De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Web analyse Herent 17 juni 2008 VLUG presentatie Jan Vangrinsven.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Web analyse Herent 17 juni 2008 VLUG presentatie Jan Vangrinsven."— Transcript van de presentatie:

1 Web analyse Herent 17 juni 2008 VLUG presentatie Jan Vangrinsven

2 Anaylse tools Webalizer : onderdeel van LIPS –Geen duidelijke uitfiltering van CSS, JS en andere pagina’s –Geen duidelijke uitfiltering van zoekrobotten –Te bereiken : www.mijngemeente.be/statswww.mijngemeente.be/stats –Login en paswoord zouden jullie al hebben Vandaag : Google analytics –Overzichterlijker –Meer info –Makkelijker te interpreteren –Te bereiken : http://analytics.google.comhttp://analytics.google.com –Je hebt wel een Google account nodig (waar je nog zoveel andere dingen mee kan doen)

3 Google analytics : Algemeen VERA zorgde er reeds voor dat elke site opgenomen wordt in Google Analytics door een stukje code in jullie site te plakken. Wie een google account heeft kan dit doorgeven aan VERA en we geven je dan toegang tot het syteem Voordeel is dat we een overzicht hebben van het gebruik van meerdere sites en ook meer algemene conclusies kunnen trekken Pas eerst je settings aan. Engels heeft voordeel dat je sneller nieuwe dingen zal zien. Settings

4 Op de login pagina van Google Wat betekent het weigeringspercentage? Het weigeringspercentage is het percentage bezoeken van één pagina, oftewel bezoeken waarbij de bezoeker uw site verlaat op de instappagina. = GEMIDDELD 40% -Hoog om drie uur Zoekrobotten ! -Bezoekers vinden blijkbaar snel de gewenste info -Men bladert weinig doorheen de site -Men komt doelbewust naar uw site. Mogelijke conclusies!

5 1. Bezoekers : factoren om rekening mee te houden 1)70% gezinnen heeft internet 30% niet ! Sociologische interpretatie (ouderen, minderbedeelden...) 2)Bezoekers uit het VERA netwerk : dat ben je waarschijnlijk zelf of iemand uit een ander bestuur = +/- 10% van je bezoek. 3)Er is een verschil tussen bezoeken en unieke bezoekers 4)Uw bezoekers komen over heel Vlaanderen !

6 Snel 3 slides over Internetgebruik 1) > 18 jaar < 60 Jaar

7 2) Hoger opgeleiden

8 3) Inkomen > 2000 € maand

9 Unieke bezoekers versus alle bezoeken Unieke bezoekers = # bezoekers die in een bepaalde periode (zelf instelbaar) slechts 1 keer uw site bezochten. Een unieke bezoeker kan worden vastgesteld aan de hand van cookies. Alle bezoeken = # bezoeken in een periode, ongeacht diegene die al eens geweest waren. Voor alle sites geldt dat ongeveer 80 % van de bezoeken van verschillende personen komen. Het is dus niet zo dat sommige personen uw website veel bezoeken, maar wel dat vooral verschillende personen uw website bezoeken.

10 Waar van de wereld komen ze vandaan ? Kaartoverlay. U publiceert zeker niet alleen voor uw eigen gemeente !! Ongeveer 50 % van de bezoekers komen rechtstreeks uit de eigen regio. De rest is verspreidt over heel Vlaanderen. (Toerisme, mensen die willen verhuizen... ?).

11 Wanneer : Vooral tijdens de werkuren Een kwart tussen 9 en 11 en 60 % tijdens de werkuren (denk aan de 10% van VERA netwerk) en relatief weinig in de avonduren. 61%

12 Hoe komt men op je site terecht ? - 60 % komt via Google - 30% tikt rechtstreeks de URL in of komt via bookmarks -Slecht beperkt aantal komt via links op andere site Hoog scoren in Google is dus heel belangrijk ! Of andersom, men scoort reeds hoog.

