Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdElias Koning Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Communicatie en voorlichting Welke informatie bereikt de consument (volledig, voldoende, niet eenzijdig, van wie, etc.) Wat is de achtergrond van de beleving van kwaliteit en veiligheid van voedsel bij de consument.
2
Vertrouwensbreuk Oorzaken vertrouwensbreuk: Calamiteiten en crises. Verloren contact overheid en burgerij Kloof levensmiddelenbedrijf en overheid enerzijds en consument anderzijds.
3
Europees Witboek Voedselveiligheid: hfdst. 7 Consument als volwaardige belanghebbende erkennen. Raadplegen van bevolking over alle aspecten van voedselveiligheid. Kader voor discussie wetenschappers en consumenten. Alle beleidsstappen in alle openheid. Absolute transparantie nodig. Etc.
4
Europees Witboek Voedselveiligheid: hfdst. 7 Paragrafen over: Risicomelding Etikettering en reclame Voeding, voedingswaarde etc.
5
General Food Law Vanaf feb. 2002: negende artikel: “dient het publiek betrokken te worden bij de opstelling, beoordeling en herziening van levensmiddelenwetgeving, rechtstreeks of via representatieve organen ….” Als gevolg daarvan: oprichting consumentenplatform door LNV. Regulier Overleg Warenwet Ondersteuning Voedingscentrum.
6
Relevant in voedselketen: Wetenschappelijk bepaalde risico’s Consumentenperceptie van veilig voedsel.
7
Factoren die risicoperceptie beïnvloeden (1): Persoonsgebonden kenmerken: leeftijd, geslacht, opleiding, gezin, etc Sociale en culturele achtergrond Vrijwilligheid: meer bezorgd indien ongewenst blootgesteld (vgl. dioxine en roken).
8
Factoren die risicoperceptie beïnvloeden (2): Beheersbaarheid: meer bezorgd indien niet persoonlijk te controleren (vgl. dioxine en autorijden) Bekendheid met risico Aandacht in de media.
9
Onderzoek CBL 2003 Klant wil info over voedsel Veiligheid, diervriendelijkheid, milieu, herkomst, genetisch gemodificeerd. Vooral bij dierlijke producten. Consument beschouwt overheid als verantwoordelijk voor VV
10
Communicatie bij recall / crisis Indien geen info: Bedrijf: “geen commentaar” Media: “bedrijf wil geen medewerking verlenen aan programma” Publiek denkt: “waar rook is, is vuur”
11
Communicatie bij recall / crisis Toon bezorgdheid, betrokkenheid, consequente lijn. Wees transparant: tell the truth, never ever lie Krachtige maatregelen. Menselijk gezicht, geruststelling, perspectief
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.