Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdNele Sanders Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Operationeel personeelsmanagement: outplacement Laure Louage BaTPA3
2
Outplacement Wat is outplacement?
ontstaan ± 30 j geleden (VS) Thomas B. Hubbard (1960): begeleiden bij het zoeken van een nieuwe werkkring 1969: oprichten outplacementbureau Wat? Zacht afscheid werkgever-werknemer Samen op zoek naar gepaste werkkring: aansluitend bij ervaring, competenties, ambities, verlangens Via outplacementbureau
3
Outplacement Voordelen
Minimale verstoring van de relatie tussen werkgever en werknemer Juridisch: Termijn voor verlening ontslagvergunning beperkt Kleinere kans op juridische ontslagprocedure Nette ontslagprocedure = positief voor imago bedrijf + werksfeer
4
Outplacement Wanneer relevant?
Beste oplossing = nieuwe, externe baan; nog geen sprake van ontslag Werknemer voelt ontslag aankomen: op zoek naar nieuwe werkkring (+ begeleiding) Ontslag bekend: outplacement deel van uitvloeiingstraject Figuur 1
5
Outplacement Soorten outplacementbureaus
Psychologisch bureau: psychologische analyse Zakelijk bureau: adviseurs, efficiënte bijstand bij het zoeken naar een nieuwe baan Bureaus met varia diensten Figuur 2
6
Outplacement Begeleiding
(verschilt per bureau) Morele en psychologische ondersteuning Loopbaananalyse Hulp bij het zoeken van een loopbaanstrategie Hulp bij het zoeken van potentiële werkplekken Kantoorfaciliteiten Documentatie, ondersteuning bij arbeidsvoorwaarden en arbeidsovereenkomst Begeleiding bij het opstarten van een eigen bedrijf
7
Outplacement Eisen voor een outplacementbureau
Goede verstandhouding tussen medewerker en bureau: betrokkenheid, goede aanpak… Integriteit: Reputatie? Ervaringen? Continuïteit: Bestaansgeschiedenis? Aantal medewerkers? Professionaliteit: Aantal opdrachten in de sector? Functieniveau van interesse? Privacy beleid? Methoden: Hoe wordt te werk gegaan? Stappenplan? Faciliteiten: Bereikbaarheid contactpersonen/secretariaat
8
Outplacement Fasen in het outplacementproces
Fase 1: balans opmaken Verwerking ontslag Bewust afscheid nemen Nieuwe kansen zien: uit de slachtofferrol komen Fase 2: zelfanalyse Ontwikkelen van een adequaat zelfbeeld: drijfveren, verlangens, vaardigheden Fase 3: psychologische onderzoek Deskundig psychologisch onderzoek Ondersteuning In beeld brengen van persoonlijkheid, capaciteiten, motivatie, bijzondere vaardigheden
9
Outplacement Fasen in het outplacementproces
Fase 4: oriëntatie op de arbeidsmarkt Persoonsprofiel + individuele verlangens zoekprofiel: passende functies + organisaties Zoekprofiel mogelijkheden op de arbeidsmarkt Fase 5: coaching en training Zelfanalyse + psychologisch onderzoek individuele training in verband met persoonlijke leerdoelen Fase 6: sollicitatiebegeleiding Coaching + begeleiding bij solliciteren
10
Outplacement Fasen in het outplacementproces
Fase 7: marktbewerking Opbouwen van netwerken Fase 8: coaching in de nieuwe baan Begeleiding tot eerste 8j bij nieuwe werkgever Afronding Figuur 3
11
Outplacement bronnenlijst
KOOPMANS, F. & SCHOEMAKERS, I. (2008) Operationeel personeelsmanagement. Een praktische handleiding. Groningen/Houten: Wolters-Noordhoff Figuur 1. OUTPLACING, What are Outplacement Services? (2014) ( Figuur 2. MATTHEWS PSYCHOLOGY SERVICES, Outplacement Services: career coaching. (2013) ( Figuur 3. WIDI FAJAR BELAJAR, Improve Employees Happiness with Extraordinary Office Design and Unique Organization Culture (2014) ( with-extraordinary-office-design-and-unique-organization-culture/)
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.