Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Fase 1 Ken de (detail)handel
Kerntaak: verkopen, adviseren en service verlenen Hoofdstuk: Ken de detailhandel Par: 1.4, en 1.5
2
1.4 Structuur van de detailhandel
3
Detailhandel in Nederland
ruim ondernemingen verkooppunten 70 miljard euro omzet
4
Indeling detailhandel
branchecluster sector verkooppunt distributievorm bedrijfsomvang
5
Branchecluster en branche
Branches die verwantschap met elkaar vertonen zijn in een branchecluster samengevoegd. Onder een branche verstaat men een groep winkeliers (detaillisten) die door de aard van de geleverde artikelen of diensten als min of meer gelijksoortig kan worden beschouwd.
6
Welke brancheclusters?
Foodcluster (8 branches) modecluster doe-het-zelfcluster Non-foodcluster Diversencluster (18 branches) Totaal van 26 verschillende branches
7
Branches Winkels die (ongeveer) hetzelfde soort artikelen verkopen (assortiment) behoren tot een bepaalde branche. Bijvoorbeeld de schoenenbranche
8
Sectorindeling persoonlijke aankleding Huis Recreatie Uitgangspunt De manier van consumptie door de consument.
9
Verkooppunt Winkelverkoop
Een winkel is iedere voor het publiek toegankelijke ruimte waarin artikelen aan consumenten worden verkocht. niet winkelverkoop
10
Distributievorm Gespecialiseerde winkels Geparallelliseerde winkels
speciaalzaak Geparallelliseerde winkels zelfbedieningszaak supermarkt warenhuis
11
Bedrijfsomvang Kleinwinkelbedrijf (1 vestiging max 9 personeelsleden)
Middenwinkelbedrijf (2 tot 7 vestigingen, 10 tot en met 99 personeelsleden) Grootwinkelbedrijf (7 of meer vestigingen en 100 of meer personeelsleden) Onder een grootwinkelbedrijf (GWB) verstaat men die winkelorganisaties, waarbij de winkelfilialen eigendom zijn van één organisatie….. Hoe zit het dan met franchise vestigingen?
12
Voordelen gwb? Kosten vordeel Inkoop voordeel
Betere inzetbaarheid van het personeel Makkelijker om aan geld tekomen (voor financiering voorraad, bank, uitbreidingen)
13
1.5 Distributievormen Winkelverkoop Niet-winkelverkoop
14
Winkelverkoop speciaalzaak zelfbedieningszaak warenhuis hypermarkt
15
Speciaalzaak Is een winkel met een gespecialiseerd assortiment.
Het assortiment van een speciaalzaak is smal en diep. assortimentsbreedte en -diepte breed assortiment veel assortimentsgroepen smal assortiment weinig assortimentsgroepen diep assortiment veel artikelsoorten en -variëteiten ondiep assortiment weinig artikelsoorten en -variëteiten
16
verder specialiseren = Niche marketing
één doelgroep één artikelgroep gebruiksverwante artikelen één of enkele merk(en) Bij nichestrategie voert een winkelier een beperkt assortiment dat primair een bepaalde groep kwaliteitsbewuste klanten aanspreekt.
17
Zelfbedieningszaak Een winkel waarin de klant zichzelf bedient
zelfbedieningswinkel supermarkt discounter verbruikersmarkt hypermarkt megastore
18
Warenhuis Traditioneel (hema, V&D ….) variety store (klein warenhuis)
Cataloguswinkel (?) Hypermarkt (heel breed) Is een winkel met een breed assortiment van verschillende, niet noodzakelijk samenhangende artikelgroepen die in afzonderlijke afdelingen worden verkocht.
19
Hypermarkt een winkeloppervlakte van ± 2.500 m²
een scherpe prijsstelling distributievormen een goede bereikbaarheid; de meeste hypermarkten liggen aan de buitenrand van een winkelgebied of van een stad veel parkeerruimte centrale afrekenpunten
20
niet-winkelverkoop persoonlijk ambulante handel (markt bv)
directe verkoop (party’s) onpersoonlijk Homeshopping postorder e-commerce
21
Directe verkoop colportage verkoop op de werkplek multilevel marketing
22
Assortimentsopbouw Assortimentsbreedte
Breed assortiment Een winkel met veel verschillende assortiments- en artikelgroepen (bouwmarkten, supermarkten) smal er worden weinig artikelgroepen aangeboden breed er worden veel artikelgroepenaangeboden
23
Assortimentsdiepte Diep van iedere artikelgroep worden veel
artikelsoorten of artikelvariëteiten aangeboden = (veel) keuze Ondiep van iedere artikelgroep worden weinig = weinig keuze
24
Diep assortiment Een winkel die gespecialiseerd is in een artikelgroep waardoor je dus veel keuze hebt in dit artikel.
25
Opbouw assortiment assortimentsgroep artikelgroep artikelsoort
artikelvariëteit
26
Het assortiment Winkelassortiment Bijvoorbeeld Schoenenwinkel Assortimentsgroepen De hoofdgroepen binnen het winkelassortiment bijvoorbeeld heren, dames en kinderschoenen Artikelgroepen De assortimentsgroep damesschoenen kan weer onderverdeeld worden in: laarzen, pumps, slippers, instapschoenen, mocassins, enz. Artikelsoorten Binnen de artikelgroep laarzen kunnen we ook nog artikelsoorten onderscheiden namelijk: cowboy laarzen, enkellaarsjes, paardrijlaarzen, overknie laarzen, enz. Artikel variëteiten Binnen de artikelgroep enkellaarzen kunnen we nog de artikel variëteiten naaldhakken, platte hakken, half hoge hakken enz…. onderscheiden
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.