Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdRuth Coppens Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Presentatie Thijs Libregts 30 maart 2015
Visual Flight Rules Presentatie Thijs Libregts 30 maart 2015
2
Visual Flight Rules Uit welke onderdelen bestaat het vliegen?
3
Visual Flight Rules > AVIATE > NAVIGATE > COMMUNICATE
4
Visual Flight Rules Vliegeigenschappen
5
Visual Flight Rules Richting
6
Bewegingen Effecten besturing Gieren met richtingsroer
Visual Flight Rules Bewegingen Effecten besturing Gieren met richtingsroer Rollen met rolroer Stampen met hoogteroer
7
Wat zijn de belangrijkste verschillen tussen IFR en VFR?
Visual Flight Rules Wat zijn de belangrijkste verschillen tussen IFR en VFR?
8
IFR = zicht niet noodzakelijk en radio verplicht,
Visual Flight Rules Verschillen In grote lijn VFR = altijd zicht op de grond en radio niet altijd verplicht, route ‘vrij’ IFR = zicht niet noodzakelijk en radio verplicht, route ligt vast Elk luchtruim (FIR) heeft classificaties: Low Country Chart (NL) Airspaces A, B, C, D, E, F en G (A en F niet gebruikt) EHP, EHD en EHR
9
VFR condities in Nederland
Visual Flight Rules VFR condities in Nederland Vliegzicht In Nederland geldt als minimum 1500 meter zicht en een wolkenbasis boven 600 voet. Overigens is in klasse A geen VFR toegestaan. Over het algemeen wordt een vliegzicht tussen de 5 en 8 km als aanvaardbaar geacht, afhankelijke van de ervaring van de piloot. Daglichtperiode Naast de variabele weersomstandigheden bepaalt ook het tijdstip of vliegen op zicht toegestaan is. Hiervoor geldt de ‘uniforme daglichtperiode’ (UDP)
10
Airspace airspace > Uncontrolled > + Variety of areas and zones
Visual Flight Rules Airspace Portion of the atmosphere controlled by a country above its territory > Controlled airspace > Uncontrolled > + Variety of areas and zones
11
Stations > Ground/Delivery > Tower > Approach > Radar/CTL
Visual Flight Rules Stations > Ground/Delivery > Tower > Approach > Radar/CTL > Amsterdam Information > Dutch Mil information Opbouw FIR : CTR, TMA (1,2,3) en CTL (>FL195) VFR ‘vrij luchtruim’ (airspace G)
12
Soorten van ‘communicatie’
Visual Flight Rules Soorten van ‘communicatie’ Radio ground-to-air (Tower, Approach, Radar/CTL) Radar beelden (Transponder S) Zicht air-to-air (via frequentie) Lichtsignalen
13
Vlucht Rotterdam naar Essen-Mühlheim
Visual Flight Rules Vlucht Rotterdam naar Essen-Mühlheim EHRD EDLE
14
Visual Flight Rules
15
Visual Flight Rules De voorbereidingen
16
Vluchtvoorbereiding VFR
Visual Flight Rules Vluchtvoorbereiding VFR > Low Country Chart NL en DE > Kaarten airports EHRD en EDLE + circuits (Bottlang) > Uitwijk EDDL > Flightplan > Navigatieplan Verplicht bij: Internationale vlucht Van of naar gecontroleerd vliegveld
17
Visual Flight Rules
18
Visual Flight Rules Flight plan
19
Visual Flight Rules
20
Visual Flight Rules Checklist
21
ATIS Automatic Terminal Information Service
Visual Flight Rules ATIS Automatic Terminal Information Service
22
Visual Flight Rules
23
Visual Flight Rules
24
Visual Flight Rules
25
Visual Flight Rules
26
Visual Flight Rules
27
Visual Flight Rules
28
Visual Flight Rules Standaard circuit Elke landingsbaan heeft een standaard circuit. Een standaard circuit bestaat uit een aantal delen, zgn. legs. Er is een crosswind leg, een down wind leg, een base leg en een final leg. Het circuit wordt standaard altijd linksom gevlogen, tenzij expliciet op de kaarten vermeld staat dat een bepaalde baan een rechterhand circuit heeft, of de verkeersleiding de vlieger opdraagt om een rechterhand circuit te vliegen. Hoor je als vlieger niets, dan vlieg je altijd een linkerhand-circuit (dat betekent dat je alleen maar bochten naar links maakt). Op Rotterdam The Hague Airport wordt voor de landingsrichting 060 het standaard circuit gevlogen. Voor landingsrichting 240 wordt het circuit rechtsom gevlogen. Dit omdat men wil dat de vliegtuigen in het circuit altijd over de weilanden naast de N209 vliegen.
