De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Emoties door Games Door: Vera Prins. “ Wat is de meerwaarde van emoties door games ?

Verwante presentaties


Presentatie over: "Emoties door Games Door: Vera Prins. “ Wat is de meerwaarde van emoties door games ?"— Transcript van de presentatie:

1 Emoties door Games Door: Vera Prins

2 “ Wat is de meerwaarde van emoties door games ?

3 Keuze verantwoording Interessant Vergeet de dingen om je heen Game uitspelen > verhaal

4 Waarom is dit interessant voor jullie ? Bij elk ontwerp moet rekening gehouden worden met emoties Onderzoek, conceptualiseren, verbeelden en realiseren, evalueren > ontwerp proces Toepassen op eigen werkgebied

5 Waarom spelen we games? XEO Design: Een onderzoeksbureau wat gameplay wilt verbeteren Onderzoek over waarom mensen games spelen

6 Simpelwe g: voor je plezier

7 Niet hoeven denken aan school of werk

8 Vaardighede n willen testen

9 Dingen kunnen doen die in het echte leven niet mogelijk zijn

10 XEO Design ○Onderzoek: Emoties door gameplay - 30 gamers - 15 niet gamers - 90 tot 120 minuten gamen ○Data van test - Observatie spraak tijdens gamen - Observatie lichaamstaal tijdens gamen - Interview ○Uitslagen verwerkt in model - 4 keys to emotion without story

11 4 keys to emotion without story ○ Laat zien hoe games emoties zonder een verhaallijn creëren ○ Hulpmiddel bij het ontwerpen van een game, check of je het in je ontwerp hebt zitten ○ 4 categorieën > wat je in een game moet verwerken waardoor je emoties kan verkrijgen

12 1. Hard fun Emoties door uitdagingen, strategieën en puzzels

13 ○ Uitdagingen > focus & aandacht > boosheid/frustratie of blij/trots ○ Gebruiker krijgt feedback en vooruitgang te zien tijdens het spelen: beloond voor zijn behaalde doelen ○ Vinden het leuk om te zien hoe goed ze (al) zijn ○ Vinden strategieën leuker dan als gebeurtenissen afhangen van geluk 1. Hard fun Emoties door uitdagingen, strategieën en puzzels

14 1. Hard fun Emoties door uitdagingen, strategieën en puzzels

15 2. Easy fun Grijpt de aandacht door onvolledigheid en details

16 ○ Speler speelt hierbij vooral voor zijn plezier ○ Avontuur > omgeving en wereld ontdekken ○ Belangrijk = dat de gebruiker geboeid en nieuwsgierig blijft ○Niet zo belangrijk = winnen ○ Gevoel: verwondering en nieuwsgierigheid 2. Easy fun Grijpt de aandacht door onvolledigheid en details

17 2. Easy fun Grijpt de aandacht door onvolledigheid en details

18 3. Altered states Vormgeving & audio zorgen voor emoties

19 ○ Zorgt ervoor dat mensen zich beter voelen (blijheid/enthousiasme) en even hun zorgen te vergeten (rust) ○ Één van de grootste redenen waarom mensen games spelen ○ Van de ene mentale staat naar de andere mentale staat ○ De vormgeving en audio zorgen voor een prettige game ervaring 3. Altered states Vormgeving & audio zorgen voor emoties

20 3. Altered states Vormgeving & audio zorgen voor emoties

21 4. The people factor Bevat het multiplayer aspect waardoor er competitie, samenwerking, prestaties en spektakel gegenereerd wordt

22 ○Multiplayer is erg belangrijk ○Testpersonen uit het onderzoek van XEO Design gaven aan: - Ze vinden het leuker om samen te spelen - Ze willen een excuus om mensen uit te nodigen - Ze vinden het ook leuk om gewoon te kijken naar hoe andere mensen spelen ○Samenwerking en competitief element zijn belangrijk in een game ○Ervaren emoties als: blijheid en gevoel van amusement 3. The people factor Bevat het multiplayer aspect waardoor er competitie, samenwerking, prestaties en spektakel gegenereerd wordt

23 3. The people factor Bevat het multiplayer aspect waardoor er competitie, samenwerking, prestaties en spektakel gegenereerd wordt

24 Emoties door het verhaal van een game

25 Een verhaal kan het amusement van de game aanzienlijk verhogen ○ Verhaal geeft de uitdaging een inhoud ○ Zorgt voor emotionele tevredenheid tot het eind van het verhaal

26 Een verhaal trekt meer klanten ○ Veel mensen hebben een goed en interessant verhaal nodig > motiveert ○Nadeel > game met verhaal ontwerpen > duur en kost veel tijd

27 Een verhaal houdt de aandacht vast in lange games ○ Puntentelling alleen is niet genoeg ○ Games die dagen duren > moeten mensen gemotiveerd houden

28 Een verhaal helpt bij de verkoop van de game ○ Verhaal tonen in media uitingen ○ Wekt nieuwsgierigheid

29 Game: Walking dead, season 1 Eigen ervaring & visie

30 Game: Walking dead, season 1 Eigen ervaring & visie ○ Goed voorbeeld: game die inspeelt op emoties ○ Verhaallijn ○ Gameplay

31 Game: Walking dead, season 1 Eigen ervaring & visie Voorbeeld van keuze die bepalend is voor het verdere verloop van de game. Keuze: Wie ga je redden? https://www.youtube.com/watch?v=KMcRXxoxGw4&t=4m45s https://www.youtube.com/watch?v=KMcRXxoxGw4&t=4m45s

32 Game: Walking dead, season 1 Eigen ervaring & visie Eind van de game Lee is gebeten door een zombie en je staat voor een lastige keuze als speler https://www.youtube.com/watch?v=gb94Y-SjDU0&t=17m00s

33 Game: Walking dead, season 1 Eigen ervaring & visie ○ Mijn mening ○Voelde me één met het character ○Einde van de game > emotioneel ○Weinig tot geen muziek gebruikt ○28 miljoen keer verkocht

34 Conclusie ○ 4 keys to emotion without story model - Hoe je emoties met de gameplay kan verkrijgen - Waarom mensen games spelen ○ Denk dus bij elk ontwerp na over welke emoties daarbij verkregen worden ○ Hoe belangrijk een verhaallijn in een game is

35 Vragen?


Download ppt "Emoties door Games Door: Vera Prins. “ Wat is de meerwaarde van emoties door games ?"

Verwante presentaties


Ads door Google