De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De consument en Tracking & Tracing. Inleiding T&T nu hoofdzakelijk gericht op bedrijven in de keten (recalls, voedselveiligheid, logistieke optimalisatie)

Verwante presentaties


Presentatie over: "De consument en Tracking & Tracing. Inleiding T&T nu hoofdzakelijk gericht op bedrijven in de keten (recalls, voedselveiligheid, logistieke optimalisatie)"— Transcript van de presentatie:

1 De consument en Tracking & Tracing

2 Inleiding T&T nu hoofdzakelijk gericht op bedrijven in de keten (recalls, voedselveiligheid, logistieke optimalisatie) T&T nu hoofdzakelijk gericht op bedrijven in de keten (recalls, voedselveiligheid, logistieke optimalisatie) Resultaat: versterken van consumenten vertrouwen in product/bedrijf/keten De consument merkt weinig van het T&T systeem zelf

3 Centrale vraag Wat wil de consument echt weten? of met andere woorden Welke informatie zal het aankoopgedrag van de consument beïnvloeden? Wat wil de consument echt weten? of met andere woorden Welke informatie zal het aankoopgedrag van de consument beïnvloeden? De consument bestaat niet Het aankoopgedrag is moeilijk voorspelbaar De consument bestaat niet Het aankoopgedrag is moeilijk voorspelbaar

4 Mogelijke informatiebehoeften consument Smaakwaardering producteigenschappen prijs verpakking claims (chol.verlagend) claims (GMO-vrij, biol.) naam product oogstdatum TGT-datum naam kweker/producent ingrediënten Gewicht/volume wetgeving energie-indicator temperatuurverloop afgelegde weg milieumaatregelen achtergrond keurmerken keurmerken Voedingswaarde …

5 Vragen (1) 1 Voor welke informatiebehoeften van de consument is er een T&T systeem nodig ? 2 Waarvoor denk je dat nu T&T systemen worden gebruikt ? 3 Is de rest haalbaar (technisch/economisch) ? Definitie: Een T&T systeem geeft batchafhankelijke informatie over de keten met betrekking tot product en proces

6 Mogelijke informatiebehoeften consument en T&T Smaakwaardering producteigenschappen prijs verpakking claims (chol.verlagend) claims (GMO-vrij, biol.) naam product oogstdatum TGT-datum naam kweker/producent ingrediënten Gewicht/volume wetgeving energie-indicator temperatuurverloop afgelegde weg milieumaatregelen achtergrond keurmerken keurmerken Voedingswaarde … (1) (2) (1) = T&T nodig (2) = T&T in gebruik (2) (1) (2) (1)(2)

7 Waarom informatie naar de consument? Voorbeelden: Wettelijk verplicht : land van herkomst, TGT-datum meerwaarde : energie-indicator, biologisch Wettelijk/moreel verplicht informatie die verplicht is voor overheid of maatschappij, m.a.w. noodzakelijk om te kunnen concurreren Wettelijk/moreel verplicht informatie die verplicht is voor overheid of maatschappij, m.a.w. noodzakelijk om te kunnen concurreren Meerwaarde bieden informatie waarmee een product of proces zich kan onderscheiden van de concurrent zodanig dat het bijbehorende kostenplaatje positief uitvalt. Meerwaarde bieden informatie waarmee een product of proces zich kan onderscheiden van de concurrent zodanig dat het bijbehorende kostenplaatje positief uitvalt.

8 Vragen (2) 1. Verzin een aantal voorbeelden van informatie waarmee een producent zich kan onderscheiden (meerwaarde bieden)? 2. Voor welke informatie uit vraag 1 is er een T&T systeem nodig ? 3. Welke informatie uit vraag 2 ken je al uit de praktijk (noem voorbeelden)?

9 Informatiebehoeften consument - Typering A Type: Statisch dynamisch : informatie die niet / wel verandert bij het doorlopen van de keten Statische informatie geef je eenmalig aan het product mee en verandert niet meer. Dynamische informatie is technisch moeilijker doordat ‘onderweg’ informatie toegevoegd en/of veranderd moet worden. Voorbeelden: Statisch : producent, oogstdatum Dynamisch : temperatuurverloop, energie-indicator

10 Voorbeeldketen - Typering A retailconsumentbranderboer transport oogstdatum (statisch) temperatuurverloop (dynamisch) Deze speciale koffie is voor u geoogst in week 39 van 2010. Door de condities in de keten te optimaliseren is de temperatuur van de voor deze pak gebruikte verse koffiebonen niet boven de 14 o C geweest. Hierdoor kunnen wij u onze uitgekiende smaak garanderen.

