Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdRenske Goossens Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Blokopening 3.4 Psychomedische problemen en geestelijke gezondheidszorg Inleiding –Korte geschiedenis, –GGZ in Maastricht Opbouw Praktische zaken
2
Inleiding HISTORISCH OVERZICHT 1 Augustinus: Confessiones Erkenning dat ziektes ook emotionele grondslag kunnen hebben Tot in 15e eeuw: vooral ‘behekserij’, religieuze veroordeling
3
Inleiding HISTORISCH OVERZICHT 2 1745-1826:Pinel Traité médico-philosophique sur aliénation mental »Humanistische vsie »‘morele behandeling van geestesziekten” 1845Griesinger ‘Psychischen Krankheiten sind Gehirnkrankheiten’ »Grondslag van academische psychiatrie 1848-1905Wernicke Localisatorische psychiatrie
4
Inleiding HISTORISCH OVERZICHT 3 Materialistisch-biologische benadering: 1855-1926KraepelinNosologische psychiatrie 1904Alzheimer Dementia senilis 1906Wasserman Diagnostische test voor syphilis 1940-50SelyeStress reacties: alarm, adaptatie, uitputting PapezNeuronaal circuit voor emotionaliteit Psycho-analytische visie v.a. 1906FreudPsychoanalyse Psychiatrische praktijk: vooral intramuraal Maatschappelijk engagement:alcoholisme, eugenetica
5
Inleiding HISTORISCH OVERZICHT 4 2e helft XXe eeuw 1960 e.v.Toenemende verwijdering van neurologie en psychiatrie Antipsychiatrie versus medisch model 1971Splitsing Nederlandse Vereniging voor Zenuw-en Zielkunde in Neurologie en Psychiatrie 1982Opleidingsregister voor zenuwarts opleiding gesloten Vanaf 1958Opkomst psychofarmacologie
6
Inleiding MODERNE GGZ Biopsychosociale model Opmars biologische psychiatrie Evidence based Toenemende specialisatie Nadruk op ambulante behandeling Maatschappelijke orientatie
7
GGZ in Maastricht Gezondheidszorgvoorzieningen Afdeling psychiatrie azM PMS Vijverdal RIAGG Maastricht RIBW Vrijgevestigden Universitair Vakgroep Psychiatrie en Neuropsychologie Instituut Hersenen en Gedrag, 3 divisies –Cognitieve stoornissen –Psychopathologie –Cellulaire neurowetenschappen
8
Opbouw blok 3.4 11 taken, 10 onderwijsgroepen Belangrijkste ‘grote beelden’ Aparte taken voor: –Epidemiologische aspecten –Farmacologische aspecten –Gezondheidsrechtelijke aspecten Aandacht voor verschillende settings
9
Opbouw blok 3.4 Blokgebonden activiteiten –Lezingen, fora –Vaardigheidstrainingen Mentale status Biografische anamnese MPO –Pathologische practica –Adoptieprogramma –Memic –Computer ondersteunend onderwijs
10
Practische zaken Aanbevolen leerboeken Voorbereiding belangrijk Krappe tijd: –Combineer 5/11, 7/8 of 10/11 –Enige herhaling - maar gok daar niet op Website SEC lid Commentaar: f.verhey@np.unimaas.nl
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.