Integriteit in onderwijsorganisaties Hoe implementeren? 27 oktober 2014 Albeda College door Pim van der Pol Bouwen aan Integriteit.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Integriteit in onderwijsorganisaties Hoe implementeren? 27 oktober 2014 Albeda College door Pim van der Pol Bouwen aan Integriteit."— Transcript van de presentatie:

1 Integriteit in onderwijsorganisaties Hoe implementeren? 27 oktober 2014 Albeda College door Pim van der Pol Bouwen aan Integriteit

2 Mijn presentatie Start Einde Toelichting op offerte 20 min

3 In één zin: Regels zijn goed, dialoog is beter! (is soms ‘een lastig gesprek’ volgens Femke Halsema)

4 Pim van der Pol EUR: filosofie/sociologie Interim manager Bouwen aan Integriteit – Bouwfraude – Politie – Corporaties – Gemeenten – Politieke partijen – Banken, verzekeraars – Onderwijs ………..

5 Integriteit betekent Literatuur: ??##@@**?? Lexicon: heel, ongedeeld, onaangetast, consistent Etymologie: ongebutst, puur, eetbaar fruit

6 Integriteit is … Doen wat je zegt (eenheid woorden en gedrag) Doen waar je voor bent (eenheid gedrag en verwachtingen) Doen wat is afgesproken (eenheid gedrag en wetten/regels)

7 Lessons learned Kernwaarden zijn de basis Gedrag: 10 - 80 - 10 Van klein naar groot Van hoog naar laag Regels alleen werken niet Vertrouwenspersoon !!

8 Integriteit onderwijs in beeld Diplomafraude Onmaatschappelijke vergoedingen Fraude & zelfverrijking Onverantwoord ondernemen Kwaliteit opleiding (Connexxion) Belangenverstrengeling Intimidatie

9 Mijn beeld van het onderwijs Achter in de rij Naïef Leven en laten leven Professionals => mens Managers => systeem Blik op dichtbij Verschillen tussen teams en scholen Nevenfuncties en belangenverstrengeling

10 Strategie: dialoog organiseren ▼ Concentreren: focus op kernwaarde en op risico’s. Je kunt het niet over alles hebben ▼ (Concept)-code is starting point ▼ Converseren: met elkaar spreken over de code en de waarden. Je moet dat wel efficiënt doen in een grote organisatie. ▼ Consolideren: code voltooien en integriteitbeleid integreren in bedrijfsvoering en HRM-beleid. ▼ Continueren: blijf de dialoog voeren!

11 Concentreren ▼ Van kwesties naar longlist (ca. 50 items)  Naar schooltype  Naar belanghouders ▼ Van longlist naar shortlist (ca. 15 items)  Interviews en reacties op longlist ▼ Van shortlist naar casuïstiek (dilemma’s)

12 De code

13 Converseren 1: met de leiding ▼ Start met schoolleiding en staf ▼ Bijeenkomsten met ca. 25 deelnemers ▼ Dilemma’s bespreken in subgroepen en plenair ▼ Gedragskeuzes convergeren ▼ Opbrengst:  Hier staan we voor  Zo doen we het hier  Zo interpreteren we de code  Zo spreken we met elkaar over integriteit

14 Converseren 2: met de medewerkers Integriteitmodule (‘blended-learning’)  On-line dilemma’s en vragen  Feed back vanuit de code  Rapporten per school/afdeling/team  Lesbrieven voor leidinggevenden  ‘train – de - trainer

15 Converseren 3: in de teams ▼ De leidinggevende (bege)leidt ▼ Eventueel co-begeleider ▼ Rapporten bespreken ▼ Specifieke dilemma’s bespreken ▼ Teamafspraken maken  Wat als er iets speelt?  Wat is nog lastig?  Levend houden

16 Consolideren ▼ Aanscherpen en actualiseren gedragscode ▼ Idem procedures, processen  Aanbesteden en inkopen  Solliciteren en aannemen  Mandaten en bevoegdheden ▼ Integreren in HRM  Functioneringsgesprekken  Competentieprofielen  Eed afleggen

17 Continueer de dialoog


Download ppt "Integriteit in onderwijsorganisaties Hoe implementeren? 27 oktober 2014 Albeda College door Pim van der Pol Bouwen aan Integriteit."
Ads door Google