11 Informatiebehoeften consument - Typering B Type: productgebonden / procesgebonden Een producent kan T&T niet alleen gebruiken om een ander product neer te zetten, maar ook om eenzelfde product te onderscheiden op basis van het gebruikte (productie)proces. Voorbeelden: productgebonden : naam product, ingrediënten, prijs, gewicht procesgebonden : keteninrichting, afgelegde weg, milieukeur

12 Voorbeeldketen - Typering B retailconsumentboer transport prijs (productgebonden) afgelegde weg (procesgebonde n) brander Door onze unieke manier van werken kunnen wij u garanderen dat de koffiebonen in deze pak uitsluitend in Nederland zijn gekomen via boot en trein. Door geen transport per vliegtuig te gebruiken is de energie die nodig was om te komen tot deze pak koffie tot een minimum beperkt.

13 Vragen (3) 1. Geef voor elk item in de lijst informatiebehoeften aan hoe ze binnen de twee typeringen passen. (Statisch of dynamisch, product- of procesgebonden) 2. Werk 2 voorbeelden uit waarbij de consument extra nuttige informatie krijgt. (Eén voorbeeld voor dynamische informatie en één voor procesgebonden informatie)

14 Stel: Een grote koffieproducent wil zijn assortiment koffie beter aan laten sluiten bij de vraag van de verschillende consumenten. Hij denkt dit te kunnen doen door meer informatie te geven over de duurzaamheid van de koffie en het productieproces. Stel: Een grote koffieproducent wil zijn assortiment koffie beter aan laten sluiten bij de vraag van de verschillende consumenten. Hij denkt dit te kunnen doen door meer informatie te geven over de duurzaamheid van de koffie en het productieproces. Case : koffie speciaal Definitie: "Duurzame ontwikkeling wordt gezien als ontwikkeling die voorziet in de behoeften van de huidige generatie zonder daarbij de mogelijkheden van toekomstige generaties in gevaar te brengen om ook in hun behoeften te voorzien." Hij wil zich echter niet uit de markt prijzen door te exclusief te worden. Een gedeelte van zijn assortiment moet als ‘prijsvechter’ blijven functioneren. Hij wil zich echter niet uit de markt prijzen door te exclusief te worden. Een gedeelte van zijn assortiment moet als ‘prijsvechter’ blijven functioneren.

15 Vragen (4) 1. Over welke keteninformatie zou de producent mogelijk kunnen communiceren? (Noem een aantal verschillende elementen, bekijk eventueel de site van Utz Kapeh (www.utzkapeh.org)) 2. Hoe zou hij dat kunnen organiseren ? In hoeverre speelt T&T daarbij een rol? 3. Hoe ziet het kosten-baten plaatje eruit. Met andere woorden: Waar zal de producent zijn winst moeten halen?

16 Case : koffie speciaal Voorbeeld: Elementen duurzaamheid Betaling teler Kinderarbeid Werktijden en -omstandigheden Energieverbruik Gebruik bestrijdingsmiddelen Kwaliteitsgaranties Menselijke aspecten: Management processen: Milieuaspecten: Economische aspecten:

17 Case : koffie speciaal Voorbeeld: Meten van duurzaamheid batch Duurzaamheidsindicator = 6 Door voor iedere batch koffie in het proces een aantal duurzaamheidselementen bij verschillende schakels te scoren, wordt het mogelijk een overall duurzaamheidsindicator voor een specifiek pak koffie uit te rekenen.

18 Case : koffie speciaal Voorbeeld: Communicatie duurzaamheid Communicatie richting consument bijvoorbeeld met gezichtjes afhankelijk van de score van de duurzaamheidsindicator. Happy: 7 -10 Neutral: 4-6 Sad: 0-3

19 Case : koffie speciaal Voorbeeld: Return on investments plan  Door de indicator te gebruiken voor hetzelfde merk en type koffie, kan de consument kiezen of hij de duurzame (en duurdere) variant wil of de minder duurzame (en daarom goedkopere) variant van het verder exact hetzelfde product.  Door sociaal bewustzijn en/of onder invloed van sociale controle zal een bepaalde groep consument voor het duurdere product kiezen  Consumenten die de duurzame variant kiezen zullen het door hun gekozen product ook superieur vinden aan andere koffiemerken die duurzaamheid niet vermelden.

20 Vragen (5) 1. Geef voor zowel Typering A als B aan welke variant op de duurzaamheidsindicator van toepassing is. 2. Welke consumenten zouden gevoelig zijn voor dit type duurzaamheidsindicator? (verzin zelf een typering van die consument) 3. Hoeveel zou deze koffie meer mogen kosten denk je ? 4. Verzin zelf een andere indicator om op een pak koffie de ‘duurzaamheid’ aan te geven.

21 Vragen (6) 1. Wat zullen de gevolgen van zo’n label voor de hele keten zijn? Wie zal uiteindelijk het meeste profiteren van deze indicator? Waarom? 2. Wat verandert er als je eenzelfde label voor verse producten wilt toepassen 3. ‘Return on Investments’ kan gehaald worden uit een hogere marge op de prijs. Bedenk nog minimaal 3 andere mogelijkheden om de investeringen terug te verdienen.


Download ppt "De consument en Tracking & Tracing. Inleiding T&T nu hoofdzakelijk gericht op bedrijven in de keten (recalls, voedselveiligheid, logistieke optimalisatie)"

Verwante presentaties


Ads door Google