Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdFerdinand Desmet Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Adaptatie aan overstromingsrisico Bestuurlijke aspecten van risicozonering in de RO Nico Pieterse, Joost Tennekes, Leo Pols en Kersten Nabielek
2
2 Inleiding Risicozonering: vertaling klimaatadaptatie in RO (voor wat betreft overstroming) Opbouw: Risicozones: hoe kun je die opstellen? Bestuurlijke arrangementen om risicozones te integreren in bestaande RO Conclusies
3
3 Risicozones: uitgangspunten gaat om restrisico gaat uit van scenario's focus op slachtoffers
4
4 Schema Bijdrage RO aan Waterveiligheid Slachtofferspoor Schadespoor Blootstellings Kaart (OBZ) Kwetsbaarheid kaart Mogelijke maatregelen
5
5 Schema Bijdrage RO aan Waterveiligheid Slachtofferspoor Schadespoor Blootstellings Kaart (OBZ) Kwetsbaarheid kaart Mogelijke maatregelen
6
6 Overstromingsblootstellingskaart
7
7 Schema Bijdrage RO aan Waterveiligheid Slachtofferspoor Blootstellings kaart Kwetsbaarheid kaart Mogelijke maatregelen
8
8 Schema Bijdrage RO aan Waterveiligheid Slachtofferspoor Blootstellings kaart Kwetsbaarheid kaart Mogelijke maatregelen Gebieds- perspectieven
9
9 Zeven gebiedsperspectieven 1.Buitendijks: inrichten op contact met water 2.Ondiep (stedelijk & niet-stedelijk 3.Middeldiep en stedelijk 4.Diep en stedelijk, snel 5.Diep en stedelijk, langzaam 6.Middeldiep niet-stedelijk 7.Diep niet-stedelijk
10
10 Gebiedsperspectieven
11
11 Integrale ontwikkeling
12
12 Schema Bijdrage RO aan Waterveiligheid Slachtofferspoor Schadespoor Blootstellings kaart Kwetsbaarheid kaart Mogelijke maatregelen Gebiedsperspectieven Opties voor bestuurlijke arrangementen Handelingsperspectief VROM
13
13 Bestuurlijke arrangementen maak onderscheid: neemt Rijk zelf initiatief of ligt het bij anderen? arrangement 3 aandachtspunten: politieke en beleidsagenda (willen) toegang tot kennis; financiering; bevoegdheden (kunnen) borging door Rijk van publieke belangen (moeten)
14
14 Willen RijkLagere overheden Hoofdwatersysteem (incl. dijken) Grootschalige evacuatie Vitale infrastructuur Kwetsbare groepen Ruimtelijke hoofdstructuur Lange termijn meenemen in plannen tbv. goede planning: restrisico op overstroming Rol risicozonering: OBZ in structuurvisie
15
15 Kunnen RijkLagere overheden Kennis Financiën Bevoegdheid Kennis Financieren Bevoegdheid Planologische zekerheid Rol risicozonering OBZ als infokaart OBZ koppelen aan grondexploitatiewet
16
16 Moeten RijkLagere overheden Internationale plannen Eigen beschermingsnormen ? (voorbeeld: crisisplan) Issue: Mogen niet afwentelen Rol risicozonering OBZ koppelen aan: Procedurele eisen Inhoudelijke eisen
17
17 Verschillende mate interventie Rijk kleinere mate van interventie informatie geven gezamenlijke beleidsambitie formuleren financieren procedure verplichten maatregelen verplichten hogere mate van interventie
18
18 Adaptive governance Klimaatverandering onzeker: instrument zelf moet adaptief zijn variëteit (multiple actoren, niveaus, sectoren) leervermogen (bijv. experimenten) omgang met crises uit: M. van den Brink 2008 'Are institutions prepared for climate change?'
19
19 Conclusies: onderzoeksvragen willen: Hoe kan men die actoren die in de RO de cruciale beslissingen nemen, een belang geven bij adaptatie? kunnen: Hoe wordt klimaatadaptatie betaalbaar voor gemeenten en projectontwikkelaars? moeten: Tot hoever moet de risicobenadering werkelijk worden toegepast? welke bestuurlijke arrangementen zijn het meest adaptief? hoe kunnen de beleidslijnen beleid voor klimaat- adaptatie en integrale gebiedsontwikkeling elkaar versterken?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.