paragraaf 6.4


Download ppt "managen van de instroom"

Verwante presentaties


Ads door Google