Download de presentatie
GepubliceerdRegina Verlinden Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
MARKETING- COMMUNICATIE IN DE SPORT
2
Hoofdstuk 1 Sport, marketing en communicatie
3
Overzicht Eigenschappen van sport Sport als uniek dienstengoed
Sport als industrie Sportmarketing binnen sportmanagement Marketingcommunicatie in de sport - van sport - door sport Kansen Belemmeringen
4
Eigenschappen van sport
Vervulling basisbehoeften gezondheid en fitheid behouden zich ontspannen/plezier maken prestaties leveren motorische en sociale vaardigheden verwerven Zelfvertrouwen Zelfkennis Discipline mentale weerbaarheid emoties, ervaringen delen
5
Eigenschappen van sport (vervolg)
2. Generieke sportcomponenten onderdeel van vrije tijd competitie spelvorm regels sportuitrusting sportaccommodatie 3. Kenmerken specifieke sporten kernwaarden sociale status
6
Basiskenmerken van sport
Uiteenlopende voordelen Sterke betrokkenheid - Persoonlijke identificatie - Emotionele verbondenheid Subjectieve ervaring Spannend, niet voorspelbaar of logisch Moeilijk controleerbaar Sloopt geografische, demografische en sociaal-culturele grenzen Concurrentie en samenwerking Centrale bedrijfswaarden
7
Sport: een uniek dienstengoed
Niet tastbaar Consument wordt geen eigenaar Sterke betrokkenheid Hoge variabiliteit, moeilijk controleerbaar Subjectieve beleving Productie en consumptie vallen (gedeeltelijk) samen Vergankelijkheid!
8
Schema 1.3 Kenmerken van de professionele en de vrijwillige sportsector
9
Figuur 1.1 Segmenten van de sportindustrie
10
Sportmanagementvaardigheden
human resources management training en coaching ondersteunende managementdiensten coördinatie van de sportomgeving
11
Figuur 1.3 De sportmarketingcommunicatiemix
12
Sportmarketing = Marketing van en door sport = Sportmarketingmix
Prijszetting in sport Distributiekanalen in sport Productkwaliteit in sport Proces van dienstverlening Sportpromotie = sportmarketingcommunicatie
13
Schema 1.5 Marketingcommunicatiemodellen: hiërarchie-van-effecten en AIDA
14
Sportmarketingcommunicatie
- Marketingcommunicatie van sport - Marketingcommunicatie door sport
15
Kansen voor sportmarketingcommunicatie
- In sportomgeving enkel logo - Sportsponsoring is basis voor thema- en actiecommunicatie - Geïntegreerde benadering * Wederzijdse versterking * Synergie
16
Instrumenten van sportmarketingcommunicatie
Themacommunicatie in de sport Sportsponsoring Hfdst. 2 PR Hfdst. 3 Reclame Hfdst. 4 Actiecommunicatie in de sport Sales promotions Hfdst. 5 Direct marketing Hfdst. 6
17
Belemmeringen voor sportmarketingcommunicatie
- Hardnekkig sporthobbyisme - Terughoudendheid reclamebureaus - Angst voor oncontroleerbare factoren - Inertie bij bestaande sponsoring - Gebrek aan communicatie/coördinatie
18
Overzichtsvragen 1. Bespreek aan de hand van schema 1.1 hoe twee basketbalspelers de eigenschappen van sport verschillend kunnen percipiëren. 2. Welke sportkenmerken dragen volgens jou het meest bij tot het unieke karakter van sportmarketing?
19
Overzichtsvragen (vervolg)
3. Welke sportorganisaties zijn voorbeelden van de verschillende segmenten van de sportindustrie? 4. Verklaar en illustreer het verschil tussen sportmarketing en sportpromotie. 5. In welke mate verschilt de sportmarketingcommunicatiemix van de traditionele marketingcommunicatiemix?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.