Download de presentatie
GepubliceerdJacobus Vermeiren Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Ervaringen met Praktisch Pedagogische Gezinsbegeleiding
Bij kinderen met auditieve en/of communicatieve beperkingen Door Marianne Drenthen & Marij Peeters Presentatie: Verheyden Mercedes 1BASWAO
2
INHOUD PRESENTATIE Inleiding Risico’s en belang ondersteuning
Gedragsproblemen Opvoeding onder druk Opvoedingsondersteuning PPG Wat is PPG? Cyclus procesbegeleiding Casestudy Onderzoek naar resultaten PPG Cijfergegevens enquête Conclusie Bronvermelding
3
Inleiding relatie tussen ouders en kinderen met communicatieve beperkingen minder vanzelfsprekend Vaak dreigt een neerwaartse spiraal De afgelopen jaren is er binnen de behandelingscentra ervaring opgedaan met PPG. We schetsen kort: de risico’s en het belang van ondersteuning de werkwijze van PPG de effecten van de behandeling
4
2. Risico’s en belang ondersteuning
GEDRAGSPROBLEMEN: kind OPVOEDING ONDER DRUK: ouders Driftbuien: Uit frustratie Worden niet altijd begrepen Laag zelfvertrouwen Diffuus zelfbeeld Beperkte sociale vaardigheden Sociaal isolement Zwaar belast Negatieve gevoelens: Machteloosheid Onvoldoende competent voelen Vermoeid door langdurig hulpverleningsproces Onbegrip en onvoldoende steun omgeving
5
3. Opvoedingsondersteuning Methodes:
Video-Home-Training Heijkoopmethodiek Oudergesprekken Cursussen PPG
6
4. PPG: Praktisch Pedagogische Gezinsbegeleiding
a. Wat is PPG? Een agogisch-pedagogische wijze van hulpverlening Begeleiding bij alledaagse situaties Over om de dagelijkse, praktische problemen en vragen Sluit aan bij de opvoedingsstijl van de ouders. Een planmatige procesbegeleiding Krijgt op systematische wijze vorm Vind plaats in de thuissituatie Het gaat om relatief kortdurende hulp. Gedurende een bepaalde periode ongeveer 2 uur per week
8
b. Cyclus procesbegeleiding
Aanmelding en intake Kennismakingsgesprek en observatieperiode begeleider bezoekt het gezin gedurende 6 weken Werkplanmoment videobeelden en gesprekken Formuleren ouderdoelen Veranderingsperiode ouders handelen vanuit metapositie ze bekijken boosheid niet meer als een persoonlijke aanval. contact met Wesley wordt beter. Tussenevaluatie en afronding gewerkt aan nieuwe doelen en consolideren van de nieuwe aanpak gericht op versterken eigen probleemoplossend vermogen Eindgesprek Casestudy In het gezin van Wesley stelden de ouders bij aanvang de volgende vragen: Waarom wordt Wesley zo snel driftig thuis, en hoe voorkomen we dat hij zo zijn eigen gang gaat? Hoe kunnen we onze kinderen voldoende aandacht geven en zelf minder uitgeput zijn? Wesley heeft een spraak-taalontwikkelingsstoornis en bezoekt een school voor kinderen met een communicatieve beperking. De ouders zijn in een negatief opvoedingspatroon beland. Wesley wordt driftig als dingen niet gaan zoals hij verwacht had en wordt zelfbepalend genoemd.
9
5.Onderzoek naar resultaten PPG
a. Cijfergegevens enquête
10
b. Conclusie PPG vergroot eigen autonomie
PPG werkt resultaatgericht en effectief effecten PPG op korte en lange termijn zichtbaar ouders begrijpen kind beter opvoeding verloop gemakkelijker
11
6. Bronvermelding Artikel:
Drenthen, M., & Peeters, M. (2006). Ervaringen met Praktische Pedagogische Gezinsbegeleiding. Kind en Adolescent, 5, Afbeeldingen: 2011/VSD/Tekenen_en_schilderen/tekenen_en_schilderen_1_maart_2011.jpg blokjes-en-40-kg-duplo-voor-99-kinderen-id x800-n.jpg tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQd7GJ6U9wB7ln2e8TKe3mS8OZZhDlwwAPikA9 blJkAojKyoSb01g Muziek: Entertainment only – no copyright intended
12
Systeemgerichte hulpverlening – opvoeding
Systeemgerichte hulpverlening – opvoeding — Presentatie door Verheyden Mercedes 1BASWAO
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.