13 Wat zoekt men via Google 1= Naam van de gemeente of varianten 2=OCMW, RVA, politie, bibliotheek... (grote diensten, deelsites) 3 = Containerpark staat overal in de top 10 -Sport, bouwen, bibliotheek... -Aantal daalt zeer snel ! TIP 1: probeer zelf eens deze zoektermen en kijk hoe je op je site terecht komt Tip 2 : bekijk het weigeringspercentage van deze pagina hoe hoger hoe beter

14 Wat zegt Google Analytics over de inhoud van het bezoek ?

15 Pagina weergave versus unieke pagina weergave Als een bezoeker tijdens een sessie een pagina herlaadt wordt dit gerekend als een extra paginaweergave. Als een gebruiker naar een andere pagina gaat en vervolgens terugkeert naar de oorspronkelijke pagina, wordt ook een tweede paginaweergave vastgelegd. (vb. Terug naar homepage) Voor unieke paginaweergave, zoals in het rapport Belangrijkste inhoud, worden de paginaweergaves verzameld die worden gegenereerd door dezelfde gebruiker tijdens dezelfde sessie. = Verschillende bekeken pagina’s

16 Belangrijkste inhoud en bestemmingspagina De weg naar de inhoud ! De gezochte inhoud !

17 Analyse per pagina I

18 Analyse per pagina II (vb. Homepage lubbeek 3 maand) Komen van buiten je site Gaan meteen weg Gaan vanaf de homepage naar deze pagina’s Komen van deze link in je site

19 Waar komt men voor : algemeen? Demo site overlay ! (cfr.demo) Men komt voor vanalles... Maar sommige zaken zijn heel populair...

20 De homepage De belangrijkste pagina (40 % van alles bezoek komt hier ooit terecht) Maar ook hoog weigeringspercentage (40%), men klikt niet zo snel door. Wil dit zeggen dat de belangrijkste info hier al staat ? Zet het nieuws op de Homepage !

21 Voorbeeld Zaventem Belangrijkste bestemming Zaventem 12 mei - 12 juni Paginaaantal bezoekenweigerings %Inhoud http://www.zaventem.be/9.6694.05441,93%homepage http://www.zaventem.be/141_nl.html76452068,06%zwembad http://www.zaventem.be/165_nl.html26619673,68%Bibliotheek http://www.zaventem.be/97_nl.html1634326,38%basket http://www.zaventem.be/114_nl.html1174538,46%afval http://www.zaventem.be/117_nl.html1079790,65%container http://www.zaventem.be/427_nl.html916571,43%dank formulier sport http://www.zaventem.be/490_nl.html683247%belasting

22 Huldenberg forum Op plaats 38. /ghuldenberg/forum/ghuldenberg/forum Bezoekers = 157 4. /ghuldenberg/forum/ghuldenberg/forum 110 26

23 vacatures

24 Wachtdiensten Altijd hoog in bestemming Maar niet altijd gemakkelijk te bereiken vanaf de homepage.

25 Foto’s uit de oude doos : Bierbeek Vierde succesvolste pagina

26 Altijd terugkerend in de top 10 Homepage (40%) –Maar weigeringspercentage is hier ook 40% en dat is niet goed !! Tenzij de homepage precies de info geeft die men nodig heeft. Zet het nieuws op de Homepage ! Containerparken Sport, jeugd Onderwijs Bouwen Zelden/nooit in de top 10 het doorklikken naar het nieuws ! Men surft niet naar je website om te kijken wat er te doen is (nieuwsgierig) men zoekt praktische dingen en men is gehaast. Probeer je nieuws anders te brengen, RSS, mailings... Cultuurnet, interne search...

27 Wie is je bezoeker ? Uw bezoeker is waarschijnlijk hoger opgeleid, bemiddeld en jonger dan 60 jaar en ouder dan 18 Die vooral tijdens de werktijden op bezoek komt Die zeker niet altijd uit uw eigen gemeente komt Die zijn info hoofdzakelijk via Google zoekt En die heel doelgericht zoekt (containerpark, RVA, OCMW...) En niet lang op je site blijft Men komt niet veel, maar er komen er wel veel !!

28 Toch vergelijken met inwoners ? Neem het aantal bezoeken (vb = 5000) Trek er het aantal VERA bezoekers af = 10 % (rest 4500) Hoe er rekening mee dat de helft van de bezoeken van buiten je gemeente komt = 50% (rest 2250 bezoeken) Stel aantal inwoners = 12.000 Aantal inwoners met internet = 65% = 7800 (75 % van de bevolking = stemgerechtigd) Conclusie 1 = Uw website bereikt maandelijks ongeveer 20 % van je inwoners minstens 1 keer per maand. Conclusie 2 = Uw website bereikt maandelijks ongeveer 35 % van je inwoners die ze kan bereiken (internet gebruikers) minsten 1 keer per maand


Download ppt "Web analyse Herent 17 juni 2008 VLUG presentatie Jan Vangrinsven."

Verwante presentaties


Ads door Google