29
Vluchtvoorbereiding IFR
Visual Flight Rules Vluchtvoorbereiding IFR SID + Route (+kaarten) STAR (+ kaarten ) ILS of VOR/DME ( kaarten ) TA = Transition Altitude TL = Transition Level TL = Transition Layer QNH = altitude QNE = flightlevel QNF = height
30
Height Elevation Altitude Level QNH 1013 Hoe hoog is de Euromast ?
Visual Flight Rules QNH Hoe hoog is de Euromast ? Hoe hoog zitten we hier? Hoe hoog vliegt dat vliegtuig nou? Height Elevation Altitude Level
31
Transition > Altitude > Layer > Level
Visual Flight Rules Transition > Altitude > Layer > Level
32
Transition > Altitude > Layer > Level CLIMB
Visual Flight Rules Transition > Altitude > Layer > Level CLIMB
33
Transition > Altitude > Layer > Level DESCENT
Visual Flight Rules Transition > Altitude > Layer > Level DESCENT DESCENT
34
Visual Flight Rules > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > ft FL 45 QNH 1013 MSL 1013 1 Hpa = 27ft
35
Visual Flight Rules FL 51 > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > ? ? ? ? FL 45 1013 QNH 1033 MSL 1013 1 Hpa = 27ft
36
Visual Flight Rules > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > ? ? ? ? FL 45 FL 39 QNH 0993 MSL 1013 1013 1 Hpa = 27ft
37
Visual Flight Rules > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > ? ? ? ? 1500 ft 300 ft QNH 1033 QNH 0993 1 Hpa = 27ft
38
Ik geloof dat je iets te laag zat …
Visual Flight Rules Ik geloof dat je iets te laag zat …
39
Transistion Altitude 3000FT
Visual Flight Rules Transistion Altitude 3000FT QNH TRANSITION LEVEL 1032 > FL 25 1014 > FL 30 996 > FL 35 978 > FL 40 960 > FL 45 943 > FL 50 1Hpa = 27ft
40
Visual Flight Rules
41
Visual Flight Rules
42
Aanmelden ATC Calls Initial calls ALTIJD VOLLEDIG Callsign
Visual Flight Rules Aanmelden ATC Calls Initial calls ALTIJD VOLLEDIG Callsign DEP ROUTE ARRIVAL C C C T T T P F F F P P I (ATIS) A A Req Req Wx (ATIS) Start-up FIS of X-ing For landing
43
Antwoord C Reg QNH C S/U app ‘R’ arrival Rwy….. Rwy…. QNH….. QNH……
Visual Flight Rules Antwoord C Reg QNH C S/U app ‘R’ arrival Rwy… Rwy…. QNH… QNH…… Info… Info…… Report ready for taxi Report ‘R’
44
Visual Flight Rules
45
Visual Flight Rules Colofon Tekst en presentatie Thijs Libregts Vormgeving Nico Commijs Samenstelling en coördinatie Ben Smeman
46
Enjoy Flying - Respect the Rules -----
Visual Flight Rules Enjoy Flying - Respect the Rules -----
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.